1 221 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Pump med alternativ att ta vatten
Har idag en vanlig gjutjärnsjetpump som nödlösning om den grävda brunnen går torr och kan då pumpa upp vatten till brunnen. Utloppet är en PEM32 med några plastvinklar och PEM32 ned i brunnen.
Jag skulle på utloppet här vilja få en grenrörskoppling så att jag även kan ansluta en kran för vattenslang, dvs att jag kan köra pumpen och sedan välja att fylla på brunnen alternativt att enbart kunna köra den för bevattning. Kopplingar är inte min starka sida och olika gängdimensioner. Och det bör finnas någon växlingsventil eller kulventiler så man kan stänga flödet till brunnen och enbart få vatten till bevattning.
Hur och vad plockar man samman för att få till denna lösningen utan att det kostar för mycket, låt säga max 300-400:-. Enbart att användas sommartid.
Jag skulle på utloppet här vilja få en grenrörskoppling så att jag även kan ansluta en kran för vattenslang, dvs att jag kan köra pumpen och sedan välja att fylla på brunnen alternativt att enbart kunna köra den för bevattning. Kopplingar är inte min starka sida och olika gängdimensioner. Och det bör finnas någon växlingsventil eller kulventiler så man kan stänga flödet till brunnen och enbart få vatten till bevattning.
Hur och vad plockar man samman för att få till denna lösningen utan att det kostar för mycket, låt säga max 300-400:-. Enbart att användas sommartid.
Redigerat:
PEM-kopplingarna är rätt dyra så det spräcker din budget; trevägs kulventiler är hutlöst dyra så det blir billigare med två vanliga.
Men du behöver (med art. nr från rinkaby):
2300, Beulco 66 utv.32x20R, 2 st a 153,00 kr
4233, Metall T-rör inv 20, 1 st 47,30 kr
3049, Kulventil in-ut 20, 1 st 73,00 kr
3067, Kulventil ut-ut 20 1 st 73 kr
På den sista kulventilen sätter du lämplig koppling för din trädgårdsslang.
Summa 510 kr
Men du behöver (med art. nr från rinkaby):
2300, Beulco 66 utv.32x20R, 2 st a 153,00 kr
4233, Metall T-rör inv 20, 1 st 47,30 kr
3049, Kulventil in-ut 20, 1 st 73,00 kr
3067, Kulventil ut-ut 20 1 st 73 kr
På den sista kulventilen sätter du lämplig koppling för din trädgårdsslang.
Summa 510 kr
Hej mexitegel!
Jag har precis köpt pump till sommarstugan och ska koppa in såväl befintlig slang till köket (25) som trädgårdsslang för utedusch, och när jag sökte så verkar ditt svar passa även mig rätt bra. Jag tar en klenare variant av Buelcon bara, dvs 25*20R. Men jag skulle vilja ha en vinkelkoppling direkt från pumpen då den går rakt uppåt. Jag hittar ingen sådan dvs vinkel med övergång R25 inv -> R20 utv som sen går in i T-röret.
Kan du ge ett bra tips?
/Johan
Jag har precis köpt pump till sommarstugan och ska koppa in såväl befintlig slang till köket (25) som trädgårdsslang för utedusch, och när jag sökte så verkar ditt svar passa även mig rätt bra. Jag tar en klenare variant av Buelcon bara, dvs 25*20R. Men jag skulle vilja ha en vinkelkoppling direkt från pumpen då den går rakt uppåt. Jag hittar ingen sådan dvs vinkel med övergång R25 inv -> R20 utv som sen går in i T-röret.
Kan du ge ett bra tips?
/Johan
Klicka här för att svara