F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 774 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 774 inlägg
Hej!
Förre ägaren av huset hade ett prisol 12mm rör genom garaget till ett vattenutkast på baksidan. Dessvärre frös detta och jag har nu tänkt ersätta det. Det sitter 12 mm prisol till ena ände n av garaget med en kulventil, därifrån är det ca 9m rör med 5 st 90graders-böjar fram till en kulventil ansluten till utkastet. Vad ska jag välja? Pex 12mm med vinkelkopplingar? Böja istället? 12 mm prisol/raka cu-rör? Böja eller kopplingar?
Det dras utanpåliggande och jag räknar med att tömma under vintern.
Jag är ute efter enklaste/billigaste lösningen.
/Fredrik
Förre ägaren av huset hade ett prisol 12mm rör genom garaget till ett vattenutkast på baksidan. Dessvärre frös detta och jag har nu tänkt ersätta det. Det sitter 12 mm prisol till ena ände n av garaget med en kulventil, därifrån är det ca 9m rör med 5 st 90graders-böjar fram till en kulventil ansluten till utkastet. Vad ska jag välja? Pex 12mm med vinkelkopplingar? Böja istället? 12 mm prisol/raka cu-rör? Böja eller kopplingar?
Det dras utanpåliggande och jag räknar med att tömma under vintern.
Jag är ute efter enklaste/billigaste lösningen.
/Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Pex tål viss frysning, jag skulle valt PAL, aluminum i ett lager mellan inre och yttre PEX-plast. Böjs med bockfjäder eller för hand, köps på löpmeter så inga skarvar behövs. Till kopplignarna i ändarna behövs 15s klämringskopplingar plus en "utbyteskona". Motsvarar väl dagens prisol, typ.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 774 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 774 inlägg
Tackar för bra tips! Tror bestämt det blir ett sådant!
Är det dumt att snåla in på böjfjädern?
Innebär det att jag inte måste tömma röret vintertid? (Det är ett isolerat garage men utan uppvärmning, och i Skåne brukar det ju inte bli riktigt som i Norrbotten)
Är det dumt att snåla in på böjfjädern?
Innebär det att jag inte måste tömma röret vintertid? (Det är ett isolerat garage men utan uppvärmning, och i Skåne brukar det ju inte bli riktigt som i Norrbotten)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag skulle nog ändå tömma vattnet. Inget system mår bra av att frysa och kopplingarna är ju fortfarande i metall och skulle spricka om man får en total isglass.
LK PAL kan även bockas med bocknyckel.
Nackdelen är att det inte blir "rakt" som kopparrör med LK PAL på rulle, det finns visserligen LK PAL på raka längder. 3,2 & 5m.
Vid montage av alupex så ska kalibreringsverktyget användas!
Saxat:
OBS!
För att inte stödhylsans O-ringar ska skadas eller skjutas ur sitt läge måste röret vara vinkelrätt kapat och dessutom fasat invändigt.
LK PAL Universalrör ska fasas med LK PressPex Kalibreringsverktyg vilket, förutom fasning av röränden, återställer röret från eventuell ovalitet och diameterminskning som kapning med röravskäraren gett.
Nackdelen är att det inte blir "rakt" som kopparrör med LK PAL på rulle, det finns visserligen LK PAL på raka längder. 3,2 & 5m.
Vid montage av alupex så ska kalibreringsverktyget användas!
Saxat:
OBS!
För att inte stödhylsans O-ringar ska skadas eller skjutas ur sitt läge måste röret vara vinkelrätt kapat och dessutom fasat invändigt.
LK PAL Universalrör ska fasas med LK PressPex Kalibreringsverktyg vilket, förutom fasning av röränden, återställer röret från eventuell ovalitet och diameterminskning som kapning med röravskäraren gett.
Redigerat:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 774 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 774 inlägg
Tackar för tips! Det är i garaget så det estetiska är inte det viktigaste, om man klamrar fast lite tätare borde det väl gå? Såg inte raka längder på rinkaby, men jag kanske letade dåligt... Man slipper ju några kopplingar om man kan använda en längd för hela sträckan.
Känns ju lite onödigt att köpa specialverktyg för att göra två kopplingar, men det kanske är en billig investering om kopplingarna blir täta....
Är det någon nackdel att köra på PE-X istället? Krävs varmbockning då?
en tilläggsfråga:
Är det en sådan här: http://www.rinkabyror.se/artikel/avtappningskran-15r/?select=true
jag ska ha på lägsta punkten för att tappa ur vattnet vintertid?
Känns ju lite onödigt att köpa specialverktyg för att göra två kopplingar, men det kanske är en billig investering om kopplingarna blir täta....
Är det någon nackdel att köra på PE-X istället? Krävs varmbockning då?
en tilläggsfråga:
Är det en sådan här: http://www.rinkabyror.se/artikel/avtappningskran-15r/?select=true
jag ska ha på lägsta punkten för att tappa ur vattnet vintertid?
Redigerat:
En invändig fasning av rören kan man göra med en försänkare med liten spetsvinkel eller en konisk plåtborr likaväl som med det taffliga verktyget från LK.
Men då följer du inte montage-instruktionen och man får inte en godkänd installation. Viktigt att följa tillverkarnas instruktioner till punkt och pricka i allt rörmokeri oavsett vem som utför det!Grund Anders skrev:
Man kan göra på rätt sätt, eller som du, på fel sätt!
Och för övrigt så gradar den inte bara kanten utan ser även till att PAL-röret går tillbaka till sin runda form!
krilleman, anser du det vara lite onödigt krångligt för oss lekmän att välja LK-pal?
Och isåfall, vad skulle vara ett naturligare val?
Ja, jag har också ett garage som vilket år som helst ska få lite vatteninstallationer i sig.
För närvarande är det kallgarage och måste alltså tömmas eller tåla frysning.
Och isåfall, vad skulle vara ett naturligare val?
Ja, jag har också ett garage som vilket år som helst ska få lite vatteninstallationer i sig.
För närvarande är det kallgarage och måste alltså tömmas eller tåla frysning.
Redigerat:
Fördelen med PAL är att den beter sig som prisol men är betydligt lättare att arbeta med. Skarvas med fördel av Vatette Plast.
Kalibreringsverktyget är ett måste!
Alternativet är ju en vanlig pex, den är dessutom mjukare och tål frysning bättre. Men den är inte "hård" som PAL. Så den "hänger ner sig" mellan klammerna.
För att få en rak och snygg installation på vägg med klammer, så är nog koppar bästa alternativet för ögat. Men den tål inte frysning alls.
Så, hur man ska göra bäst är nog unikt i varje garage och beror på vad man själv tycker.
Jag skulle dragit en synlig ledning i koppar och tömt systemet vintertid alt, ha grundvärme på (om möjligt) om jag vet att jag ska använda garaget.
Kalibreringsverktyget är ett måste!
Alternativet är ju en vanlig pex, den är dessutom mjukare och tål frysning bättre. Men den är inte "hård" som PAL. Så den "hänger ner sig" mellan klammerna.
För att få en rak och snygg installation på vägg med klammer, så är nog koppar bästa alternativet för ögat. Men den tål inte frysning alls.
Så, hur man ska göra bäst är nog unikt i varje garage och beror på vad man själv tycker.
Jag skulle dragit en synlig ledning i koppar och tömt systemet vintertid alt, ha grundvärme på (om möjligt) om jag vet att jag ska använda garaget.
OK att LK:s verktyg kalibrerar innerdiametern på röret. Problemet är att skären inte skär utan kragar ut röret så att ytterdiametern ökar vid röränden, vilket kan orsaka problem med att få på klämringen i en väggbricka. Den del av skäret som går på ytterdiametern är ju inte parallell med röret vilket gör att röret trycks ut av innerskäret. LK borde nog konstruera om sitt verktyg så att det fungerar om man nu måste använda just detta verktyg.