Någon som har koll på hur VVS grossistbranschen ser ut i Tyskland?

Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Men ballingslöv är ju inte billigt heller. Vem var det nu som gjorde IKEA:s stommar? Var det inte marbodal? Samma grej igen..
Nej, IKEA har sina egna fabriker för sina stommar, dom görs inte på samma ställen som Marbodal eller någon annan av de stora leverantörerna.
Fast frågan är väl kanske om det är IKEA's helt egna fabriker, eller om det är underleverantörer?

Du har rätt i att det finns fler branscher som fungerar som VVS vad det gäller påslag och grossistled osv.
Men dom blir allt färre.
Svenska bildelsbranschen är under hårt tryck nu från europaimport.
Jag kollade t.ex. vad ett komplett paket med 4 stötdämpare och fjädrar kostar på tyska eller engelska ebay. Runt 2000:-
Det får jag inte ens ett enda Mc-pehrson-ben för här i Sverige, så självklart tappar Svenska återförsäljaren den affären från mig.
Och skönt att få sakerna hemkört till dörren också.

Redigerat:
O
Jag beställer själv knappt saker från Sverige längre, annat än böcker och filmer, då jag är sån där tråkig typ som uppskattar svensk text:p

M
Mikael_L skrev:
Och skönt att få sakerna hemkört till dörren också.
Absolut! Dessutom ofta till bättre porto än vad svenska Posten har för inrikes paket.

Nimajneb skrev:
Handelshinder kan det aldrig bli tal om då alla har samma förutsättningar att tillverka kranar med diskmaskinsventil.

Kravet med avstängning ovanpå diskbänk skall visst enbart gälla nyinstallationer av diskmaskiner enligt en tidigare tråd.
Nej det är fel. Kravet kommer vid byte av blandare.. Byte av diskmaskin spelar ingen roll, men byter du landade skall du ordna avstängningen..

krilleman_215 skrev:
Men denna diskussion är ju konstant uppe på forumet. Grossister som gör påslag för att sedan rörkrökaren ska göra sitt eget påslag...

Men som jag skrivit förut, detta är ju inte unikt i rörbranschen... Mat, bildelar, osv. Listan är lång.
Du har helt rätt, men när det numera är så enkelt att beställa från andra länder och även från svenska nätbutiker så tror jag det kommer att bli svårt att hålla samma marginaler i alla led ut till konsument.

När vi byggde nytt så rekommenderade vår köksplanerare oss att köpa blandare och diskbänk på nätet istället för de hade så horribla priser på de artiklarna. Gissar att han inte hade provision på försäljningen:D

sj6 skrev:
Duschen är värst förutom kvalitétsskillnaden. Europa standard är 150 C/C och i Svergie är det 160 C/C. Blir alltid kattskit när folk köper duschblandare av europastandard trots att vi alltid påpekar att det är skillnad i C/C-mått.
Det gjorde jag en gång, trots att min röris sagt till mig att köpa svensk standard. I min enfald trodde jag att det var det som såldes i svenska butiker, så jag kollade inte ens när jag köpte min duschblandare på Bauhaus. M a o kan man tycka att det är dags att svensk standard anpassas till övriga Europa om det inte finns en fantastiskt bra anledning till att ha just 160 mm centrumavstånd på dessa.

M
Tommor skrev:
Nej det är fel. Kravet kommer vid byte av blandare.. Byte av diskmaskin spelar ingen roll, men byter du landade skall du ordna avstängningen..
Kan man inte ha en separat kran ovan diskbänken som inte är kopplad i blandaren?

Mikael_L
Carl_Elvis skrev:
M a o kan man tycka att det är dags att svensk standard anpassas till övriga Europa om det inte finns en fantastiskt bra anledning till att ha just 160 mm centrumavstånd på dessa.
Det fantastiska med cc160-blandare är att dom passar direkt på rören i alla äldre Svenska hus.
Det är nog det enda som är så fantastiskt att det är värt att framhäva.

Och av någon underlig anledning valde jag också cc160 i vårt nybyggda hus, efter att velat som en åsna mellan två hötappar ett tag.
Så det är nog helt enkelt så att det bara är cementerat.

Fast jag borde kanske valt cc150 . Många av de Svenska blandarna säljs ju i både 150 och 160 versioner, medan blandare från resten av världen bara i undantagsfall går att hitta i cc160. :)

Men någon gång får man kanske inse att 9 miljoner svenskar inte har mer rätt 140 miljoner tyskar och fransmän plus ytterligare något hundratals miljoner övriga EU-medborgare. :)

VVS härstammar ju från en imperisk standard, så jag undrar vilka mått som gäller i US (UK?). 6"=152,4mm ?

Micke64 skrev:
Kan man inte ha en separat kran ovan diskbänken som inte är kopplad i blandaren?
Jo det kan man.

Hemmakatten
Vi köpte år 2006 alla blandare, kranar, duschar, toaletter och handfat från Tyskland. Kranar, blandare och duschar är alla av märket Hans Grohe. Självklart är det likadana och med samma artikelnummer som de man köper i Sverige. Vi sparade drygt 40% jämfört med priser i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.