11 074 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
VVS utrustning från Tyskland? Vad är det jag missar?
Nej, IKEA har sina egna fabriker för sina stommar, dom görs inte på samma ställen som Marbodal eller någon annan av de stora leverantörerna.krilleman_215 skrev:
Fast frågan är väl kanske om det är IKEA's helt egna fabriker, eller om det är underleverantörer?
Du har rätt i att det finns fler branscher som fungerar som VVS vad det gäller påslag och grossistled osv.
Men dom blir allt färre.
Svenska bildelsbranschen är under hårt tryck nu från europaimport.
Jag kollade t.ex. vad ett komplett paket med 4 stötdämpare och fjädrar kostar på tyska eller engelska ebay. Runt 2000:-
Det får jag inte ens ett enda Mc-pehrson-ben för här i Sverige, så självklart tappar Svenska återförsäljaren den affären från mig.
Och skönt att få sakerna hemkört till dörren också.
Redigerat:
Nej det är fel. Kravet kommer vid byte av blandare.. Byte av diskmaskin spelar ingen roll, men byter du landade skall du ordna avstängningen..Nimajneb skrev:
Du har helt rätt, men när det numera är så enkelt att beställa från andra länder och även från svenska nätbutiker så tror jag det kommer att bli svårt att hålla samma marginaler i alla led ut till konsument.krilleman_215 skrev:
När vi byggde nytt så rekommenderade vår köksplanerare oss att köpa blandare och diskbänk på nätet istället för de hade så horribla priser på de artiklarna. Gissar att han inte hade provision på försäljningen
Det gjorde jag en gång, trots att min röris sagt till mig att köpa svensk standard. I min enfald trodde jag att det var det som såldes i svenska butiker, så jag kollade inte ens när jag köpte min duschblandare på Bauhaus. M a o kan man tycka att det är dags att svensk standard anpassas till övriga Europa om det inte finns en fantastiskt bra anledning till att ha just 160 mm centrumavstånd på dessa.sj6 skrev:
Jag utgick ifrån vad forumets försäkringsjurist Lolle skrev för ett tag sedan:Tommor skrev:
http://www.byggahus.se/forum/kok/214234-rad-infor-installation-av-diskmaskin-2.html#post1747553
Det fantastiska med cc160-blandare är att dom passar direkt på rören i alla äldre Svenska hus.Carl_Elvis skrev:
Det är nog det enda som är så fantastiskt att det är värt att framhäva.
Och av någon underlig anledning valde jag också cc160 i vårt nybyggda hus, efter att velat som en åsna mellan två hötappar ett tag.
Så det är nog helt enkelt så att det bara är cementerat.
Fast jag borde kanske valt cc150 . Många av de Svenska blandarna säljs ju i både 150 och 160 versioner, medan blandare från resten av världen bara i undantagsfall går att hitta i cc160.
Men någon gång får man kanske inse att 9 miljoner svenskar inte har mer rätt 140 miljoner tyskar och fransmän plus ytterligare något hundratals miljoner övriga EU-medborgare.
Vi köpte år 2006 alla blandare, kranar, duschar, toaletter och handfat från Tyskland. Kranar, blandare och duschar är alla av märket Hans Grohe. Självklart är det likadana och med samma artikelnummer som de man köper i Sverige. Vi sparade drygt 40% jämfört med priser i Sverige.
Klicka här för att svara