Hej!
Har lagt ner 50 m plastslang (32 mm) från huset genom trädgården i samband att vi grävde in gemensamt avlopp. Planen är att ha en vattenkran för bevattning av grönsaksland i andra änden av tomten. Det är en sluttande tomt, så huset ligger minst 10 m högre än den andra änden av slangen. Slangen ligger inte på frostfritt djup hela vägen, eftersom jag skall använda vattnet på sommaren.
Jag tänker dessutom ha en vattenutkastare på huset.

Min oro gäller luften i slangen. Dels vid fyllning av slangen på våren, dels vid avluftningen på hösten.
Slangen rymmer några 10-tals liter luft, som rimligen bör ta vägen någonstans. Min idé är att ha vattenutkastaren på huset lite öppen när jag fyller på vattnet, så att luften har någonstans att ta vägen.
Eller borde jag göra speciell avluftningsanordning vid inkopplingen i huset?
Är det någon fara med att det kommer mycket luft i husets system, där både kök (C) och badrum (D) ligger högst?
En annan fråga är om det räcker med 15mm kopparrör från hydrofor (E) eller om man borde ha grövre?

Hoppas på goda råd.
Hälsningar
Jan
20130528Vatten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• 20130528Vatten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det blir något problem. Spola lite så åker nog luften ut.

Krilleman
15mm är standard-dimensionen till tex ett kök, vattenutkastare eller en duschblandare. Du behöver en större matar-ledning!

Jag skulle valt en 28mm koppar-ledning om det är tekniskt möjligt att få fram den hela vägen. 22mm kan vara ett alternativ till 28mm.

Undvik 15mm som matarledning!

Beträffande luften tror jag inte heller den orsakar direkta problem.

Du skulle oroa dig för bakterier och legionella istället för luft... Luften åker ut när du spolar och när den är borta så är det bara vatten kvar. Däremot så bildas det elaka bakterier i stillastående vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.