ecb182
ecb182: Det dumma är att det inte finns några avstängningsmöjligheter i källaren. Från källaren går rören genom en dold trumma i/bredvid murstocken och går sen i bjälklaget till badrummet. Jag proppade rören på bilden. Det visade sig sen att de rören var ingjutna tvärs över badrumsgolvet. När jag bilade bort ett betonglager på 8 cm fick jag fram en annan koppling (ingjuten i betongen..)
13 svar · 5,6k läst
·
M
meckarn: [citat] Finns det sandfångstillsats till gjutjärnsbrunn? Lyckas inte hitta någon. Blir snart knäpp på detta brunnsletande :confused:
12 svar · 14,0k läst
S
sj6: [citat] Långt ifrån första gången man hör skit om IKEA och deras blandare.
7 svar · 3,3k läst
·
M
mogge_73: Ja du! det är onekligen för mycket koppar efter varmvattenberedaren. Vad är det för komunalt vatten? verkar inte vara stadsvatten... Ditt vatten är bedömt enligt Livsmedelsverkets gränsvärden och värdena ligger under gränsen. Dom värdena som jag ser är lite höga är: Konduktiviteten (samlade salter) gränsvärdet är 70. så du är under men salter fräter. Natrium är högt men det
18 svar · 7,6k läst
R
rca1959: Hade samma bry med med luckan till min hydrofor häromåret. Gjorde en skiss och visade för min lokala röris som hade dom på lager!
5 svar · 6,3k läst
·
A
Atom: Behöver ansluta en tvättmaskin och tvättställ till avloppet. Vad är det jag behöver? Hur skulle ni göra? p.s. tänker borra via VÄGGEN OCH PLÅTEN. [bild] Edit. Jag skrev fel. Det är 75mm rör.
0 svar · 3,0k läst
·
T
tibby: Hej! Låter rimligt. Kan det finnas nån lösning på detta? Jag har 50-rör från diskmaskin till "stammen" där det är 75 till 90graderskröken. Därifrån är det 100 järnrör i stammen. 75an går hela vägen till diskhons vattenlås. Ska man dimensionera upp något? Jag kommer riva golvet i sommar och kan då dimensionera upp tex röret från diskmaskin. Men jag tycker ändå att
13 svar · 15,4k läst
·
T
Tommor: Mässingbussning r15-r20 ska du använda
3 svar · 3,3k läst
Swamp
Swamp: Genomskinligt silikon kan man ju ha i akvarium så det skall ju inte vara giftigt. Tänk dock p att om du tar till silikon så kommer inget annat någonsin at limma den där kopplingen, någonsin...
16 svar · 5,6k läst
·
M
magnusk750: Tog tag i det här genom att byta till reservpumpen, för att sen kunna ta pumpen med punka till servidce på måndag, har inte tid/ork att hålla på med det själv, men det blev ju inte nå bra. Eftersom dom här pumparna verkar krångla med jämna mellanrum så har jag två likadana för att kunna fixa en medan den andra jobbar. Satte så dit den andra, som stått och väntat sedan jag fick
2 svar · 4,4k läst
S
systemfel: 50mm sätter vi oxå när det är plats brist 75mm är att föredra om.. får man cediment i rörbotten på ett 50mm rör är där inte mö kvar som kan ta vattnet vidare.. Men duschbrunnen är väll lite som rot brúnnen om jag ite är helt fel på det.....
10 svar · 2,7k läst
JAP-Tina
JAP-Tina: [citat] PEM (tryckslang) gul=gas och PEH (skyddsslang/rör) gul=el, t ex. Det är svårt att relatera till ditt påstående, eftersom alla dem du hänvisar till har olika standarder.
20 svar · 11,3k läst
L
lordi: Glöm inte att plugga anslutningen till diskmaskinen om den ej kopplas in nu.
7 svar · 5,7k läst
H
Hobbymekk: Relining funkar, för får man systemet helt tätt så söker sig inte rötterna till avloppet längre, det är läckande avlopp som avger fukt, som drar till sig rötter. Men en snabbfix är väl att få dit någon som kan skära rent röret från rötter så håller det ett tag, så får ni fundera på vilken lösning ni vill göra, 1)relina 2)hugga upp golvet och lägga nya plaströr.
20 svar · 19,6k läst
Krilleman
Krilleman: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/175853-gravd-brunn-2.html Varit på tapeten förut.
5 svar · 4,9k läst
Göran.W
Göran.W: SQ2-70 funkar inte för den har för låg lyft höjd. Kör på SQ2 - 85 tror den funkar bäst för dig
6 svar · 2,0k läst
E
etiol: Hej .. Gör du jobbet rätt så skall pumpen bort från källaren .. Den har ju inte varit där tidigare och då har det fungerat . En riktigt utförd dränering och problemet är löst för alltid.. Eti..
7 svar · 3,9k läst
·
M
mogge_73: Gå in på eurofins hemsida och beställ en kemisk, mikrobiologisk, radon och lilla metalprovet. Kostar ca 1500:- Svenska vattenlaboratorium vill bara sälja en offert på vattenrening. Du får ingen komplett analys för dom pengarna. Alcontrol kan du också beställa från men dom är dyrare ca 2000:- för komplett analys. Du kan söka på Socialstyrelsen hemsida så kan du se vilka ämnen man
3 svar · 9,8k läst
L
larsson1: Update: För den intresserade kan jag meddela att reservdelar finns på http://www.ocsab.se/
2 svar · 5,0k läst
prototypen
prototypen: Jo men ibland måste man borsta lite högre upp och då slinker dagens silmmade telefoner lätt förbi. Prutte
29 svar · 29,2k läst
Adolf
Adolf: Svårt att tolka vad du avser att göra..? Är det inkommande kv som du vill lägga en värmeslinga i? Isf kan du ju trycka in den direkt i pemslangen...
2 svar · 2,5k läst
A
Annyy: Fick rådet att göra detta, låter det rätt eller missförstod jag? stäng av pump och tillflöde av vatten. släpp ut vattnet. Tryck in luft med kompressor. fyll på med vatten spola vatten och se hur snabbt det går att få upp trycket. gör om samma procedur två eller tre gånger. Då bör det ta ca 30 sek att få upp tycket till 4. eller tror ni att detta låter helt galet? I sånt fall
5 svar · 3,3k läst
·
P
Anonymiserad 134940: Handlade den förstnämde R15 från rinkabyrör. Behöver lite annat smått där också så det passade bra. Blev en D-nippel 15x8, T-kors R15 inv. gängor och en extra säkerhetsventil som jag sätter i toppen (alterntivt ett lock/propp). Tack för alla tips!
21 svar · 29,9k läst
·
Dede77
Dede77: Vi kör faktiskt en 90° tvätt då och då för att hålla både rör och maskin rena. Likaså köra diskmaskinen på högsta temp lite då och då. Kostar lite i en ända men jag tror man slipper lägga ut i en annan. Nu har vi förhoppningsvis rör som är någorlunda rena men kommer köra rensning 1-2 ggr per år framöver.
14 svar · 56,9k läst
M
mblaise: Då var säkerhetsventilen bytt. Den gamla satt så in i helvete, tur jag köpte mig en ny rörtång. Tack alla för all hjälp, speciellt krilleman_215, som jag för övrigt är skyldig en öl :)
15 svar · 7,4k läst
·
mariatherese
mariatherese: Tackar för svar.
2 svar · 3,0k läst
T
Tommor: Tada
14 svar · 1,7k läst
T
14 svar · 1,7k läst
P
Pärran: Tror vi att det klarar sig med LK:s dimension? Jag har nog betydligt bättre pris tror jag iaf.
10 svar · 1,3k läst
J
Jonny78: Aliimaj det beror på vilket märke det är du köpt då ahlsell har flera märken. Om du har pressat fel så lär säkert hålla men om det inte gör o det blir en garanti sak av det så ser man att du har pressat med fel back o inga garantier gäller. Jag skulle råda dig att använda rätt press back till rätt rör del för att dom olika backarna pressar på olika sätt. Med vänlig hälsning,
7 svar · 6,0k läst
M
Melpho: Jag vill helst bocka så lite som möjligt, att gå igenom väggen med rör till duschen var bara en idé för att slippa den biten utanpåliggande rör. Resten kommer delvis döljas av en kommod. Vanlig t-koppling borde räcka då.
7 svar · 8,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.