Vatten & Avlopp
Falcula: Rören ser ut att vara ca 17mm utvändigt kan det stämma? är det en 10 metalpropp som gäller då, eller ballofix med samma mått?
perkaby: Tack då vet jag till nästa gång! Får hålla tummarna att min koppling jag gjorde i lördags håller ihop tills jag ska byta ut rören helt. Känner mig dock inte jätteorolig då alla klämringskopplingar jag demonterat från samma rör saknade stödhylsa.
Roland112: de va gängat så jag låste fast innanmätet med en skruvmejsel samtidigt som jag skruvade underifrån och då gängades den loss. Ny ventil och ny kran på plats =)
systemfel: jag har använt fmm kon avdragare riktigt nim är den har inte mislyckats enu men gjorde det i ett badrum som kostade runt 500000 kr så man var lite pirrig .... men kan man inte komma åt tex rören genom andra sidan väggen ? det går väll en kulvert som man kanske kan komma åt från andra sidan väggen blir ju lite gips mmm ,,,,, sen en platta kan man byta om det skulle evara så .. är den
Krilleman: I gamla galvrör blir det en form av hård svart/brun beläggning invändigt i. Kan bli totalstopp till följd av detta! Varit upp massor med gånger på forumet, tex här med bild...
Melpho: Puh! Det gick, fick hålla emot röret också när jag vred. Drog åt insatsen i ballofixen med en sexkantnyckel.
spekerök: Ny inner/installationsvägg utanpå befintlig vägg, brukar jag yrka på om ledning skall dras/bockas ut från yttervägg t.ex för badrum, likt bilderna på förläggning av rör, nackdel är att golvytan minskar i berört rum. mvh
haslsih: Sist jag köpte en koppling på Jula stog det Vårgårda i instruktionerna. Vårgårda heter ju idag Gustavsberg och de tillverkar Vatette, det står även Vatette på själva kopplingen.
ljunganz: Tack! Se där, de har två alternativ, till ungefär samma meterpris dessutom: #2416008 160/139 PE dränrör l=6m (98.88kr/m) #2372183 160/147 PVC rulle 50m (94.64kr/m) Ref: http://www.dinvvsbutik.se/160139pedranrordvl6m-p-121348.html http://www.dinvvsbutik.se/160147pvcdranrorl50m-p-44568.html
mogge_73: Eurofins har komplett analys för ca 1200-1500:- är det grävd brunn kan du skippa Radonprovet. Med vänlig hälsning, Morgan
Stickan56: Det löser sig som det brukar göra i vasken. Jag gick till den lokala Comfortbutiken och beställde en 150 mm. Se länk ur Purus katalog. http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/produktdatabas/?quicksearchquery=v+askrensare Klicka sedan på ordet Vaskrensare MVH Stickan
j-o75: Nu är det tyst. Tog isär allt och satte ihop det igen! Det blev en billig lösning.
systemfel: byt båda när du endån har den isär att vara dumsnål straffar sig bara. säg även till att du ska ha deras blandar nyckel för att få losss insattsen...
systemfel: lägg avlopps röret på golvet med en liten kloss under så det blir ett litet fall om detta går så får du in din dm maskin den är ju utjackad ner till ... vet inte om det är ett 75 mm rör du kan ju minska det till 50 mm ed lite fall så går det med
Krilleman: Ska fungera fint då LK själva skriver att Bockstödet är anpassat för LK Universal. Mer läsning här Och universalsystemet: I LK Universalsystem ingår Universalrör av två olika typer: LK PE-X Universalrör X, tillverkade av homogen PE-Xa LK PAL Universalrör A, ett rör med ett inre skikt av PE-RT, ett mellanskikt av aluminium och ett ytskikt av PE-RT. Mer läsning om universal här
spekerök: Bytte ut en trotjänare härom veckan, så visst finns det utbytes.Eller så monterar du en dränkbar, använd ena slangen för kabeln till borrhålet den andra till vatten. >>http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpanlaggningar/ejektorpumpar/ mvh
Himmapularen: [citat] Flera av de markbäddar jag har sett har en brunn i början för att fördela i vilken halva av bädden vattnet skall hamna samt en brunn i slutet av bädden. Saknas brunnen i slutet av bädden håller jag med dig Oceanis. Det blir väldigt svårt att ta ett prov. :-)
Krilleman: Mellan skyddsrör och täckbricka blir det aldrig tätt. Vissa tillverkare på täckbrickor har dessutom ett hål i brickan i nederkant så ev läck hittar ut. Vanligare på blandarfästen än täckbrickor dock. Så gör som spekerök skrivit! Enkelt och bra!
dadid: Jo, att ha lekande mutter på bäggbrickan var ju inte så dumt. Nu har jag tyvärr redan en massa pryttlar från Mora hemma. Slipper jag skrota dem till förmån för nya vore det toppen. /David
lordi: Det är en NC magnetventil inget annat. Alltså den är spänningslöst stängd. Om DM är avstängd är ventilen stängd mha fjäderbelastning. Den kan bara släppa på vatten om DM kallar på det. Det finns även en slangbrottsfunktion. I fall den inre slangen går läck, så läcker det ut i den yttre, och detta påverkar också ventilen att stänga. Slangen är alltså dubbelmantlad.
Demmpa: När kommunen var och bytte vattenmätare i föra månaden frågade jag hur jag skulle gå tillväga när jag ville flytta vattenmätaren ifrån det rum den sitter i idag (rummet har inget avlopp och vi använder rummet som kontor) till tvättstugan (gamla pannrummet), det blir nästan i andra änden av huset. Det vi planerar att göra är att byta hela vattenservicen från avstängningen ute i
Nimajneb: sammanfattningsvis. 1. Dra fram elen 2. Skaffa blandare med Diskmaskinsavstängning 3. Skaffa 2 ballofixer Montera o diska :)
sj6: [citat] Man ska fråga efter sunt förnuft. Hade det funnits hade inte säkert vatten funnits.
Tommor: Du har fått stopp i ledningen någonstans, alternativt har rören bakfall och ligger fyllda med vatten, då kan inte luften ta sig ut annat än genom vattenlåsen, och golvbrunnarna är lättare att suga ut än en wcstol.. Men gå upp och inspektera luftstammen på taket den kan ha snöat över och frusit igen då får du samma bekymmer. Men att det inte luktar skit är ett tecken på att
efujom: Jag har ett avlopp avluftat med en Purus AVV 40. Problemet är att flödet i avloppet är dåligt så om man tex har 20 l i diskhon och släpper ut det står det i många minuter innan det runnit ut. Man jag manuellt petar upp membranet på avluftningsventilen i topp blir flödet bra och vattnet rinner ut snabbt. Jag undrar om någon annan haft detta problem med just Purus 40 mm och hur ni i så
Grund Anders: Minsta bockradie på 20 mm rör? Jag gissar att väggbockfixturen ger en bockradie på cirka 45 mm.
spekerök: Att dra pex/rör för tappvatten i ytterväggar är inte en bra kombination, när kvicksilvret sjunker och vinden vrider till Kalle Nordan så kan det vara rökt för din del att få duscha i ditt nya badrum. Dra istället utanpåliggande rör mot ytterväg, även om du isolerar så är risken stor.När det är kallt och man har turen att få ha jour i en vecka så ringer det alltid folk med