hej, kan man tömma själv o vad behövs d för pump? var kan man hyra?

Det går inte och ta sig dit med slamsugarbilen? Isf är det rätt konstigt att ha ett sånt avlopp:sly:

går ikke. en ö utanför ljusterö. vet nån om man kan tömma själv?

oki tack! nån som har fler förslag på pumpar som kan användas vid tvåkammarbrunnstömmning??

bump!!

Behöver du tömma brunnen?
Oftast gräver man ut bottensedimentet med rensskopa.

tror inte jag kommer ner i hålet med nått som går att "gräva" med. brunnen är inte tömt på mycket länge o jag tror d kan ha bildats ett hårt lager högst upp. kan ju vara så att hela infiltrationen slammat igen eller att d är stopp i fördelningsbrunnen men jag vill prova att tömma 2kammarbrunnen först.

vad använder man??

ullberg
Fast man slamtömmer ju även på öar, eller gäller det bara de större öarna?

Lite beroende på hur långt utanför ljusterö så känns det som att det borde ligga i roslagsvattens upptagningsområde. här är hämtschemat för österåkers öar: http://www.roslagsvatten.se/sites/default/files/dokument/slam_skargard_2013.pdf

(Även om jag ofta irriterar mig på deras taxor brukar de vara ganska trevliga att prata med, så ring kundtjänst föreslår jag)

Om det är så att det är mer akut måste man väl rimligtvis kunna beställa extra hämtning även på ö, jag vill minnas att taxan för extra hämtning på fastlandet är knappt 2000 för en 2 kubiks slamavskiljare, kanske är det dyrare på öar men det kanske det kan vara värt?

Har du fått en sån kaka känns det som att det ska till en ordentlig pump, utan att vara expert tror jag det är svårt att lösa själv, men vet av erfarenhet att kakor som man kan gå på (jag provade inte, men det lät helt stumt när jag försökte sätta spaden i den) fixas av sugkraften i bilarna på fastlandet (antar att det är lika starka prylar vid ö-tömning).

Vil du ändå försöka själv är den BeGe länkar till det enda jag sett (men det behöver inte betyda att det inte finns något annat)

/U

någon som har provat vattendriven propplösare på duschslang eller på högtryckstvätt?

finns d ingen enkel pump man kan hyra som klarar detta?!?!

Var ska du göra av skiten? Det är ju inte något du får hälla på marken utan för direkt...
Pump kan hyras på cramo, en diafragmapump är nog det du behöver.

är d kanske ok att gräva ner skiten?? eller va har ni för förslag??

ok kollade lite på cramos sida o undrar om en slampump är för klen? eller måste man kunna få ner hela slampumpen i brunnen för att den ska kunna suga? eller varför diafragmapump?

!!!!

Difragmapumpen är en vakumpump som klarar slam och fekalier.
En slampump behöver mer lättflyktig vätska för att pumpas, så om du tillsätter vatten och spolar sönder kakan så kanske det går bra.

Du kan ju prata med kommunen som att själv hantera slamet. På laglig väg. Så slipper du risken för att åka på miljöavgifter för hanteringen.
http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-på-din-egen-tomt.html
http://www.osteraker.se/download/18.4c38465a13dc0be04d927f/Slam,+egen+behandling.pdf

Fekalier/Latrin
Fekalier och latrin innehåller smittämnen. Därför bör detta material inte hanteras hur som helst och inte heller användas i odling innan behandling.
Behandling för att minimera smittrisken kan ske på olika sätt. Det vanligaste är att man komposterar eller lagrar materialet en viss tid.
Varmkompostering innebär att materialet komposteras och uppnår en temperatur i komposten på minst 50°C under en veckas tid. Under den tiden ska materialet röras om minst tre gånger för att allt material verkligen ska bli tillräckligt varmt. I de fall där man inte uppmätt en temperatur på minst 50°C under en vecka skall processen betraktas som lagring, se nedan.
Långtidslagring innebär lagring under minst två år innan materialet används i trädgårdsodlingarna. Även om fekalierna ser ut som jord och luktar som jord långt tidigare kan man inte vara säker på att det är smittsäkert förrän efter två år.
Vid spridning av behandlade fekalier i din trädgård behöver du en yta på minst 10 m2 per person och år. En familj på 5 personer behöver alltså ca 50 m2 odlingsyta, vilket motsvarar en mindre kolonilott. För latrin (fekalier och urin blandat) gäller samma spridningsyta som urin, dvs 40-50 m2 per person.
Vid spridning ska fekalierna/latrinen myllas ned för att minska risken för att människor och djur kommer i kontakt med materialet.
Om du använder fekalier/latrin för gödsling av grönsaker som är i kontakt med jorden och konsumeras råa, t ex morötter, rekommenderas minst två växtsäsonger mellan spridning och skörd. I övriga fall, t ex bärbuskar, majs eller potatis rekommenderas minst en växtsäsong mellan spridning och skörd. För blommor och annat som inte ska ätas kan tiden mellan spridning och skörd vara kortare.
För eget omhändertagande av latrin och fekalier krävs i vissa kommuner tillstånd, i andra räcker det med anmälan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.