Finns många riktigt snygga och coola, men de är också ganska billiga vilket kanske kan ge en hint om att det är dålig kvalitet.
Någon som vet?
Även om det inte är mycket pengar för de blandare vi kollat på så känns det ju trist om man får hem något som är kasst....

http://feshari.se/sv/8-blandare?n=50&id_category=8

//Jocke

Då ska du inte köpa det för det är skräp!

Vet du eller baserar du det på priset som jag gör?
Har en Ikeablandare som jag är riktigt nöjd med än så länge och den var inte dyr, men de har ju tio års garanti så där känns det rätt "safe" ändå.....

Nä jag baserar det på erfarenhet. Finns inte att få tag i reservdelar, och ingen vet hur de är möjligt att repa när det krånglar, inga godkända backventiler,
sen funkar dem ett tag och sen är du tvungen repa dem i förtid och då är det krångligt att få reservdelar. Installaionskostnad brkar bli högre för att de alltid är mer besvärligt än kvalitet,.
kort du sparar inte pengar på sånna blandare, de blir dyrare i längden.
enda anledningen att överhuvudtaget köpa en sån blandare måste vara att man gillar hur den ser ut..

angående Ikea, det är också skräp.. Ikea är jäkligt duktig på att hålla garantier, men du som kund måste ändå bekosta demonteing/återmontering varje gång det säger - inga problem vi skickar en ny åt dig...

Redigerat:
Tack :)

M
Bara för att en vara är dyr behöver det inte betyda att varan är av bra kvalité, även billigare varor har bra kvalitét.
Jag kollade på hemsidan och står att det är ångersrätt vilket är ett plus, jag tyckte även att det fanns massor av snygga kranar mm. Jag skulle slå till om jag hade behövt en kran ;)

Och användare Martin 27day arbetar på Feshari, eller iallafall på samma adress.

Seriös firma......

Skulle tippa på att det är är någon som åkt ner på mässan i kina och tyckt hen kunde tjäna en slant. Man får köpa dessa blandare för skit och ingenting där nere. Men varför då? Taskiga arbetsförhållanden och miljövidrig tillverkning med billiga material. Billig oren mässing med slaggprodukter som kan börjar rosta, förgifta vattnet och spricka med åren. De dricker ju inte ens vattnet ur kranarna!!!!

Visst kan man lova massa garantier etc. Men det står ju inte ens ett märke på blandaren?! Hur ska man då veta vem man ska vända sig till? Utbyggt servicenät i Sverige?

Är det 100% livsmedelsgodkända material? (godkända för dricksvatten) Kan de redovisa alla komponenter och material samt dess legering?

Provtrycker de varje enskild blandare innan leverans? Svenska leverantörer provtyrycker upp till 16 bars tryck. Detta för att säkerställa att de är täta och tål nordiska förhållande, och de ska klara ett arbetstryck mellan 0,5 - 10 bars tryck. De ska också kunna blanda vatten korrekt av Kallvatten: min 5°C/max 25°C. Varmvatten: min 50°C/max 80°C

Finns det typgodgännande? Brukar utföras utav t.ex SINTEF eller SWECERT och därefter få typgodkänannden på att de uppfyller BBR som är lagen för vad som krävas för att installeras i Sverige, Norge och Finland.

Min (begränsade) erfarenhet av sådana där "noname" blandare är att de fungerar bra i 2 - 3 år. Sedan börjar de läcka eller blir tröga. Finns säkert fler felvarianter.

Och det är fullt möjligt att någon noname blandare är jättebra.

BBR är ju bara lagen i Sverige, Gick lite för fort i slutet. Men kontentan är att noname-blandare är ALLTID Kina och inte gjorda för dricksvatten. I Norge tror jag tom det är krav på synlig logotyp. Finns ingen seriös tillverkare som inte sätter logga på blandaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.