2 968 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Löda om misslyckad lödning eller täta på annat sätt
Jag har misslyckats med en lödning. Lödde på en 90° böj på ett befintligt, äldre 22mm kopparrör. Tyvärr var jag aningen för snabb, och lodet flöt inte ut tillräckligt, och jag har sett ett par droppar under de två veckorna kopplingen varit i drift.
Kan jag putsa lite med smärgelduk, applicera lödfett där jag kommer åt, och sedan ge på det igen (värmer med Rems Hot Dog 2)? Går det att "lappa" över läckan med mjuklod? Givetvis kan jag tömma röret rejält innan omlödning sker.
Röret i fråga sitter förbannat illa till, och en klämringskoppling går inte på röret tyvärr.
Eller kan jag täta med någon annan produkt?
Kan jag putsa lite med smärgelduk, applicera lödfett där jag kommer åt, och sedan ge på det igen (värmer med Rems Hot Dog 2)? Går det att "lappa" över läckan med mjuklod? Givetvis kan jag tömma röret rejält innan omlödning sker.
Röret i fråga sitter förbannat illa till, och en klämringskoppling går inte på röret tyvärr.
Eller kan jag täta med någon annan produkt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om det är hårdlödning så är det inga problem, lodet flussar ju självt. Värm på igen och lite nytt lod så blir det nog tätt
Protte
Protte
Tyvärr så får det bli mjuklödning om det blir fråga om lödning då det hela är skarvat i bjälklaget (bespara mig alla förmaningar tack) samt att gastuberna är så in i helskotta tunga... Vill undvika hårdlödning in i det sista. Och då ska alla andra möjliga lösningar vara utvärderade.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Lycka till att få till flussningen för mjuklodet.
Protte
Protte
Ja, det går väl åt helvete antar jag... Men jag antar att jag måste försöka om nu ingen har någon annan lösning än hårdlödning. Finns ingen annan lösning så får jag väl släpa hem tuberna från jobbet, fast det kanske inte går att löda med skärmunstycke (är nog det enda munstycket som finns)?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nog går det värma med skärmunstycke bara det är någorlunda rätt storlek, finns fyra olika till X11.
Skärhandtaget är lite tungt och klumpigt att jobba med bara.
Protte
Skärhandtaget är lite tungt och klumpigt att jobba med bara.
Protte
Testa med mjuklod. Jag råkade få ett jack i ett elementrör när jag slipade ett trägolv. Gick alldeles utmärkt att mjuklöda. Något annat val fanns inte. Jag använde en riktigt rejäl lödkolv som jag lånade hem från jobbet. Nu är ju trycket lägre i ett elementrör, men är det inte mer än några droppar som kommer så borde mjuklod funka.
En sista utväg är väl annars någon Plastic Padding produkt typ metall på tub
En sista utväg är väl annars någon Plastic Padding produkt typ metall på tub
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Kanske några varv isoleringsband räcker.
Protte
Protte
Börjar tro att det bara är kondens. Det finns inte konstant fukt, och de två gångerna jag upptäckte fukten så har även vattenmätaren droppat, och det hela var efter ett längre pass med dammsugaren i utrymmet. Har jag tur så...
En annan lösning har dykt upp också. Efter ett litet missöde med ett flyttat avloppsrör så fick jag lite vatten att torka upp, och såg då att rören kommer upp under köksskåpen, så jag slipper riva väggen om jag behöver skarva dem längre upp.
Tack för alla svar!
En annan lösning har dykt upp också. Efter ett litet missöde med ett flyttat avloppsrör så fick jag lite vatten att torka upp, och såg då att rören kommer upp under köksskåpen, så jag slipper riva väggen om jag behöver skarva dem längre upp.
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara