U
Lokala handlaren säger förstås att det inte går men han vill ju sälja nytt istf hålla på med reservdelar. Bäst att fråga här, mao. Går det att få tag på mängdreglerventilen (heter det möjligen överstycke?), till en sådan här Vårgårda från ca -90? Den stänger som den ska men hakar, kärvar och är besvärlig att vrida både till fullt och till stängt utan att lirka fram och tillbaka. Förmodligen keramisk eftersom det bara är max ett varv mellan stängd och öppen.

vaterm.jpg

Sedan är det en annan fråga om det lönar sig att byta...men tempregleringen fungerar perfekt så jag vill i alla fall kolla innan det blir en ny Mattsson.

Utgånget verkar det som tyvärr. Det var fina blandare men tyvärr tog överstyckena som sagt slut. Och ja, överstycke eller kranbröst heter det.
RSK: 861 26 38
Upplagd: 1993-12-21
Benämning: VA632493-01 Överst temp-sidan f Vaterm term-blandare (Villeroy & Boch Gustavsberg AB)

Artikeln utgick 2003-10-06 hos Villeroy & Boch Gustavsberg AB
Köp en ny Vårgårda istället om du vart nöjd med den du har :)

Prova först med att skruva av kranbröstet. Lägg innanmätet i ättika eller avkalkningsmedel. Har du tur kan det hjälpa.

U
Cheever: tack för kollen. Antar att det inte har någon betydelse att det står överstycke temp-sidan (fast det var mängd-"sidan" jag behövde)?

Blandaren var nog bra men jag gillar egentligen Mattsson bäst, delvis för att jag haft otroligt lite problem med dem men framför allt av just det här skälet. Det går alltid att hitta reservdelar till en FMM.

Immobil: jag ska öppna och kolla om det finns något att göra. Avkalkningsmedel låter som en utmärkt idé.

lappmarre skrev:
Cheever: tack för kollen. Antar att det inte har någon betydelse att det står överstycke temp-sidan (fast det var mängd-"sidan" jag behövde)?
Jodå, det har det - jag kopierade in fel artikel:

8612637 VA631440-01 Överst flödessidan f Vaterm term-blandare (Villeroy & Boch Gustavsberg AB)
Artikeln utgick 2003-10-06 hos Villeroy & Boch Gustavsberg AB

U
Skruvade lite ikväll och visst satt där en helt vanlig ventil med standardkägla...

Mao inga som helst problem att fixa. Ättiksbad och sedan lite silikonfett så känns den som ny. Och går plötsligt att öppna flera varv :).

Tur i oturen, alltså, att det inte var keramisk ventil som jag trodde. Ibland är man glad över det enkla.

Hej allihopa, trevligt forum det här.

Nu är det så att jag har en duschblandare som liknar den ovan vädigt mycket, först trodde jag nästan att kortet var härifrån :p

Jag har dock problem med att min blandare är väldigt trög när det gäller att reglera värme, vredet är trögt och den håller inte inställd temperatur särskilt bra.
Tidigare idag så bestämde jag mig för att plocka ner blandaren för att kunna ta en bättre titt inuti, filtren på ingånen var rejält skitiga / rostiga så där fick jag tvätta rent lite, tyvärr fick jag inte ur dem :(

Men den stora frågan är, hur får jag isär resten av blandaren, jag har tagi bort den stora sruven på vänster sidan och ut kom en fjäder men sen blev det stopp så nu behöver jag hjälp.
Ska jag fortsätta att försöka få ut innehållet från vänster sidan eller krävs det nått magiskt knyck för att komma in på höger sida vid termostatvredet?
Jag vill inte gärna ha sönder något då min enda möjliget att stänga vattnet är vid ingående ledning till huset, jo jag vet, ballofixer ska det bli framöver men som relativt nyinflyttad så är det inte lätt att hinna med allt..

Hoppas någon kan guida mig rätt, tack på förhand.

Du ska fortsätta på den inslagna vägen. Inuti bröstet sitter det en ventilkägla och en känselkropp. Om du sticker in lillfingert kan du lirka ut ventilen.
Brasklapp: Under förutsättning att ditt finger inte är för stort. :D
Skulle så vara fallet får du försöka peta ut den med en mejsel.

När alla delarna är ute kan du lägga dom i ättika el. avkalkningsmedel. Det brukar göra susen! :cool: Pensla även med avkalkningsmedlet inne i bröstet också, det skadar inte.

Det är viktigt att du lägger på minnet hur delarna satt, annars blir det knas när du ska montera ihop den. :p

Tack immobil för snabbt svar, tyvärr verkar jag köra fast ändå :(

Jag har försökt peta å dra för att få ut mer grejer men det går inte så nu får allt vila i ett avkalkningsbad så får vi se vad som händer.

En annan konstig sak är att nu kan jag inte längre röra på mängdregleraren, den är stum :( Blev den det för att jag försökte pilla på ventilelkäglan inuti kranen?

Nä, det tror jag inte. Plocka ut ventilkäglan och ge den också en avkalkning.

Jag fick i alla fall ihop kranen igen och den håller tätt när den ska vilket ju är bra.

Sen så verkar det även va mycket bättre fart på vattnet nu än innan, hurvida temperaturregleringen funkar bättre det får jag väl veta först när jag tar en dusch.
Skulle regleringen inte fungera bättre så har jag ju i alla fall lärt mig hur man plockar isär blandaren :)

Tack så mycket.

Skulle temp-regleringen trilskas finns det lösa känselkroppar att köpa.
Du är ju numera rutinerad och byter den lätt som en plätt! :D

Ytterligare ett tips:
När man monterar ihop en blandare kan man smörja de invändiga rörliga delarna med siliconfett.

Glömde att säga det innan, sorry. :(

• Gilla
rolandia
  • Laddar…
Siliconfett, får skriva upp det på inköpslistan ifall blandaren ska plockas isär nån mer gång.

Förhoppningen är väl att blandaren ska hålla ihop ett tag till i alla fall, badrumsrenovering står på önskelistan å det kan ju innebära att en ny blandare kommer inhandlas.

Om du har problem med mycket kalk i vattnet,
rekommenderar jag dig att satsa på en engreppsblandare istället. :)

Nu ramlar råden in :)
Enligt kommunens hemsida så har jag mycket mjukt vatten så det ska nog inte vara några problem med det men någon annan som ramlar in i den här tråden kan ju ha hjälp av tipset i alla fall :)

Nu ska jag försöka lämna den här tråden för en stund, vill ju inte att det blir en chatt av alltihopa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.