Har en sommarstuga i Stockholms skärgård. Har vattentoa med trekammarbrunn i huvudfastigheten och funderar nu på att bygga en vattentoa i en av sidobyggnaderna och koppla till samma brunn (med pump då den ligger lägre). I skärgården är reglerna för avlopp ganska hårda, men jag hittar ingen info om detta. Befintlig anläggning har funnits sen 50-60 talet, och frågan är om att koppla på en ytterligare toalett påverkar ngt? Personligen tycker jag att det rimligen inte borde påverka om man har en toa eller kan välja mellan flera, men en familjemedlem av äldre generationen påstår prompt att det inte är tillåtet utan tillstånd från kommunen. Någon som vet något om detta? Vill helst inte ringa kommunen som första steg då jag haft dåliga erfarenheter av att väcka björnarna som sover på stadsbyggnadskontoret...

Den begränsade kunskap jag har i frågan har jag läst här på BH. Den avgörande frågan sägs vara om mängden personer som nyttjar avloppssystemet kan komma att öka genom förändringen.

Väck inte björnen eftersom en 3-kammarbrunn mer eller mindre aldrig kan leva upp till de nuvarande kraven för heltäckande avlopp.
http://husagare.avloppsguiden.se

Koppla och se glad ut, frågar någon är det handikapanpassning för att den äldre generationen ska kunna fortsätta njuta av skärgården ;)

(Sen kommer säkert den dagen då du måste investera i minireningsanläggning, men den dagen den sorgen)

Jo koppla på utan att fråga hade jag gjort om inte "äldre generationen" som är delägare sätter sig på tvären....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.