1 622 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Trasig kondensator på sänkpump,orsak?
Hej,kondensator och återställning av överström pajade på min sänkpump Wilo i förrgår,grävd brunn 7-8 m djup,pumpen 9 år och fritidsfastighet som används 2 mån/år.Allt är fixat nu elektriker mätte pumpen som tydligen var en 3 fas men kopplad för 230V.Jag är nyfiken på orsak till haveriet,ålder och slitage eller inverkade det faktum att sambon duschade småflickorna och att duschen kanske gick 20 min kontinuerligt,kanske någon av flickorna hade en kran öppen på lågt flöde lika lång tid i samband med detta? Kan pumpen blivit överhettad av att gå mot halvöpnna kranar 20 min,vanlig Danfoss tryckbrytare med intervall ca 2,5 till 4,5 Bar?Enligt Wilos datablad rek endast 20 starter/timme för pumptypen ifråga,roligt om någon har en förklaring.
Klicka här för att svara