Hej,kondensator och återställning av överström pajade på min sänkpump Wilo i förrgår,grävd brunn 7-8 m djup,pumpen 9 år och fritidsfastighet som används 2 mån/år.Allt är fixat nu elektriker mätte pumpen som tydligen var en 3 fas men kopplad för 230V.Jag är nyfiken på orsak till haveriet,ålder och slitage eller inverkade det faktum att sambon duschade småflickorna och att duschen kanske gick 20 min kontinuerligt,kanske någon av flickorna hade en kran öppen på lågt flöde lika lång tid i samband med detta? Kan pumpen blivit överhettad av att gå mot halvöpnna kranar 20 min,vanlig Danfoss tryckbrytare med intervall ca 2,5 till 4,5 Bar?Enligt Wilos datablad rek endast 20 starter/timme för pumptypen ifråga,roligt om någon har en förklaring.

Har du ingen hydrofor eller hydropress som ska göra att pumpen inte behöver starta så ofta? Det kanske är för lite luft i den i sådana fall.

Jodå, en hydropress och pumpen funkade med ok intervall både före och efter haveriet så det är inte fel på förtryck eller pesssostat.

sagan1 skrev:
pumpen 9 år och fritidsfastighet som används 2 mån/år.Allt är fixat nu
Att en nio år gammal "elpryl" pajar känns ju som att det kan vara rätt normalt men den som "fixade" felet borde väl kunna tala om vad det var han "fixade", vilket kanske skulle kunna ge en förklaring till det hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.