Fick en läcka i 3 år gammalt badrum.
Hade VVS-kompis över som konstaterade att golvbrunnens anslutning bara var Ø40 vilket han aldrig sett förut ... är det tillåtet i dusch?
Hade VVS-kompis över som konstaterade att golvbrunnens anslutning bara var Ø40 vilket han aldrig sett förut ... är det tillåtet i dusch?
Det är en snålspolande dusch .. men ändå har en läcka uppkommit, vet dock ännu inte varför. Men man kan kanske misstänka att klena 40-rör inte sitter lika bra ihop i ett trähus som rör på sig ...?pelpet skrev:
Men frågan är om det är tillåtet med 40-rör alls?
.. när badrummet ska åtgärdas så vill varken vi eller försäkringsbolaget ha kvar ett 40-rör om det inte är tillåtet.
Standard är 75mm rör från dusch och/eller badkar. Golvbrunnen ska kunna svälja vattnet om en koppling går isär t.ex., även om det inte är så sannolikt.
Däremot så ska det ju inte börja läcka bara för att det är 40-rör, det måste bero på något annat.
Däremot så ska det ju inte börja läcka bara för att det är 40-rör, det måste bero på något annat.
Fotode brunnen och kollade med Purus. Det var en 50 mm brunn .. dvs ytterdiameter 50 så min VVSare hade mätt fel. Skönt, då är brunnen ok och vi kan kanske klara läckan underifrån kökstaket om vi har tur för golvbrunnen ser helt schysst ut vid mattan!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag blev fundersam när jag läste första inlägget, för jag tvivlar på att det överhvuvudtaget tillverkas brunnar med 40mm utlopp. Däremot tillverkas brunnar med anslutning för ett extra inlopp på 40mm och klenare. Det är tänkt för ex. tvättmaskinsavlopp ned i brunnen. Så jag funderade på om någon använt ett inlopp som utlopp (skulle kanske förklara läckan?).
Det jag hört är att till duschar är det helt OK med 50mm avlopp, till badkar skall det vara 75mm.
Personligen gjorde jag det med 75mm i våra badrum, tänkte att det kan ge mer marginal till stopp i avloppet, finns mer utrymme för skit att bygga upp utan att störa flödet.
Det jag hört är att till duschar är det helt OK med 50mm avlopp, till badkar skall det vara 75mm.
Personligen gjorde jag det med 75mm i våra badrum, tänkte att det kan ge mer marginal till stopp i avloppet, finns mer utrymme för skit att bygga upp utan att störa flödet.
Badrumsfirman var här och tog upp golvet nedifrån och hittade läckan => en sprucken golvbrunn [Purus Freja]!! :x
Installationen ser ok ut på alla sätt. Men den måste ha spruckit förra veckan eftersom det inte var någon gammal vattenskada. Rörmokaren hade inte sett något liknande.
Den är sprucken under klämringen, en 5 cm lång tunga:
Då blir det till att riva hela badrummet och göra om ...
Installationen ser ok ut på alla sätt. Men den måste ha spruckit förra veckan eftersom det inte var någon gammal vattenskada. Rörmokaren hade inte sett något liknande.
Den är sprucken under klämringen, en 5 cm lång tunga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blir det till att riva hela badrummet och göra om ...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Den där ser ut att vara felmonterad.
Jag är inte helt säker på att jag ser rätt. Men det ser ut som brunnen är monterad i en monteringsplatta. Plattan har stöd på två reglar, men den skall ha stöd runt alla fyra kanterna. Spånskivan som ansluter mot plattan skall också ha stöd. En spånskiva skall ha stöd runt alla kanter.
Bristen på stöd kan förklara sprickan. Skulle tro att det är VVS firman som fuskat.
Det ser även ut som plattan sträcker sig förbi reglarna på höger sida, men även lite på vänster sida , då har troligen inte spånskivan stöd under de kanterena heller
Jag är inte helt säker på att jag ser rätt. Men det ser ut som brunnen är monterad i en monteringsplatta. Plattan har stöd på två reglar, men den skall ha stöd runt alla fyra kanterna. Spånskivan som ansluter mot plattan skall också ha stöd. En spånskiva skall ha stöd runt alla kanter.
Bristen på stöd kan förklara sprickan. Skulle tro att det är VVS firman som fuskat.
Det ser även ut som plattan sträcker sig förbi reglarna på höger sida, men även lite på vänster sida , då har troligen inte spånskivan stöd under de kanterena heller
Redigerat: