Hej,
undrar hur man demonterar plastvredet från kranbröstet på Vatermblandaren.

Vrid plastvredet åt vänster så långt det går. Sedan drar du det bara rakt ut.

Tack för att du gav mig kurage att slita till så mycket som behövdes. Vredet var verkligen väletablerat sedan 12 år.
Må väl!
Björn

Jag har en äldre modell (troligen), termostaten är mer fyrkantig och rattarna rundare.
Nån som kan berätta hur man tar av vredet för att byta packning?
Den röda pluppen sitter som berg och fjädrar dessutom lite (1 - 2 milimeter)

icon1.gif Lätt om man vet hur

Kom underfund med det själv. Bara att trycka in den röda knappen och sen dra ut vredet.
Synd bara att tre personer i specialbutiker gett mig rådet att pilla bort den röda pluppen vilket ledde till små skador efter knivspetsen.

Även jag sitter med en gammal Vaterm-blandare (Vårgårda?) som krånglar. Den är trög att stänga och droppar. Då får man vänta någon minut och dra åt en gång till och då brukar den hålla tätt.

* Kan en omgång med ättika hjälpa eller behöver jag försöka få tag i reservdelar?
* Hur får jag upp den? Som ni ser på bilderna är det massa olika "skruvhål". Är det genom dessa jag ska gå eller ska jag vrida plastvredet så långt åt vänster som möjligt och sedan dra bort det?
Jag har försökt med båda men skruvarna verkar sitta som berget och det enda jag hittat som passar i springan är en femkrona+polygrip.
blandare dusch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns även en skruv på vänster sida av blandaren.

Din kran är inte lika som min. Tycker mig se en skruv på utsidan av vredet. Prova att ta bort den. Annars stäng av vattnet och öppna kranen i maxläge och dra ut vredet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.