blir ingen armering har sågat upp och grävt ut för rören ca 30 cm brett och 45 djupt.
går en del el och avlopp med sen fin singel runt och avslutar med vatten rören högst upp och gjutning ovan på.

helt raka blir dom inte blir någon sväng på dom.
dom måste ju upp och ner i golvet med! ;)

Tänk på att avloppet ska ligga om jag inte minns fel minst 5-6cm under betongen. Inga rör som kommer upp ur golvet förutom avlopp. Vet inte hur mycket du vet, försöker bara hindra dig ifall du inte vet :)

Redigerat:
det är mest dimensioneringen av rören jag är lite vilsen på men börjar få koll på det nu.

finns ju inte så mycket att välja på när allt kom till kritan.

Det är väll bara i våt utrymme du inte får lov att gå upp ur golvet väll

Precis, varken vatten eller värme rör får gå upp i golvet i våtutrymmet.

Krilleman
Robinvvs skrev:
Ska du köra vanlig pex så blir det klamring varje meter och fixeringsbrickor och hela tjotta hejtan. Klamring på varje sida om varje böj. Du måste även hålla minst 30cm avstånd mellan varmt & kallt.
Tjotta hejtan eller inte, rätt eller fel. Man ska göra så oavsett alupexen eller vanliga pex:en.

Sen är det ju lättare både för dig, du slipper saxa info, och för TS som få en korrekt information om du hänvisar direkt till monteringsanvisningen för LK universal. Helt enkelt så TS själv kan läsa på hur man SKA göra! Där finns mycket matnyttigt att läsa om.

Beträffande avloppets placering, uppgångar med vatten/värme osv kan det vara bra för alla som bygger om hemma att läsa igenom säkervatten, dessa regler gäller även för privatpersoner som bygger om hemma!

http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf

Så med lite hjälp på traven och korrekt hänvisning till regler och normer så går allt mycket lättare!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
tack.
sutit och läst igeom en del av montage anvisningarna nu.
men alla vissar ju bara hur man monterar i mot trä reglar och gips.

hur gör man om väggarna är upp murade?
mina är av lätt betong.

Krilleman
Fräs / bila / hugg ur spår så slangen får plats, fäst upp skyddsröret med ett gäng klammer. Bara någonting som håller den kvar innan putsning men samtidigt inte skaver sönder skyddsröret. Putsa igen. Klart

Tänk på att du behöver mer plats för att få dit väggbocksstöden och var noga med CC-mått var blandarna ska sitta! Slangen ska komma ur väggen 90º!

Hur tjocka väggar har du? Har du 70mm lättbetongs-väggar behöver du väggdosa UNI som bygger mindre. Men jag brukar undvika dessa i möjligaste mån då det är lättare och bättre (enligt mig) att få ut mediaröret ur väggen oskarvat! (det blir en skarv i väggdosan) Då passar blandarfästen och väggbrickor utan pyssel som dosornas nackdel är!

Monteringsdetaljer

Redigerat:
Robinvvs>>Vi drar alltid alupex, även i bjälklag skrev du, hur lätt som helst:x Eftersom jag är ensamarbetare i hus, villor osv. Så blir inte allt hur enkelt som helst för mig, så då sätter jag rör i rör pexen framför alupexen.:)

mvh

Så ett trick kan vara att mätta upp på en trä bit cc måttet ta två hål montera väggbocksstödet på baksidan av den med en liten skruv eller något från fram sidan.

Fräsa upp spår och göra plats för allt sen loda in träbiten fästa den på väggen så rören kommer ut rakt.
lite fog skum som fixerar sen vänta någon timme.
ta bort träbiten och putsa igen och snygga till.

(Brukar göra något liknande med Eldossor när man ska ha många samman byggda. Märker man ut 3,5 cm och 3,5 till nästa dosa så många man ska ha. borrar upp hålen med dosborret säter dit dosorna på baksidan och srkuvar med gips skruv från framsidan in i några muffar man inte använder på dosan. sätt dom i våg vart man ska ha dom och skurva dom i väggen. sen i med lite skum bakom som fixerar och när det torkat bort med träbiten och dosorna siter snyggt på rad. bara att putsa igen!)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.