Drömhus2012 skrev:
Men då har ju kommunen gjort fel eftersom dagvattnet inte ska gå genom reningsverket.

För bara något decennium sedan insåg man inte detta. Lokalt omhändertagande är en ganska ny insikt.

låter som huset är byggt på 1970-talet. om fusk med stuprör.om du kan gräv en testgrop och kolla drän. källarvägg. eget eller kommunalt va. mer o mer kommuner kräver sammankoppling mellan dag och avloppvatten.bobcat kan hyras utan behörighet. har du källare så verkligen kolla noga.i så fall bara gräv makadam . sand duk, dränering. pordrän-

billy_baver skrev:
För övrigt borde våra vänner kommunerna med planmonopol ta sitt ansvar...
Ja, och dessutom sluta stycka av så små tomter när vi nu bor i ett stort land med relativt få invånare.
Eller är det kanske så att när man bor i stadsplanerat område så vill man inte ha så stor tomt? Det var i alla fall en av anledningarna till att vi flyttade.

Edit: Ursäkta att jag svävade iväg, det här hör ju inte till tråden.

Ursäkta att jag flikar in med en sak, min okunskap i detta ämne gör att jag måste fråga er en sak. Så här står det i detaljplanen, "Takvattnet ska avledas från husliv via minst 2 m långa och täta ränndalar med enlutning på minst 5 %. Tomtmarkens höjdsättning och planering ska utföras så att inte
instängda vattensjuka områden uppstår. Tomtmarksdränering kan i förekommande fall behöva anläggas."

Hur löser man detta egentligen på bästa sätt?

billy_baver skrev:
För bara något decennium sedan insåg man inte detta. Lokalt omhändertagande är en ganska ny insikt.
Det må så vara att "lokalt omhändertagande" har blivit ett nytt mantra/buzzword, men att skilja ut dagvattnet från övrigt avlopp är sannerligen ingen nyhet.
"Lokalt omhändertagande" låter mer som "Vi kan inte klara av det" i mina öron.

1976 fick jag kommunalt avlopp på en fastighet i Gbgs södra skärgård.
Då separerade man BDT-avloppet, som pumpades i rör på havsbotten in till Ryaverket på Hisingen, från dagvattnet, som släpptes direkt ut i Rivöfjorden. Utan avlopp hade ju vattnet runnit dit ändå förr eller senare.
Det är 37 år sedan nu :)

KnockOnWood skrev:
Det må så vara att "lokalt omhändertagande" har blivit ett nytt mantra/buzzword, men att skilja ut dagvattnet från övrigt avlopp är sannerligen ingen nyhet.
Nej, det är ingen nyhet, men en klok princip som blivit allt mindre ifrågasatt. Det är det hela.

Okej, tack för alla synpunkter. Ja, det är Växjö det gäller.
Dammbygge på vår 900kvm lilla tomt är nog inte aktuellt...
... inte heller mitt stora grävarbeten med dräneringsslangen - Tack för det :thumbup:

Koppla på sig på dagvattenledningen i gatan utan att säga något - må vara coolt - och en snabb och effektiv lösning, men kommer kanske att slå tillbaka mot mig, när kommunen kommer på det... Om de kommer på det.

Har däremot inhandlat en självut/inrullande förlängningsslang till stupröret - som alltså förhoppningsvis kommer att leda bort vattnet från huset/grunden/dräneringen och ut på gräsmattan - och sedan lutar ju gräsmattan från huset...
kostnad 199:- på Jula - betydligt billigare och framför allt inte lika jobbigt. Ska testa denna och funkar det blir det antagligen sådana på stuprören.

Tack för alla uppslag! Trevlig sommar allihop.:beer:

LOD är en bra sak att använda så långt det är möjligt. Det är miljövänligt.

En fråga till alla:
Har ni någon gång tvättat bilen på en hårdgjord yta?

alex86 skrev:
LOD är en bra sak att använda så långt det är möjligt. Det är miljövänligt.

En fråga till alla:
Har ni någon gång tvättat bilen på en hårdgjord yta?
Menar du mig med :)

Svaret är (med handen på hjärtat) nej.

:o Jag tvättar bilar lika ogärna som sällan. Och alltid i automathall (tycker jag mig minnas).

Bra! :) allt för många gånger ser man hur det rinner tvättvatten längs gatorna ner i rännstensbrunnar som i sin tur leder till närmsta vattendrag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.