är det väldigt stor skilnad på 25 mm lk pex och roth 28 mm förutom 3 mm? ;)

skulle igäntligen ha 28 mm rör hadde jag tänk men kan inte köppa det i lösmeter.
men kan köppa 25 mm lk på lösmeter så tänkte jag skulle ta det i stället.

gör det mycket skilnad på flödet?

ska ha det i stammarna på värmen i mitt nya system.

På värme ska du använda alupex, det rekommenderas av tillverkarna. Pex är för tappvatten, ska du ha pex måste du dra sinuskurvor överallt. Sedan skulle jag ringa till tillverkaren och berätta för dem vilket värmesystem jag har och hur många radiatorer/slingor som ingår, de kan sedan ge dig ett svar väldigt snabbt om dimensionen. Borde inte ta mer än 5 min.

Valde 25x2.3 pex rör i rör för att betjäna värmefördelare för nio radiatorer av normal storlek, sträckan från pannan var ca12 meter en väg. Alu pexen är ju allround för både värme och vatten men jag skulle personligen hoppa över det materialvalet om det skall dras i bjälklag osv. tycker även alu pexen med skydds hölje på är ett bångstyrigt f_nskap när man kommer upp i de manligare dimensionerna.

mvh

Krilleman
Blanda aldrig!

Håll dig till ett fabrikat och följ monteringsanvisningarna så får du en godkänd installation!

Kör ni med 15mm pex till tappvattnet till förbrukarna då?
det är det klenaste lk har som jag kan se på deras sida som är isolerad.

spekerök skrev:
Valde 25x2.3 pex rör i rör för att betjäna värmefördelare för nio radiatorer av normal storlek, sträckan från pannan var ca12 meter en väg. Alu pexen är ju allround för både värme och vatten men jag skulle personligen hoppa över det materialvalet om det skall dras i bjälklag osv. tycker även alu pexen med skydds hölje på är ett bångstyrigt f_nskap när man kommer upp i de manligare dimensionerna.

mvh
Man ska inte dra pex en rak väg dock. Särskilt inte på värme. Vi drar alltid alupex, även i bjälklag. Hur enkelt som helst att jobba med, bockfjäder överallt, perfekta bockar och stabilt.
60 rören är lite jobbiga ;P

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Ja. Avstick från fördelaren brukar vara 15.

Men Roth har 15 och han frågade om 15 var vanligt. (Han nämner Roth längst upp). Sedan brukar folk köpa vanlig 15 pex och köra in i klämringskopplingar.

Blir nog till att köra lks system med 20 i tappvatten stammen 16 till avstick.

Sen 25 i stammen till värmen.

Finns ju inte så mycket annat att välja på om jag ska köra lks system.

ursäkta jag skrev fel innan menade självklart 16 mm som krilleman_215 på pekade

Ska du köra vanlig pex så blir det klamring varje meter och fixeringsbrickor och hela tjotta hejtan. Klamring på varje sida om varje böj. Du måste även hålla minst 30cm avstånd mellan varmt & kallt.

ska ha isolerade rör som ska gjutas in i källar golvet så dom lär inte flytta på sig i första taget annars blir jag orolig.

Då är det klamring varje meter ifall du har armering. Dock så får inga rör vara helt raka oavsett ifall du gjuter eller sätter i bjälklag. Klamring vid ingjutning är framförallt för att det inte ska flyta upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.