E
elmont: Du köper en lång värmekabel som du lindar runt vattenslangen fram och åter, sedan isolerar du hela sträckan. En bra värmekabel för ändamålet är den självbegränsande kabeln som heter ETL.
1 svar · 1,8k läst
G
Gabbe1: Jag skulle snarare tro att blåsten påverkar trycket innomhus genom tex skorsten eller ventilation. Det gör att vattnet i vattenlåsen rör sig lite.
2 svar · 4,9k läst
F
Fluxor: Om denna vattenfelsbrytare fungerar bra så tycker jag inte 2995:- är så fasligt dyrt. Någon som testat?
11 svar · 8,7k läst
S
systemfel: står på översta raden kanske min webbläsare som e lite beng... dock får uppdatera den ,, men tack för infon då får man börja ha stödhylsor till allt alternativt köpa hårda rör......
17 svar · 8,5k läst
Patrick E
Patrick E: Om det är en hydropress som du har så finns en del tips i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/102820-fylla-pa-luft-i-hydropress.html?highlight=fylla+luft+hydropress Troligen måste du fylla på luft.
1 svar · 834 läst
raveper
raveper: Blir det inte väldigt lättstädat bakom stolen när den sitter så långt fram.? Det hade jag sett som en fördel.
7 svar · 13,1k läst
Patrick E
Patrick E: Ah, just det det. Glömde en sak. Det sitter en avluftare monterad på sidan av tanken i höjd med nivån där jag vill ha vattenytan. Avluftaren är monterad i den fläns där man normalt monterar toppen på nivåröret. Ut från flänsen sitter en 90-graders böj, en bit kopparrör och i toppen på detta en avluftare.
3 svar · 5,5k läst
snuttjulle
snuttjulle: Hur som. Blev orolig att det blir värre så nu är en ny NIBE rostfri beställd.
9 svar · 1,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Prova att byta ventil. De kan hänga sig i öppet läge och du går det ut massor med fukt och lukt på vinden. Det är också risk att membranet fryser fast när det är kallt.
6 svar · 2,2k läst
C
ChrisseE: Här har du ett billigt och bra alternativ http://www.spetsbrunnar.se/Index/Startsida.html annars kan du väl rengöra den brunn du har idag och testa vattnet. Är det ok installera en sjysst pumpautomat och voila klart :)
1 svar · 2,8k läst
O
oceanis: Lättast annars är att köpa ett standard kromat mässingsfäste och lämna in det för avkromning. Kostar inte så mycket och helt säkert billigare än ett special från england. Här kan du hitta firmor som gör det: http://fordonshobby.se/browse_categories.php?id=8 Om du inte vill försöka själv :) : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110301/avkromning-hemma
4 svar · 2,6k läst
J
JerreEssberg: Jag hade satt ett rör genom trossbotten som slutade ovan golv. Sedan dragit ner skvallerröret en liten bit inuti det och tätat lite mellan dessa med tex kitt. Nåt så det blir tätt mot tex myror mm men inte sitter fast. Står säkerhetsventilen och droppar lite kan det annars bli en ispropp i det under huset. Men om det blir det i det grövre och säkerhetsventilen löser kan trycket komma
3 svar · 2,3k läst
M
mogge_73: Hydrofor brukar vanligtvis vara utan gummimembran och Hydropress med membran. Oavsett om du har den ena eller den andra kommer du få järnoxid och missfärgningar över 0,5 mg. Järn missfärgar redan vid 0,2 mg, men man har satt gränsen vid 0,5. Skillnaden är att med hydrofor tillför du syre i vattnet redan i tryckkärlet vilket innebär att du får järnoxid ut i ledningsnätet. Har du
1 svar · 3,0k läst
K
kuse: Tog tjuren vidi hornen nu och kapade av stumpen, det sipprade ju som sagt ut vatten lite lätt. Körde in ett vp-rör och kunde få in det rakt bakåt (det är en yttervägg) ca 2 meter så det går ju rakt ut i marken bakom huset. Vilket nästan med säkerhet leder till en gammal brunn, kan inte se vad det skulle kunna vara annars. Jag tyckte in en träplugg tills det tog stopp sedan fyllde jag
10 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: :thumbup:
6 svar · 6,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Det var mer ett förslag på hur klammern kunde se ut, inte att det skulle vara exakt den klammern, det var också av den anledningen jag skrev följande "... eller liknande", jag skulle kanske inlett meningen med "Ungefär". Sedan vet vi inte om TS vill ha vita eller kromfärgade klammer, det finns även många andra sorters klammer som man kan använda, det jag skrev vara bara ett
8 svar · 3,7k läst
F
Fluxor: Du kan väl skarva ovanför plattan? Jag kommer själv att göra något liknande, men mycket mindre. Inkommande vatten kommer via 32mm PEM, sträcker sig upp cirka 50cm efter ytterväggen, där sitter vattenmätaren, och sedan tänker jag dra vidare i PEM under betongplattan in i nästa rum. Där ska värmeväxlaren matas. Du skulle kunna göra lika, men istället för att mata värmeväxlaren
1 svar · 958 läst
F
FatHurley: Ok, tack för tipset! Ska testas.
2 svar · 9,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Som dsg skriver kan det ju vara av intresse att veta hur mycket som finns kvar i utstick utanför kaklet?!
12 svar · 5,1k läst
S
systemfel: har du blandaen på på 100% varmt vatten så ska det inte komma kallvatten .. om du ahr avstängare till din kran pröva då tex stänga varmt vatten och sätt över kranen på varmt kommer där kallt så läcker ju det kalla in .. du kan om det är en mora skjustera handtaget så att den går lite mer åt vänster så att inte det kalla vattnet går in på varmt.. Kanske oxå dags att packa om
3 svar · 9,5k läst
M
mogge_73: [citat] Hur menar du då? Det är väll snarare tvärtom!
16 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: Perfekt! Ytterligare en fördel med Vatette är även att dom har väldigt lätt-förståliga instruktioner som alltid medföljer! :thumbup:
8 svar · 5,3k läst
S
spekerök: Alternativ I den galvade muffen på kv dras denna i med lin och locherpasta>>http://www.vvsobadrum.se/12xg15----vatettekoppling-p-1322-c-447.aspx 1st Varmvattnet monteras denna koppling med förstoring 15-16 >>http://www.vvsobadrum.se/15x12--vatettekoppling-p-8367-c-448.aspx 2st 15-16 förstoring>>http://www.vvsobadrum.se/15x16-----fkr-vatetteforstor-p-1122-c-454.aspx 1st Stödhylsa 16x1 för
2 svar · 9,9k läst
·
peternicklas
peternicklas: Någon som kan något om TMV Gazola gas panna? Varmvattnet blir bara 37 grader varmt. Pannan går upp till 65 grader och ser ut att fungera bra. Finns det någon blandningsventil invändigt som kan hänga sig?
0 svar · 1,9k läst
Patrick E
Patrick E: Till vattenfilter finns det luftinjektorer för att syresätta vattnet. Dessa bygger på att luft sugs in samtidigt med vattnet från pumpen. Att bara snurra runt vattnet i en stängd cylinder kan omöjligen tillföra syre (luft).
28 svar · 13,4k läst
·
A
Arne999: Tackar för svaren JA ska definitift göra som du sa corre!
7 svar · 2,6k läst
·
C
C_M_G: Kanonbra! Tack så mycket för hjälpen!
9 svar · 11,2k läst
·
gadeberg
gadeberg: [citat] Har du kommit ihåg att stänga av pumpen? Sen kolla förtryck
6 svar · 22,5k läst
W
Wickard: [citat] Tack :)
44 svar · 16,9k läst
·
B
Barnrikehuset: Perfekt nu har jag mer koll på hur man tänker runt fallet (en högre grad av förvirring [bild] men ändå). Fast jag inser att jag behöver hjälp med hur man beräknar startpunktens djup på ett fall. Det är helt banalt jag förstår men jag känner mig osäker och är rädd att missa något viktigt. En toalett, hur långt under färdigt golv bör avloppsröret ligga precis vid toan? - Är
8 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.