Vatten & Avlopp
sj6: [citat] Ska kolla upp detta då för att göra en klack utan avvikelse... Ja...
smurfen72: Jag skulle prova 1 st art nr 2298 1 st art nr 2302 samt 1 st vinkel art nr 4253 men kolla så det är rätt innan du beställer.
yakumo: Ja! det är http://www.jula.se/rorbojarset-439200 jag funderar på att köpa. och de rör jag tänkte böja är Halvhårda: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Kopparror/Kopparror-raa-86989/ Jag ska göra en simpel värmeväxlare genom att bocka några meter av detta rör lägga det i en eldstad och pumpa vatten genom för att värma en pool. Om ni tror att bockningsverktyget är
Janus82: Jag har nyligen varit i samma dilemma och det jag kom fram till är att det normalt sett är ok att köra med 15/16mm rör så länge sträckan är under ca 12 meter. Men då gäller det att det röret bara försörjer ett badrum så att inte flera personer duschar samtidigt med endast ett 15mm rör som försörjare av vatten. I mitt fall kommer jag ha nästan 20m rör och då hade jag inget
etiol: Du skall använda GROVA MASSOR annars tätar du den .. STEN dom första 11 metrarna ,, sedan makadam 0.5 m och över detta grus 0.5 m.... Eti..
Scinner: Kransilar och duschblandaren vad helt igensatta. Nu har ja grymt bra tryck i anläggningen och pumpen hoppade inte igång en enda gång under en dusch, innan har den gått på ca 10-20ggr på en duschning. Behöver dock en ny tryckmätare. Tack och hej!
R12: [citat] Jag vet inte hur kommunen tar betalt för avloppsvattnet idag (jag vet vad det kostar men inte hur de räknar fram det). Förutom att vattnet smakar illa finns det inget som tyder på att det inte skulle vara godkänt, jag vill bara "stämma i bäcken" så att säga.
Tompa21: OK Nimajneb, jag ska diskutera med rörisen vilket som passar bäst för mig, VVB eller VVC. Och dessutom vilket som är bäst prismässigt. Det kanske räcker med 1 VVB vid förgreningen i källartaket (ett 28 mm VV-rör övergår till 3 st 15 mm PEX-förgreningar, 1 till varje våning).
elmont: Använd en självbegränsande kabel typ ETL så ska det inte vara någon fara, "vanliga" värmekablar som ej är självbegränsande kan bli otäckt heta om dom ligger i isolering. ETL lägger man endera inne i slangen/röret eller mellan slangen och isoleringen som man ska ha runt slangen/röret.
fruröör: Nix och kommunen har bekräftat det.:) De som gjorde oss osäkra var att kommunen först gjorde de en snabb bedömning över e-post och sa typ "jo, troligtvis. bäst att ni skickar in" men efter vi pratat med dem och beskrivit lite mer i detalj idag så har de ändrat sig och jag får en skriftlig bekräftelse på det.
thomasx: Nej, är brunnen ok finns nog ingen anledning att byta ut den. Schysst entreprenör du har som inte försöker lura till sig extrajobb ;)
hahalj: Ah, såklart. Skyller på förra ägarna. Får vi rätta till nån gång då.
thomas33: I vårt förra hus. Ett LB-hus med krypgrund från 1980, hade vi endast de grövre avloppsrören synliga i krypgrunden. 50 röret från köket gick i bjälklaget, till det grövre röret i badrummet. Aldrig några problem med frusna rör.
mlkjhr: Lätt att kolla om det beror på tryckhöjning, låt en av kranarna stå lite öppen, om då dom andra går lättare så beror det på ökat tryck. Mycket osannolik, smuts som lossnat låter troligare.
Bergsunda: Kurtivan - tack för tipset! Lösningen med ett "löst" vattenlås i brunnen är nog det som bäst löser mitt problem. Om jag fattat rätt är det bara det som fryser sönder om det skulle gå illa någon gång.
calle_77: Tack för svaren. Var en säkring som var problemet märkte jag när jag kom hem och kollade vad som hänt. Ibland är lösningen enkel :-)
jonmo: Det var som tur var den minst viktiga delen som saknades: den täckdel som sitter på nämnda mutter under handtaget. Kranen är alltså fullt fungerande men inte komplett...
Gabbe1: R25, G25 eller 1" är olika namn på samma gänga, så du kan vara lugn.
KnockOnWood: Vi har en Thermia 110 liters beredare i fritidshuset som är från 60-talet någon gång, still going strong. Thermia och Nibe är väl de två svenska kvalitetsmärkena som gäller http://www.thermia.se/produkter/thermia-svr.asp http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/ Rostfritt är väl ett säkert val i alla vattentyper. Dock det dyraste, men det är ju en
Wendigo: Lyckades inte klura ut vad det var för fel men hittade i alla fall manualerna om det är någon annan som har samma problem i framtiden! :) Den blå ratten verkar vara någon slags tömning eller liknande, den låg kopplad till ett rör i golvbrunnen. https://docs.google.com/file/d/0B-jUopSVBgxFWGQtcnFZX0phNE0/edit?usp=sharing
Burner72: Då jag jobbar på vattenverket så kan jag säga hur du ska gå tillväga. Vattenverket äger vattenmätaren, men det är du som äger ledningarna och anslutningarna. Kontakta det kommunala vattenverket och säg att du vill få servisventilen till dit hus stängd. Du ska samtidigt ha tagit kontakt med en rörläggare som kan byta ventilen åt dig om du inte kan göra det själv. Sen gäller det
systemfel: du kan ju flytspackla ett fall i den ena fördelera lådan och sätta tätskit där och ett skvaller rör.... sedan resten bliir nog svårare och lösa
Melpho: Ni som har kapat wc-porslin, målade ni på något på kapytan efteråt eller behövs inte det? Ska kapa i helgen för att få dit en 60 mm excenter.
Krilleman: Jag skulle tycka att du har plats för en WC med dold anslutning också om du ska snedställa WC:n! Vad har du för mått mellan kant avlopp till vattenrör på båda sidor?
bonnier: Du behöver inte ha olika avlopp för kök/badrum/toalett utan allt kan gå på samma stam till din avloppsanläggning. Det kan vara läge att byta all avlopp inne, det har vi gjort under sommar höst...en någorlunda händig person klarar sånt själv, om förutsättningarna är rätta vill säga. Om du har nära till kommunalt avlopp kanske det kan vara idé att koppla på sig där? Vi har för
tompathepilot: Hoppas du stängde av vattnet... ;)
urk: Nu har jag hittat problemet och dessutom tinat upp rörledningen. Det var som jag fick tipset av från tillverkaren, själva kopplingen, vid övergången från värmekabel till anslutningskabel, som var boven. Jag värmde upp böjskyddet och krypmslangen och skar upp det med en kniv och mycket riktigt hade det blivit kortslutning här inne, det syntes tydliga spår av det. Så jag skalade bort
Handin: Hjälp! Jag har en Telemecanique Tryckvakt . Det finns en stor fjäder och en liten, Nu vet jag inte vilken jag ska skruva på för att pumpen ska slå ifrån. Handin