N
nalle99: Köpte en lott, fick bara TV-skärmar, slängde skiten... Nej, allvarligt så hade jag ju förutspått risken och stängt av vattnet från huset så någon stor läcka kunde det inte bli. Man får tänka efter före. Ballofixen i bilden stod öppen när jag slog på från huset. Idag har jag dissekerat kopplingen och kommit fram till följande: - Det fanns ingen stödhylsa - Klämringen satt kvar
2 svar · 1,1k läst
·
L
lejer: Ja det var det jag menade. Stödbenen kan utan problem stå där då man nu endast ser ovandelen av röret i ca 1.5 meter innan det försvinner ner i betongen. Sedan bör det bli inte problem med radon då jag har mekanisk ventilation. Men nu är det för sent, samtliga reglar är på plats... :)
7 svar · 5,8k läst
D
Dark Väjder: Tack för ditt svar Mogge. Det får nog bli vattenfilter framöver när de mest prioriterade hussakerna är åtgärdade och ekonomin tillåter.
5 svar · 15,0k läst
O
orparn: När det gäller trycket så kanske du har råkat ut för nått liknande detta som varit uppe tidigare: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/176493-daligt-vattentryck.html#post1356691 :eek:
20 svar · 8,4k läst
·
H
henke_karlsson: Hej alla! Jag håller på att pyssla i stallet (bygger om ett kostall till snickeri/gårdsverkstad) och har kommit till den inkommande vattenledningen in i ladugården. Jag skulle vilja att ledningen gick upp på väggen från det håll den kommer in i ladugården (från boningshusets källare där pump och hydrofor sitter), men för tillfället går det gamla gjutjärnsröret upp igenom
0 svar · 5,5k läst
·
J
Jossan81: Tack för all info och era inlägg. Jag hoppas att det löser sig på torsdag när spolfirman kommer och spolar alla avlopp. Vi har varit nere i krypgrunden under vårt hus och kikat. Det ser inte ut att vara någon fukt där så vi håller tummarna för att inget rör har gått sönder och börjat läcka vatten.... Luftfuktigheten nere i krypgrunden är 38 %. Visst borde den väl vara högre om
11 svar · 3,5k läst
Stew
Stew: Ja, det borde fungera bra, en normal membrampump, i den storlek jag använt till våra småbåtar tar ju inte så mycket vatten / tag. Men har man bara bra stöd eller vad man ska kalla det, så är arbetet ganska lätt. Problemet att hävarmen är kort håller jag med om, pumparna är byggda för att vara korta. Tror man kan byta ut armen mot en längre ganska lätt. Går du upp i storlek så
3 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: http://www.beijerbygg.se/store/privat/el--v%C3%A4rme---ventilation/installationssystem/r%C3%B6r---plast/propp-pp-f-sl%C3%A4t%C3%A4nda-110mm-smartline-004976337#.UXajW0rd4WI Beställningsvara, men det är bara gå in och beställa och hämta några dagar senare. Men denna får du ett hållbart, tätt, slätt, avslut som är bra om avloppet syns. Glöm inte att smörja bara så du kan få loss den
3 svar · 7,9k läst
S
sulfobus: Jag skulle kunna ha en renslucka alldeles innan 50-röret ansluter 110-röret, så man kan komma in bakifrån och rensa vid behov (anslutningen blir i garderoben som ligger vägg i vägg med badrummet, här sitter också vattenfördelarna). Alternativt så går jag som sagt neråt istället, då blir det 2 st vertikala 90-böjar istället.
4 svar · 2,1k läst
HandySmurf
HandySmurf: Du behöver byta kranpackning, eller ventilöverstycke som den kallas. Här är en länk till reservdelskatalog så att du får rätt del: http://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Exploded_view/Blandare_spareparts_2012.pdf
2 svar · 11,6k läst
HandySmurf
HandySmurf: Har dina grannar samma problem? Var kommer varmvattnet ifrån? Har du en egen värmeväxlare/beredare eller kommer det med fjärrvärmen?
4 svar · 12,9k läst
C
corre: Jag ska inte svära på det än... Någon av de mer erfarna rörisarna som kanske har skruvat på dylik kran vet om det är andra gängor. Men traditionellt sett har Sverige använt samma gänga på blandare lääängre.
3 svar · 5,3k läst
·
L
Lillkorpen: [citat] Packa tät jord på "tilloppssidan" runt trumman, och stensko helst med en del grövre (typ knytnäve och uppåt) så att Du inte får in vatten i fyllen utanför trumman. Det är en risk vid rejäla flöden och har pajat många trumläggningar. Gjuta trumskarvar kan man behöva göra vid grunda läggningar då trycket från fordon blir högre.
4 svar · 3,8k läst
N
Nightprowler: Tqack för svaren, men det visade sig vara en Porus Tor :D
3 svar · 5,6k läst
·
M
mogge_73: Det räcker med en halv dl, ditt filter är inte så stort. Men kolla så inte massan har klumpat ihop sig i mitten. Ta en pinna och kör lite för att lösa upp det. Lycka till!
10 svar · 21,6k läst
·
S
spekerök: Kona mot 10mm hålet i muttern, packning neråt som tätning mot den plana ytan på vinkeln ur väggen. Snurra på konan ett halvt varv på bilden blir det rätt, sedan en viktig sak att tänka på är att konan skall förbi den lilla kanten på ansl. rören på flex slangen vid åtdragning. Konan har svårt att skära in i mässingen därav den lilla kanten. Stödhylsan behövs inte till
6 svar · 3,4k läst
·
S
seniorkonsult: Förstår inte. Nya klämringar tror jag brukar vara blåa, de är justerbara så de kan spänna fas t mattan och de gamla var fasta, lossnade varför det blev otätt med läckage som följd. En vanlig sil kan du köpa hos vilken vvs-handlare som helst. Ta med den gamla.
1 svar · 1,9k läst
T
trekko: [citat] Nej, det har du alldeles rätt i =) Här kommer den! http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100597-aquastop-till-diskmaskinen-trasig-4.html#post1724414
8 svar · 8,6k läst
A
Acroo: Hej! Tack för era svar, avloppsluftare hade jag inte hört talas om innan men vet nu vad det är :) Vad jag förstår så ska det går upp på taket ovanför den högs belägna avloppspunkten på huset (kan det finnas fler än en uppgång på taket??). Efter lite några timmars fasa för att klättra på taket så kom jag på att jag kunde titta på vinden först. Mycket riktigt hitta jag ett
3 svar · 1,5k läst
O
Odjuret: Frågan är hur mycket det kostar att få en spolfirma komma och spola rören,.... och om det då ens är värt att fundera på om hemförsäkringen täcker sånt... Spontant tror jag inte försäkringen täcker....
7 svar · 21,1k läst
D
dunken: God morgon , ja det stämmer att vattnet trycket upp bakåt . Ska fixa stoppet som är längre fram idag här är tanken , men tänkte fixa skarven likaså
7 svar · 2,9k läst
·
S
spekerök: Vill man inte böka med att tömma ledningen varje gång nattgästerna åkt så hade jag satsat på värmekabeln, man kan fixa till så man blåser ledningen med tryckluft för att få fart på vattnet genom en ventil, jag brukar eltejpa en bonnabussning på renblåsnings munstycket och blåsa i ventilen/koppling/rörända medans andra änden är öppen. Även effektivt att suga med en
1 svar · 1,9k läst
A
andyve: Hej! Hittade spolknappen någonstans? jag har samma spolknapp och behöver en ny.
2 svar · 5,6k läst
·
G
Gabbe1: Tack för tips, Jag hade gärna bytt så att det var lägre flöde i badrummet, håller med om att det där inte finns behov för att tappa mycket vatten snabbt. Men i köket så kan det vara en fördel att kunna spola med hård och kraftig stråle ibland. Edit. såg nu att Ikea marknadsför blandaren med bla. följande text: "Funktion för minskat vattenflöde med bibehållet tryck; sparar
4 svar · 8,4k läst
L
lt1cobra: Kanske du kan 'pilla i' en sladd i slangarna och gå med en 'kabelletare' över tomten för att se var slangarna går?
4 svar · 2,4k läst
·
ullberg
ullberg: Stort tack, tror just du besparade mig pengar i storleksordningen 500-1000, en backventil med kula verkar inte vara en billig historia... Om vi någonsin ses blir det ett par öl (eller annan dryck som faller dig i smaken) på min bekostnad!
2 svar · 7,1k läst
·
GzO
GzO: Tyvärr är miljöskyddslagen som reglerar detta. http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2011/20110209#Pid1898642
15 svar · 11,3k läst
Gimner
Gimner: Blir tyvärr ingen golvvärme i källaren, blir för mycket jobb att stämpa upp huset och gräva ur. så det kan vi nog bort se från. alla rören kommer liga i spår jag fräst ut ur plattan, så dom kommer hamna under plattan. ska man köra med isolerade rör på allt då? Finns det "Rör i rör" som är färdig isolerade? (typ som dessa prisol rören
2 svar · 1,8k läst
·
N
Nicke-85: [citat] Hoppas du har mer tur än mig då. Lycka till!
13 svar · 7,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Finns säkert backventiler som fixar toa avlopp oxå om du vet att du bor i ett problem område. Annars säger jag som vanligt om källare. Förvara inget du är rädd om och använd material som klarar en översvämning. ;)
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.