Har tittat på en tomt där kommunen gett förhandsbesked för byggnation och anger att kravet är att avloppsfrågan löses genom infiltrationsbädd.
Finns det olika typer av infiltrationsbädder?
Tittade på avlopps guiden och hittade "WC och infiltration" samt "Sluten tank och infiltration av BDT".
Är det dom två alternativen som finns om kommunen kräver infiltrationsbädd?
Finns det olika typer av infiltrationsbädder?
Tittade på avlopps guiden och hittade "WC och infiltration" samt "Sluten tank och infiltration av BDT".
Är det dom två alternativen som finns om kommunen kräver infiltrationsbädd?
Infiltration lägger man en bit ner i marken (massa grus samt dränerings rör)
Sen har du markbädd men det är inte säkert att det är godkänt.
Jag håller på just nu med vårt avlopp och vi var tvungna att ha ett reningsverk istället för infiltration .
Sen finns det färdiga kassetter med grus i som fungerar som en infiltration (se www.fann.se)
Sluten tank tycker jag att man ska undvika om man kan.
Sen har du markbädd men det är inte säkert att det är godkänt.
Jag håller på just nu med vårt avlopp och vi var tvungna att ha ett reningsverk istället för infiltration .
Sen finns det färdiga kassetter med grus i som fungerar som en infiltration (se www.fann.se)
Sluten tank tycker jag att man ska undvika om man kan.
Jag skulle kolla extra på fann.se och deras kassett lösning, problemet kommer först efter 10-15 år när kassetterna är "mättade" och måste bytas ut.
Då TROR jag att det kommer klassas som miljöfarligt avfall och då kostar det $$$ att bli av med det ..
En bekant till mig köpte 3-kammarbrunn och kassetter för nånstans kring 30.000:- (har jag för mig)
Bara mitt reningsverk (istället för infiltration) kostade nånstans det dubbla.
Då TROR jag att det kommer klassas som miljöfarligt avfall och då kostar det $$$ att bli av med det ..
En bekant till mig köpte 3-kammarbrunn och kassetter för nånstans kring 30.000:- (har jag för mig)
Bara mitt reningsverk (istället för infiltration) kostade nånstans det dubbla.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle gärna satsa på ett infiltrationsbädd som är billig i drift. Om installationskostnaden är lite högre eller ganska mycket högre, gör inte lika mycket om den sedan är billig i drift och inte behöver jättemycket service, underhåll m.m.
Att ta hand om miljöfarligt avfall om 10 år eller byta ut något efter 10 år som kostar multum är inte så intressant. Då betalar jag hellre en hög kostnad från början och slipper höga löpande kostnader eller en större klumpsumma efter x antal år.
Vad ska man satsa på då?
Att ta hand om miljöfarligt avfall om 10 år eller byta ut något efter 10 år som kostar multum är inte så intressant. Då betalar jag hellre en hög kostnad från början och slipper höga löpande kostnader eller en större klumpsumma efter x antal år.
Vad ska man satsa på då?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Driftkostnaden för den avloppslösning jag beskrev är endast kostnad för tömning av trekammarbrunnen, normalt en gång per år. Det kostar i min kommun 775 kr.
Själva infiltrationen har en "livslängd" på ca 20 år.
Anläggningskostnad kan vara t.ex. 30.000 kr inklusive slamavskiljare, fördelningsbrunn och rör.
Att göra om infiltrationsbädden efter 20 år kostar kanske 10.000 kr.
Har du en stor tomt behöver inget "avfall" tas om hand.
det är bara att gräva en ny grop bredvid den gamla infiltrationen,
ösa på med grus/makadam, dra dit rören och köra på som om inget har hänt
Nu har du fått lite siffror att räkna på
Tillägg:
Kostnader för markarbeten kan nog variera mycket, beroende på lokala förhållanden och vilka entreprenörer som finns i närområdet.
Och vilken avloppslösning som är godkänd på orten bestämmer kommunen.
Så det är bäst att dels höra med kommunens VA-personal dels med någon gräv/schaktentreprenör för att få en totalbild över teknik och ekonomi.
Själva infiltrationen har en "livslängd" på ca 20 år.
Anläggningskostnad kan vara t.ex. 30.000 kr inklusive slamavskiljare, fördelningsbrunn och rör.
Att göra om infiltrationsbädden efter 20 år kostar kanske 10.000 kr.
Har du en stor tomt behöver inget "avfall" tas om hand.
det är bara att gräva en ny grop bredvid den gamla infiltrationen,
ösa på med grus/makadam, dra dit rören och köra på som om inget har hänt
Nu har du fått lite siffror att räkna på
Tillägg:
Kostnader för markarbeten kan nog variera mycket, beroende på lokala förhållanden och vilka entreprenörer som finns i närområdet.
Och vilken avloppslösning som är godkänd på orten bestämmer kommunen.
Så det är bäst att dels höra med kommunens VA-personal dels med någon gräv/schaktentreprenör för att få en totalbild över teknik och ekonomi.
Redigerat:
Klicka här för att svara