13 549 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Hur få upp pump ur brunnen
För första gången sedan vår brunn borrades (våren 2010) lyfte jag på locket för att titta ner i hålet.
En sak som slog mig är hur jag får upp pumpen!? Jag kan inte hitta någon wire eller något att dra upp den med?
En sak som slog mig är hur jag får upp pumpen!? Jag kan inte hitta någon wire eller något att dra upp den med?
Ca 1,2 ner har du en koppling som sitter fast i genomgången på röret.
Denna hakar man av och drar upp.
Kräver ett speciellt verktyg som man skruvar fast i kopplingen och rycker.
I denna kopplingen sitter även vajern fast. Lys med en ficklampa så borde du se kopplingen. Kan vara svårt att se om du har en kopplingshuv, den demonteras vid pumpbyte.
Så slappna av och njut av det fina vädret. Med vänlig hälsning, Morgan
Denna hakar man av och drar upp.
Kräver ett speciellt verktyg som man skruvar fast i kopplingen och rycker.
I denna kopplingen sitter även vajern fast. Lys med en ficklampa så borde du se kopplingen. Kan vara svårt att se om du har en kopplingshuv, den demonteras vid pumpbyte.
Så slappna av och njut av det fina vädret. Med vänlig hälsning, Morgan
Sitter en sådan här i foderröret som mogge beskrev>>http://www.vvs-boden.se/adapter-foderror-c-35_801_803.html
Skall pumpen upp så är det lukta bränt i näsan varning, finns även öppna långböjar med löphjul som man sätter i foderröret så slangen får en bättre dragvinkel ur hålet.
mvh
Skall pumpen upp så är det lukta bränt i näsan varning, finns även öppna långböjar med löphjul som man sätter i foderröret så slangen får en bättre dragvinkel ur hålet.
mvh
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vid vår sommarstuga hade tidigare ägaren lagt en förmögenhet på att borra en 92 m djup brunn. Sedan sparade hon några hundringar på att använda en gammal lampsladd istället för vajer eller kedja. Efter några år gick sladden av och pumpen fastnade längst ned.
Man försökte fiska upp den med en krok, sedan försökte man banka ned den under vattnet så att man kunde hissa ner en ny pump ovanpå. Därefter satt den verkligen fast. Man kom sedan på att skicka ner en sprängladdning för att få loss pumpen. De översta föderrören flög upp ur brunnen och sedan kollapsade hela det borrade hålet. .
10 år senare fick min far lägga 90 000 kr på en ny brunn och pump, nu med vajer.
Man försökte fiska upp den med en krok, sedan försökte man banka ned den under vattnet så att man kunde hissa ner en ny pump ovanpå. Därefter satt den verkligen fast. Man kom sedan på att skicka ner en sprängladdning för att få loss pumpen. De översta föderrören flög upp ur brunnen och sedan kollapsade hela det borrade hålet. .
10 år senare fick min far lägga 90 000 kr på en ny brunn och pump, nu med vajer.
Inte säkert att det sitter wire, min pump fastnade och en entreprenör fixade det och fixade lite modernare saker.
T ex bytte slangen mot en som inte krävde wire.
Men det är mycket slang att dra upp så låt den sitta tills det är dags även om det är kul att dra i saker
T ex bytte slangen mot en som inte krävde wire.
Men det är mycket slang att dra upp så låt den sitta tills det är dags även om det är kul att dra i saker
Att spara in på wire är galet!
Bara för att kopplingarna på pem slangarna är godkända för den tyngden innebär det inte att du kan dra i en pump som kärvar nere i borrhålet. Och tro mig då vill man ha en rostfri wire i pumpen att dra i och inte slangen.
Bara för att kopplingarna på pem slangarna är godkända för den tyngden innebär det inte att du kan dra i en pump som kärvar nere i borrhålet. Och tro mig då vill man ha en rostfri wire i pumpen att dra i och inte slangen.
Klicka här för att svara