Vikt Pex slang

4k läst  13 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Jag lyckades vika en pex slang 20mm till golvvärmen idag. Jag antar att det bara är att byta ut hela slingan eller är det lungt att använda den? Det blir ju ett fult märke plus att den inte blir helt rund kring vecket.

2. J
    Medlem Nivå 15
  3. phl
    Medlem · Nivå 14
    Utan att ha tittat närmare på trådarna så vet jag att Uponor/Wirsbo har en anvisning som beskriver hur man om man vill kan värma lätt på slangen för att få den att återgå till sin normala form. Fanns på deras hemsida för ett år sedan, borde finnas kvar.

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jupp, du tipsar om den anvisningen i den andra tråden.. :)

5. oavvs
    Medlem Nivå 5
    om du har uponor golvslang lr liknade så kan man ta en varmluft pistol att ta bort väcket med värma röret tills det blir jenomskinligt och sedan låta det svalna så är det i sin ursprungliga form (det intiligenta röret kalla inte det för slang ) och röret är inte förstört om det är uponor/Wirsbo rör

6. R
    Medlem Nivå 1
    man får väl inte värma på golvvärmeslang med pistol? Då förstör du ju syrediffusionsspärren! Men till vatten kan man värma slangen på det viset.

7. P
    Medlem Nivå 2
    Vad har du i din golvvärmeslang då? Helium?

8. T
    Husägare Nivå 8
    Gammal tråd, jag vet 😀

Även jag har lyckats få bock på min slang... Vad tror ni om att köra slangen med varmvatten? (Den hör egentligen till kallvatten)

Räcker det för att slangen ska kunna återgå till sin forna form?

9. A
    Medlem Nivå 6
    Kör med värmepistol. Det föreskriver till och med uponor.

10. T
    Husägare Nivå 8
    Min pex är inte för golvvärmen utan för dusch, handfat och toalett... Rören är dragna, RIR och jag måste erkänna att det tar emot att dra ut röret och börja om från början... Och tänk om man lyckats lägga röret så att iförandet av slangen blir svårt... Jag ser framför mig hur jag åter får bryta upp min nybyggda vägg och golv... Lätt 15 timmars arb.
    😁

11. A
    Medlem Nivå 6
    Same same. På med värme pistolen!

12. T
    Husägare Nivå 8
    Ett vik, vilka risker finns? Sämre flöde misstänker jag!

13. D09
    Medlem · Nivå 25
    Ska du dra ut det så koppla ihop slangarna och dra ut det gamla samtidigt som du drar i den nya.

Eller så avvaktar du tills något händer, vattnet kommer ju att ledas i ytterröret och ut och visualisera en läcka

14. T
    Husägare Nivå 8
    Uppdatering/ Jag ville inte chansa så jag bytte slang och rör. Tog mindre än tre timmar, lätt värt för att slippa oron...

Tur att jag bytte, slangen var inte bara vikt utan skruvad. Hur jag lyckats med det är en gåta då jag med mening, i experimentsyfte var tvungen att använda en infernalisk kraft och ett skruvstäd för att nästan lyckas. Nästan så att jag tror att "skruven var från fabriken... Lärdom: kontrollera alltid dina slangar och blås i dem efter montering.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: