Hej,
Hur fasiken listar man ut detta? Vill helst plugga nere i källaren så man slipper rörstumparna ut från väggen. Kopplingar i vägg är ju förbjudet. Röris är på semester och jag behöver få bort elementet i veckan.

Det är tvårörsystem. 7 radiatorer med in/ut går genom samma hål i trossbotten och vidare till värmepumpen. Måste förstås tömma hela den slingan, men hur vet jag vilka rör jag ska kapa i källaren? Vill inte gärna kapa fel...

Krilleman
Hur ser installationen ut? Skicka upp ett par bilder!

Ursäkta bildkvalite, padda och dåligt ljus. Prisol. Klämring där uppe ser ut som röris lött där nere. b1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
b2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Klassiskt "ormbo" :wow:

Hur många meter är det mellan omboet och radiatorn?

Man kanske skulle kunna dra i typ en dragfjäder från rören vid radiatorn?
men hur som helst så kan du väl montera bort rad i veckan ändå, bara att tappa ur allt sen återkommer väl röris förhoppningsvis innan du behöver värme i kåken?

Det värmer en ettrörssystemsägares hjärta att se en sådan bild :)

Krilleman
Jag uppfattade TS som radisen skulle bort helt.

Proppa kan man ju lätt göra i vinklarna tillfälligt. Annars är det väl bara att knacka på rören vid vinklarnavoch låta en kamrat försöka identifiera vibrationer vid ormboet. Kapa på det röret som man tror är rätt och bekräfta med att blåsa i det. Skulle det vara fel rör så går det ju att sätta en rak koppling + stödhylsor. Skulle det vara rätt koppling så monteras en provtryckningspropp.

ca 2 m från ormbo till radiator. Tänkte på dragfjäder också, hör man den tror ni? He, kanske kan använda stetoskopet. Knacka vet i fanken, rören sitter riktigt tajt mot varandra i hålet där i trossbotten.

Skulle iofs kunna kapa allt i ormboet där nere och låta röris komma när han kan. Synd bara att vår förra rörmockare var en klåpare som inte satte någon kulventil till slingan. Vill gärna ha varmvatten. Hmm. Kan iofs plugga däruppe och låta röris fixa allt sen?!

Krilleman
2m ska kunna gå med "knackmetoden" även vid stumma installationer!

Plugga i vinklarna låter dock enklast och går fortast.

Förresten, vad är och varför en provtryckningpropp? Jag är rör-rudis som ni märker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.