Jag bor i Stockholmsområdet och har hittat en tomt som ligger väldigt bra till och som jag är väldigt intresserad av. Problemet är att tomten saknar vatten som avlopp. Jag blir därför tvungen att borra en egen brunn för vatten och anlägga ett eget avloppssystem.

Jag är väldigt novis på detta och undrar lite över vad sånt kan kosta och vilka system som ni rekommenderar. Jag lägger hellre ner mycket pengar från början för att sedan få en lägre drift/månadskostnad än ett sämre system med mer underhåll. Jag vill ha en riktigt bra anläggning.

Vad är för resp. nackdelarna med enskilt vatten och avlopp?
Hur mycket tror ni att det kan gå på, mellan tummen och pekfingret?
Vilka rekommendationer skulle ni ge mig, vad ska jag tänka på?

Budgetera 100' + 100'. Djupborrad brunn plus ev filter beroende på vattenkvalitet. Minireningsverk tar liten plats och renar till dagens krav.

Vatten finns över allt :)

Men var du får släpa ut ditt avlopp är en annan femma.
Det beror på många saker:
Har kommunen någon avloppsplan på gång
Hur nära vatten, saltsjön, insjö eller bäck är det
Hur ser avrinningen från fastigheten ut...

Så där är det svårt, eller omöjligt, att ge generella råd.

Vad du bör starta med är att undersöka vad kommunen erbjuder för lösningar,
och vad kommunen har för krav om du måste ordna detta enskilt.

KnockOnWood skrev:
Vad du bör starta med är att undersöka vad kommunen erbjuder för lösningar,
och vad kommunen har för krav om du måste ordna detta enskilt.
Kan man kontakta kommunen om sånt innan man köpt tomten?

Om man skulle få välja, vilken typ av avlopp är det bästa?

Finns det några fördelar med enskilt vatten och avlopp, eller är det bara nackdelar?

Redigerat:
Klart du kan kontakta kommunen. Beroende på vad de svarar avgör ju om tomten är intressant. Fördel med eget vatten är att det är billigt om du förbrukar mycket vatten, t.ex. vattnar trädgården. Det är i stort sett bara ström till pumpen som kostar. Nackdelarna är egentligen ganska många. Du har långa intervall mellan kvalitetskontrollerna, du är utan vatten vid strömavbrott, det tar plats (hydrofor, ev filter.). Du har ingen att ringa och klaga på om något strular.
Ser ingen driekt fördel med att ta hand om sitt avlopp själv. Jag har minireningsverk och drift/underhåll kostar ungefär vad kommunal avgift för avlopp kostar.

Jag vill dock säga att det inte är särskilt jobbigt med eget vatten och avlopp, det fungerar bra. Rent praktiskt märker man ingen skillnad i användandet.

fn76 skrev:
Jag vill dock säga att det inte är särskilt jobbigt med eget vatten och avlopp, det fungerar bra. Rent praktiskt märker man ingen skillnad i användandet.
Det låter bra i alla fall :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.