4 775 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Avloppspump för både dusch, toa och handfat
Jag funderar på att inreda ett badrum i källaren. Det finns redan avlopp ingjutet i plattan och det mynnar i krypgrunden bredvid källaren (källaren är bara under en del av huset). Det är alltså bara ett "tomt" rör som mynnar och är inte anslutet till något. Det är ett 110mm rör och till det är allt kopplat, dvs handfat, toa och dusch.
Kruxet är att 110mm röret som mynnar i krypgrunden ligger under avloppets nivå, dvs jag behöver pumpa upp det (kanske 1-1,5m upp).
De pumpar jag kikat på ser ut som de har separat ingång för dusch/handfat och en för toa, är det så?
Kruxet är att 110mm röret som mynnar i krypgrunden ligger under avloppets nivå, dvs jag behöver pumpa upp det (kanske 1-1,5m upp).
De pumpar jag kikat på ser ut som de har separat ingång för dusch/handfat och en för toa, är det så?
En toapump med 110mm anslutning räcker bra....dom är helt automatiska....
Av en ren händelse så har jag en avloppspump stående i garaget som jag fick av en kompis (beggad, men inte så gammal och inte så använd). Det är en sanibroyeur (men jag fattar det som det är samma som saniflo osv) la01-x10 (tillverkad i slutet 2008 och gått i pension 2011). Jag TROR att jag kan använda den. I anvisningarna så skall den ju anslutas precis bakom toaletten, men det vet den ju inte om 
Jag har ju ett 110mm rör som är ca 3,5 m långt under golvet, efter väggen. Från "utloppsidan" (dvs det som skall kopplas till pumpen) så sitter först en toalett, sedan handfat och sista (dvs längst från pumpen) en dusch. Nog borde väl det fungera fint att koppla ihop?
Jag har ju ett 110mm rör som är ca 3,5 m långt under golvet, efter väggen. Från "utloppsidan" (dvs det som skall kopplas till pumpen) så sitter först en toalett, sedan handfat och sista (dvs längst från pumpen) en dusch. Nog borde väl det fungera fint att koppla ihop?
Kan inte låta bli att länka till en låt om en man som hade problem med sin avloppspump.
http://youtu.be/Fofwj0w-tWI
http://youtu.be/Fofwj0w-tWI
Klicka här för att svara