Jag skall dränera runt huset. Dräneringsrören går till en plastbrunn (vertikalt stående rör) med sandfång. Till samma brunn kommer även takavvattningen föras i 110 mm avloppsrör.
Från brunnen blir det 40 meter avloppsrör till närmsta öppna dike. Fallet i backen är naturligt 1 cm per meter för att klara möta diket som vattnet skall ut till. Svärfar som är erfaren grävare anser att det inte duger med 110 mm rör, och vill att jag lägger 160 mm för denna 40 m långa sträcka. Han menar att 110 mm rören sätter igen lätt. Men vad är det som skall sätta igen röret? Sandfånget i brunnen kommer jag kontrollera regelbundet med tanke på fyllningshöjd, och dräneringen kommer ha N1 markduk samt 8-18 tvättat grus runt sig. Vilken dimension bör jag ha?
Det är mycket enkelt att köpa 110 mm rör här i Karlstad, men 160 mm verkar svårare, för att inte tala om prisskillnaden som verkar vara flera hundra per längd.
En annan fråga i samband med detta är hur man lägger markduk, grus och dräneringsslang. Lägger man något grus först i botten, eller lägger man dräneringen rakt på markduken och sedan grus över och uppåt? Lägger man markduk,dränslang,grus i den ordningen, borde vatten som rinner nedåt lättare koncentreras i slangen, istället för att i viss mån passera slangen och ligga på sidan och plaska.
Från brunnen blir det 40 meter avloppsrör till närmsta öppna dike. Fallet i backen är naturligt 1 cm per meter för att klara möta diket som vattnet skall ut till. Svärfar som är erfaren grävare anser att det inte duger med 110 mm rör, och vill att jag lägger 160 mm för denna 40 m långa sträcka. Han menar att 110 mm rören sätter igen lätt. Men vad är det som skall sätta igen röret? Sandfånget i brunnen kommer jag kontrollera regelbundet med tanke på fyllningshöjd, och dräneringen kommer ha N1 markduk samt 8-18 tvättat grus runt sig. Vilken dimension bör jag ha?
Det är mycket enkelt att köpa 110 mm rör här i Karlstad, men 160 mm verkar svårare, för att inte tala om prisskillnaden som verkar vara flera hundra per längd.
En annan fråga i samband med detta är hur man lägger markduk, grus och dräneringsslang. Lägger man något grus först i botten, eller lägger man dräneringen rakt på markduken och sedan grus över och uppåt? Lägger man markduk,dränslang,grus i den ordningen, borde vatten som rinner nedåt lättare koncentreras i slangen, istället för att i viss mån passera slangen och ligga på sidan och plaska.
Om du du inte har Karlstads största tak tak så lär det fungera alldeles utmärkt med 110mm rör. Det är flödet som bestämmer dimensionen på röret, inte ledningslängden.
Dock så brukar nog inte husägare i allmänhet rensa sina brunnar. Tänk också på att du har lövrens på stuprören.
Jag har tre hyffsat stora byggnader på min tomt med dränering och takavvattning ansluten till en och samma brunn. Alla rör är 110mm. Dessutom så är det ca 100m ytterligare dränering ansluten.
Ang dräneringen så kan du nog få många olika svar här... Jag har själv gjort som så att jag lagt dränrören direkt på markduken för att få så lite vatten ståendes som möjligt i backen. Detta kräver dock att din svärfar är säker bakom spakarna.
Jag har använt 16-32 och 12-16 otvättad makadam till mina byggnader.
Dock så brukar nog inte husägare i allmänhet rensa sina brunnar. Tänk också på att du har lövrens på stuprören.
Jag har tre hyffsat stora byggnader på min tomt med dränering och takavvattning ansluten till en och samma brunn. Alla rör är 110mm. Dessutom så är det ca 100m ytterligare dränering ansluten.
Ang dräneringen så kan du nog få många olika svar här... Jag har själv gjort som så att jag lagt dränrören direkt på markduken för att få så lite vatten ståendes som möjligt i backen. Detta kräver dock att din svärfar är säker bakom spakarna.
Jag har använt 16-32 och 12-16 otvättad makadam till mina byggnader.
Jag skulle satt två brunnar, en för drän och en för dagvatten och dragit två 110rör till diket.
Angående dräneringen så försök att gräva så du får fall på grävningen också utan att behöva 'fylla upp' till rätt nivå, så att du har orörd mark under.
Angående dräneringen så försök att gräva så du får fall på grävningen också utan att behöva 'fylla upp' till rätt nivå, så att du har orörd mark under.
Redigerat:
Hm intressant idé med 2 brunnar. Men priset på en extra brunn + 40 meter rör kan bli dyrare än att bara gå upp i dimension. Svärfar som skall gräva kan _verkligen_ gräva. Det är det han gjort hela sitt yrkesverksamma liv, och även efter pension...
Det låter som att jag lägger duk->markrör->grus då. Så att röret ligger på botten av rörgraven och inte på gruset.
Det låter som att jag lägger duk->markrör->grus då. Så att röret ligger på botten av rörgraven och inte på gruset.
Dräneringsrören skall ligga på ett lager makadam eller singel. Gör enligt tillverkarens anvisningar - de följer AMA. Se exempelvis Pipelifes webbsida - där finns broschyrer att ladda ner som visar hur man gör.
Tycker du ska lyssna på svärfar, han vet vad som funkar. Men, att blanda dagvatten (tak) och dränvatten gör man oftast inte. Men, igen, om avrinningen från brunnen till diket är säker, dvs att det aldrig finns en chans att diket är översvämmat är det ju ingen risk med att ha en gemensam brunn.
Det är väl lättare att få det jämnt med lite grus under? För att rören inte ska ligga ojämnt på orörd schaktbotten måste det vara ganska fritt från större stenar och grävaren vara rätt duktig.Mattiaz skrev:
I detta fall är det som jag förstår täta rör från brunnen till diket och då är det väl rörgravsgrus man brukar använda där.
Ojämnheter i schaktbitten vid dränering fylls lämpligen med bergskross som packas. För att slippa ha onödigt vatten ståendes.HenrikHuslöse skrev:Det är väl lättare att få det jämnt med lite grus under? För att rören inte ska ligga ojämnt på orörd schaktbotten måste det vara ganska fritt från större stenar och grävaren vara rätt duktig.
I detta fall är det som jag förstår täta rör från brunnen till diket och då är det väl rörgravsgrus man brukar använda där.
Diket som allt skall mynna ut i är gigantiskt, 1.3m djupt och nästa 2 m brett.
I pipelifes beskrivning för förläggning av dränering (byggdränering) anger de att röret skall omslutas av tvättad singel eller makadam, dvs även på undersidan 100mm. De anger också användning av geotextil (markduk) bruksklass 1 eller 2. Detta kanske för att gruset skall fungera som filter, även för vatten som kommer upp underifrån?
Men under och runt 160 mm (som det lutar åt nu) röret från brunnen till diket blir det bara återfyllning med befintliga massor från grävningen.
I pipelifes beskrivning för förläggning av dränering (byggdränering) anger de att röret skall omslutas av tvättad singel eller makadam, dvs även på undersidan 100mm. De anger också användning av geotextil (markduk) bruksklass 1 eller 2. Detta kanske för att gruset skall fungera som filter, även för vatten som kommer upp underifrån?
Men under och runt 160 mm (som det lutar åt nu) röret från brunnen till diket blir det bara återfyllning med befintliga massor från grävningen.
Annars tar man ju en spade för att ta bort ojämnheterna och få rätt fall på marken.HenrikHuslöse skrev:
Vill man sedan lägga lite grus i botten så gör det ju inget heller, vatten rinner fint där med och därför är det bra med fall på orörd mark under.
När det gäller graven för avloppsrören är det inte lika viktigt alls.
Precis som du säger måste det vara fall på den orörda marken, eftersom vattnet följer den ytan. Jag själv "grävt" det sista med skyffel för att få en plan botten utan lokala bakfall och slängt i någon skyffel grus där det behövts vid vid gropar för att inte röret ska böja sig. Att det blir pölar med några centimeter vatten här och där nere i backen gör väl inget, tänker jag.Drömhus2012 skrev:
Precis, det gör nog inget med någon liten grop (min personliga åsikt).
Jag har sökt runt efter 160mm2 rör men det verkar bli på tok för dyrt, 895:- för 6 meter, jämfört med ca 250:- för 110mm2. Lägger jag dubbla 110mm2 blir det fortfarande billigare, och jag har 2 rör som är 350mm2 á 3 meter långa som skall bli brunnar.
Pratade med en dam igår om dränering och dikning. De hade dränerat nära huset, och några meter ut förlagt ett dike. De råkade senare ut för att marken kalvade och grundstenarna gled ut, med massor av sättningar i huset som följd. Det lät trist!
Pratade med en dam igår om dränering och dikning. De hade dränerat nära huset, och några meter ut förlagt ett dike. De råkade senare ut för att marken kalvade och grundstenarna gled ut, med massor av sättningar i huset som följd. Det lät trist!