Hej.
Min varmvattenberedare i sommarstugan blev galen när jag slog igång vattnet
Idag. Jag brukar stänga av beredaren och vattnet när jag åker hem.
När jag slår igång vattnet så slår det lite i backventilen eftersom
Vattnet tar mindre plats när det kallnat. Idag testade jag att öppna varmvattenkranen
innan jag slog på vattnet och övertrycksventilen började slå som bara den. Jag spolade i kranen och öppnade säkerhetsventilen för att försöka stoppa den från att öppna,stänga,öppna,stänga. Det slog nått fruktansvärt och inget hjälpte. Det slutade med att jag stängde vattnet, skruvade bort luftskruven, tömde ut ungefär hälften, stängde ventilen och luftskruven och öppnade en kran och slog på vattnet igen. När beredaren var fylld och det började komma vatten ur kranen igen så stängde jag kranen och allt var som det skulle igen. Hur kan detta hända? Är det nått fel på övertrycksventilen eller måste jag helt enkelt spola tills varmvattnet är slut innan jag stänger?. Finns det nått annat sätt?

[table="width: 500"]
[/table]

Ingen som varit med om nått liknande eller har någon teori vad det var som hände? Den har inte visat någon tendens till nått slammer idag och igår.

När jag fyller beredaren efter att den varit helt tom så smattrar det och slår väldigt mycket när jag skruvar på inkommande vatten på kranen på anslutningsventilen/blandningsventilen. Detta upphör när jag skruvat ett par varv på kranen. Kan det ha något samband? Är detta normalt?

/Christian

Är du säker på att det är säkerhetsventilen som slår, det kan ju knacka/slå enbart av luft i systemet när luftbubblor förflyttar sig?

D
Du skriver att det slår i backventilen? Menar du övertrycksventilen? När du skriver att du öppnade varmvattenkranen inna du slog på vattnet, menar du innan du öppnade huvudvattenkranen eller innan du slog på värmen till varmvattnet?

Krilleman
Du har blandat ihop övertrycksventil och säkerhetsventil i din text. Det är samma sak.

Låter som att ventilen på ventilröret inte är helt öppen. Då kan det slå i backventilen innan man öppnat fullt.

Ett ventilrör på en VVB kan se ut såhär: Och det är den svarta ventilen på vänster sida jag syftar på. Alltså den som öppnar kallvattnet in i beredaren. Återkommande slag kan uppstå vid påfyllning av tom beredare innan man fått denna fullt öppen.

j4-650.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som händer är att backventilen inte får tillräckligt tryck på sig för att öppna fullt. Varpå den öppnar och stänger vartefter vattnet strömmar in och öppnar backventilen. När avstägningsventilen är fullt öppen är vattentrycket så högt att backventilen inte hinner stänga. Varpå slagen slutar och beredaren fylls men ett jämnt flöde.

Redigerat:
D
Vänster sida väl (eller är det problem med upp-och-nervända bilder på vissa plattformar igen)?

Krilleman
DIY_freak skrev:
Vänster sida väl (eller är det problem med upp-och-nervända bilder på vissa plattformar igen)?
Jodå, helt rätt. Jag är lite trött på morgonen! :p

Hej och tack för alla svar. Bra att veta att det är normalt med klapprande backventil innan kranen är utskruvad en bit.

Då det gäller säkerhets-/övertrycksventilproblemen så öppnade och stängde ventilen samtidigt som det skvätte/sprutade ut vatten ur skvallerröret. Det syndes tydligt att ventilen öppnade eftersom vredet pumpade ut och in. Detta upphörde inte även om jag öppnade alla kranar i huset(köksblandaren, handfat/dush) och tvingade säkerhetsventilen att var öppen, dvs vred på vredet och vatten sprutade ut ur skvallerröret. Den fortsatte alltså att öppna/stänga samtidigt som det rann vatten ur kranarna. Enda sättet att få stopp på den var att tömma beredaren och fylla igen. Jag har inte märkt en enda tendens till att den vill tjuvöppna nått mer. Iof så har jag spolat ur varmvattnet innan jag stänger så tjuvöppningen berodde ganska säkert på att vattnet var typ 85 grader i beredaren när jag stängde av värmen och vattnet sist. Alla kranar i huset var stängda så det fanns ingenstans att dra in någon luft till tomrummet som blev när vattnet kallnade. Någon teori?

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Du skriver att det slår i backventilen? Menar du övertrycksventilen? När du skriver att du öppnade varmvattenkranen inna du slog på vattnet, menar du innan du öppnade huvudvattenkranen eller innan du slog på värmen till varmvattnet?
Innan jag skruvade på huvudvattenkranen som i mitt fall är en magnetventil. Det blir alltså en ganska snabb tryckökning vid tillslag. Jag öppnade en varmvattenkran för att se om det skulle slå mindre när beredaren fyllde tomrummet som blev när vattnet kallnade. Gillar inte rörslammer.

Redigerat:
Nu har jag mätt vattentrycket och biltemamanometern visade 7 bar. Är detta onormalt högt? Jag ska mäta lite då och då och se om trycket ligger stabilt.

Det blir en liten pöl under skvallerröret även fast VVB är avstängd. Detta skulle ju kunna förklaras med att trycket ligger nära 9 bar ibland. Det är inte mycket vatten bara några droppar på några timmar men jag tycker den borde hålla helt tätt när VVB är avstängd.

/Christian

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.