Vi ska flytta in i ett hus från 40 talet med gjutjärnsrör.
Vid inflytt byter vi badrum och vattenledningar och brunn, så om vi gör stambyte senare behöver vi inte riva ut badrummet...
Skulle ni passat på att göra stambyte i hela huset eller vågar man lita på gjutjärnsrören?

Det är ju en stor utgift att göra stambyte, bör man inte vänta tills det verkligen behövs?

Färskvattenledningarna (varmt,kallt) skulle jag absolut byta.

När det gäller stående avloppsrör i gjutjärn så är dom förmodligen i bra skick.
Liggande stick är förmodligen förbrukade.

Om man vill göra en snålrenovering så kan man vid ett senare tillfälle göra en s.k relining av stående avloppsrör och ev. de liggande rör som innebär ett stort ingrepp tex under bottenplattan.

När jag bytte mina gjutjärnsavlopp från -43 så var det liggande rör från kök och tvättstuga som var sämst. Troligen fräter rengöringsmedel, tvättmedel etc mer på rören än vad avföring gör...

Med dom omfattande jobben ni gör nu så hade jag inte tvekat på att byta.
Ni får 50år+ på ett byte.
Relining kan vara ett alt, men är svårt att ansluta till nya plaststammar säkert om man inte har installationsshackt med insektionsmöjlighet.

O
Är det för mycket jobb att byta ut stammarna så hade jag inte tvekat till att relina den biten!
Det är inga problem att ansluta nya rör till de relinade. Att koppla plast mot gjutjärn kräver ända en koppling. Så en eventuell relining utgör inte något problem.
Det jag lärt mig när det gäller flerbostadshus, är att köksstammarna är oftast mycket värre än wc stammarna... Detta är inte så konstigt, det är så mycket konstigt som spolas ned i vasken... Men som inte riktigt spolas bort direkt då vattenmängden är ganska liten.

Men synliga rör är oftast smartare att byta direkt och inte relina....

Krilleman
peterre skrev:
Vi ska flytta in i ett hus från 40 talet med gjutjärnsrör.
Vid inflytt byter vi badrum och vattenledningar och brunn, så om vi gör stambyte senare behöver vi inte riva ut badrummet...
Skulle ni passat på att göra stambyte i hela huset eller vågar man lita på gjutjärnsrören?

Det är ju en stor utgift att göra stambyte, bör man inte vänta tills det verkligen behövs?
Vill du göra så lite som möjligt för stunden så byter du bara avlopp & vatten utanför badrummet så du slipper riva upp ytskiktet senare. Inspektionslucka på skarven gammalt/nytt vattnet krävs dock!

Jag ställer mig väldigt tveksam till relining. Skulle mycket väl kunna bli det nya pcb:et om 10 år..

hejkon skrev:
Jag ställer mig väldigt tveksam till relining. Skulle mycket väl kunna bli det nya pcb:et om 10 år..
Man kan vara tveksam till relining, hästlasagne och allt möjligt annat men tills det finns tester/undersökningar/belägg så kommer vi nog att få se mer och mer relining eftersom metoder och utförande/erfarenhet tycks bli bättre och bättre.

Har du möjligen någon vetenskapligt belägg eller studie som styrker din tveksamhet eller är det bara allmänt tyckande :confused:

Relining är oftast inte en bra lösning på gamla 40-tals rör utan bör göras när rören ännu är i bra skick. Ett gammalt gjutjärnsrör kan ha kraftigt förminskad innerdiameter p.g.a. rost och dylikt. Att sedan lägga en relining ovanpå detta blir sällan bra då rosten riskerar att spricka och därmed reliningen samt att diametern blir ännu något mindre och risken för stopp blir större. Om ni ändå ska göra om badrummen känns det ju som att övriga delar är mindre projekt att byta än själva badrummet och jag hade gjort allting samtidigt. Att vänta tills en olycka inträffar anser jag vara dumsnålt.

falkn skrev:
Relining är oftast inte en bra lösning på gamla 40-tals rör utan bör göras när rören ännu är i bra skick. Ett gammalt gjutjärnsrör kan ha kraftigt förminskad innerdiameter p.g.a. rost och dylikt.
Vad jag läst mig till så finns det olika metoder bl.a något som heter strumpmetoden (?) och en annan som bygger i princip ett nytt rör inuti det gamla.

Av tekniska skäl bör ju innerdiametern bli mindre men det tycks fungera för metoderna har använts ett antal år.
Naturligtvis finns det oskickliga eller lycksökare i branschen, så du kan säkert finna fastigheter som fått problem efter relining, men är det mer regel än undantag att det blir problem ??

Vad jag förstår så rengörs de gamla rören ner till stålet innan reliningen, så gamla avlagringar försvinner som också kan vara orsaken till stopp.

När det blir dags att göra om köksavloppet här så kommer jag att försöka dra ut avloppet utanför huset och ansluta till röret mot kommunens nät utanför huset istället för att bila upp markplattan och rivs upp onödigt mycket i huset.

Annars vet jag inte om man behöver bekymra sig särskilt mycket om mindre avloppsläckage under mark. Risken för skador på huset borde vara liten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.