Upptäckte en vattenläcka. Rörläggare kommer imorgon, men jag har börjat riva lite för att han ska kunna jobba effektivare. Hittade rör som är klädda i någon form av ull-liknandde material och utanpå det svart papp. Kan det vara asbest i det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Nej, det är med ganska stor sannolikhet ingen asbest i det. (Även fast många tror det. De flesta tror att "trådiga" material som ligger runt rör är asbesthaltiga, och att det gipsliknande materialet som finns i krökar osv. inte är det, fast det för det allra allra mesta är tvärtom. )
Om du varit på en båt eller tung industri eller liknande så är det en annan femma.
Om du varit på en båt eller tung industri eller liknande så är det en annan femma.
Ja, läckan var avloppsröret i gjutjärn. Fullständigt sönderrostat och sprucket intill vägg på några ställen. Rören ledde till ett gammalt handfat som vi nästan aldrig använde, så jag kommer plocka bort det. Rören är nersågade och bortplockade av rörläggarna. För mig återstår att renovera lite vägg, rycka ner gammalt handfat, montera bort gammalt expansionskärl på vinden, bygga liten platsbyggd garderob där det nu blir lite plats över och installera ny lucka och stege till vinden. Ja, och bygga igen golven där rören gått. Men annars inte så mycket. 😊
Klicka här för att svara