För ett tag sen frågade jag här på forumet var man fyllde på vatten i värmesystemet, och då var det nån som trodde att det var den röda ratten (tror den kallas skjutventil?!) ovanför vedpannan som man fyllde på med, när jag vred på den så hände det inget oavsett vilket håll man vred, det tog som aldrig stopp, utan man kunde vrida den hur mycket som helst. Nu har jag märkt att det börjat droppa vatten från den ratten, det blir en vattenpöl ovanpå pannan. Tänkte höra om det är nån som har tips på vad man ska göra åt det?! Ska man byta ut ratten eller vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som ventilen är avbruten och packingen läcker.
Det kan ev gå att byta packningen genom att lossa ratten och överfallsmutten, och där byta en oring.
Men jag skulle gått på byte av hela ventilen.
Om du är lite försiktig och river isoleringen (helst med skyddsmask på, och ducha lite vatten på isoleringen (asbestrisk)) så kan vi kanske reda ut om den är lätt bytbar.
Det kan ev gå att byta packningen genom att lossa ratten och överfallsmutten, och där byta en oring.
Men jag skulle gått på byte av hela ventilen.
Om du är lite försiktig och river isoleringen (helst med skyddsmask på, och ducha lite vatten på isoleringen (asbestrisk)) så kan vi kanske reda ut om den är lätt bytbar.
Klicka här för att svara