på tex clas ohlsson så är en T-koppling 12 x R15 x 12 mm betydligt dyrare än en 12 x 12 x 12 mm.
Varför är det så?
Kan man inte bara ta bort den ena "muttern" på den billiga T-kopplingen och så har man en 12 x R15 x 12 mm?

http://www.clasohlson.com/se/T-koppling/Pr309049000

Det beror bl.a. på vad du ska ansluta på motsvarande R12 sidan, det går inte att ha en planpackning på en klämringssida.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Krilleman
yakumo skrev:
på tex clas ohlsson så är en T-koppling 12 x R15 x 12 mm betydligt dyrare än en 12 x 12 x 12 mm.
Varför är det så?
Kan man inte bara ta bort den ena "muttern" på den billiga T-kopplingen och så har man en 12 x R15 x 12 mm?

[länk]
På en 12mm koppling är det R10, på en 15mm koppling R15.

krilleman_215 skrev:
På en 12mm koppling är det R10, på en 15mm koppling R15.
Tack för det svaret, det gav mig all info jag behöver!

Så en 12mm-15mm-12mm T-koppling är en 12mm-R15-12mm T-koppling om man tar bort ena muttern och klämringen?

Så en 12mm-15mm-12mm T-koppling är en 12mm-R15-12mm T-koppling om man tar bort ena muttern och klämringen?
Japp, eller R10-R15-R10 om du tar bort alla muttrar

Det är väl även som demmpa säger?! Man bör mao inte skruva dit prylar på en klämringskoppling även om det går.

injonil skrev:
Det är väl även som demmpa säger?! Man bör mao inte skruva dit prylar på en klämringskoppling även om det går.
Någon som kan bekräfta/dementera detta?
Jag har nämligen gjort det tidigare, och det läcker inte ännu...

Ja, jag och många fler kan bekräfta.
Om du gör så täta inte meden planpackning, använd i så fall gängtejp eller lin.

Jämför de båda i butiken så ser du direkt skillnaderna.

yakumo skrev:
Någon som kan bekräfta/dementera detta?
Jag har nämligen gjort det tidigare, och det läcker inte ännu...
Det kan hålla ett tag men godset i klämringskopplingens ände skär sönder planpackningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.