3 103 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Gjuter in tappvatten och matning för värmesystem, val av slang/rör?
Hej
Enligt rubriken. Det ska gjutas en platta och ledningar för tappvatten och för värmesystem ska gjutas in.
Vad väljer man lämpligtvis för produkt?
Förut har jag använt prisol till allt, men det kanske är dags att välja modernare lösningar?
Dessutom, förslag på dimensioner, så att man aldrig ångrar sig?
Jättetack!
Ps: Jag blandar in rörmokare till det mesta, men i det här momentet klarar jag mig bra själv, bara jag väljer ut rätt produkt. Det är ju lite svårt att ändra sig sen
Enligt rubriken. Det ska gjutas en platta och ledningar för tappvatten och för värmesystem ska gjutas in.
Vad väljer man lämpligtvis för produkt?
Förut har jag använt prisol till allt, men det kanske är dags att välja modernare lösningar?
Dessutom, förslag på dimensioner, så att man aldrig ångrar sig?
Jättetack!
Ps: Jag blandar in rörmokare till det mesta, men i det här momentet klarar jag mig bra själv, bara jag väljer ut rätt produkt. Det är ju lite svårt att ändra sig sen
Jag gjöt in tappvatten i plattan.
Rör i rör, 12mm men är inte nöjd med flödet.
Från pannrummet delas ut till varje tappställe, kanske tokigt att göra så
Borde kanske vara 15mm eller så är det något annat som felar.
Tips är att rådfråga kommande röris i ett tidigt skede så denna är med på banan redan vid plattan, även om du gör jobbet själv
Rör i rör, 12mm men är inte nöjd med flödet.
Från pannrummet delas ut till varje tappställe, kanske tokigt att göra så
Borde kanske vara 15mm eller så är det något annat som felar.
Tips är att rådfråga kommande röris i ett tidigt skede så denna är med på banan redan vid plattan, även om du gör jobbet själv
I det här fallet är det inte inkommande vatten i den bemärkelsen, utan det är snarare en ledning mellan vattenanläggningen (hydrofor, filter å en massa annat tråkigt) och badrum+tvättstuga. Det ligger redan en 32mm PEM för det ändamålet.
Det är lite svårt att förklara, men just här och nu är ett bra tillfälle att stoppa ned nya rör i plattan, men bara det blir rätt dimensioner. Avstånden vi pratar om här är ca 20m.
Tankar hittills: Rimligt att 12mm är för klent. Rör i rör... Ingen som förespråkar prisol eller annat med koppar? Det gör nämligen min rörmokare, men han är typ 70 bast och gör allt på samma sätt idag som han gjorde för 30 år sedan. Ibland är det besvärligt.
Det är lite svårt att förklara, men just här och nu är ett bra tillfälle att stoppa ned nya rör i plattan, men bara det blir rätt dimensioner. Avstånden vi pratar om här är ca 20m.
Tankar hittills: Rimligt att 12mm är för klent. Rör i rör... Ingen som förespråkar prisol eller annat med koppar? Det gör nämligen min rörmokare, men han är typ 70 bast och gör allt på samma sätt idag som han gjorde för 30 år sedan. Ibland är det besvärligt.
Håll dig till det nutida PEX och rör i rör för det du ska gjuta in. Gör inget om du tar lite grövre mellan dina fördelningspunkter och de korta sticken till förbrukare klena. Vad rörmokaren har använt förr behöver ju inte styra din nyanläggning, du kan söka lite för det finns många bra trådar kring detta.
Tack för det, jag börjar falla för PEX, så det lutar helt klart ditåt.
Jag har sökt en del och läst massor, men blir inte riktigt klok på dimensionerna.
Jag har uponor i resten av anläggningen, så jag fortsätter väl på det.
Då behöver jag förstå vilka dimension som är bra för tappvattnet, respektive värmsystemet.
18, 22 (eller 28mm)?
Vad känns rimligt? Får man dåligt tryck om man har för grovt rör?
Jag tittar just nu på det här:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/uponor-combipex/
Jag har sökt en del och läst massor, men blir inte riktigt klok på dimensionerna.
Jag har uponor i resten av anläggningen, så jag fortsätter väl på det.
Då behöver jag förstå vilka dimension som är bra för tappvattnet, respektive värmsystemet.
18, 22 (eller 28mm)?
Vad känns rimligt? Får man dåligt tryck om man har för grovt rör?
Jag tittar just nu på det här:
http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/uponor-combipex/
Du kan få dåligt tryck vid för klena dimensioner vid långa längder detta pga tryckfall som kommer av att vattnet flödar vid större hastighet i klenare rör. Dim 22 är nog rimligt och vanligt fram till fördelare i närheten av förbrukarna, är det långt kan man ju gå med 28 också. Men man ska nog försöka gå med flera 22 från central punkt tex VP, panna, VVB edyl och till fördelare i badrum, kök, tvått mm då får man mer av ett stjärnnät och varje gren blir kortare och utnyttjas inte fullt till resp del så slipper man tryckfall och inte så otymplig dim som 28.
Liknande det skulle jag gjort när allt ligger öppet och man gör nytt.
Liknande det skulle jag gjort när allt ligger öppet och man gör nytt.
Har nu beställt 22mm till både värmesystem och tappvatten.
Lägger också i 20mm golvvärme.
Jag köpte uponor till alltihop via rinkaby rör. Det är ju nästan halva priset att beställa genom t.ex. www.safetyroad.se - men jag vågar inte gambla med just rör. Det vill jag köpa från någon som jag litar på och jag har väl köpt minst en kilometer rör av rinkaby förr. Hade det varit typ golvvärmeplåtar eller liknande hade jag chansat, men inte nu.
Angående placering så är det ca 20 meter nu mellan "centralen" och tvättstuga/badrum samt fördelarskåpet för golvvärmen som driver 4 kretsar.
Sen kommer värmesystemet få två andra ledningar som leder till varsin fördelare.
Tappvattensystemet kommer att få ytterligare två förbrukare, ett litet badrum + kök. De kan nog få en varsin 22, alternativt att man drar till badrummet och fortsätter därifrån till köket, jag vet inte om det är dumsnålt eller rimligt. Sen ska vi väl inte ha vatten på något mer ställe, jo, ett litet handfat i garaget som kanske aldrig kommer användas.
Känns det som att jag hobbyprojekterar det bra nog eller kommer något bli spännande på sikt?
Lägger också i 20mm golvvärme.
Jag köpte uponor till alltihop via rinkaby rör. Det är ju nästan halva priset att beställa genom t.ex. www.safetyroad.se - men jag vågar inte gambla med just rör. Det vill jag köpa från någon som jag litar på och jag har väl köpt minst en kilometer rör av rinkaby förr. Hade det varit typ golvvärmeplåtar eller liknande hade jag chansat, men inte nu.
Angående placering så är det ca 20 meter nu mellan "centralen" och tvättstuga/badrum samt fördelarskåpet för golvvärmen som driver 4 kretsar.
Sen kommer värmesystemet få två andra ledningar som leder till varsin fördelare.
Tappvattensystemet kommer att få ytterligare två förbrukare, ett litet badrum + kök. De kan nog få en varsin 22, alternativt att man drar till badrummet och fortsätter därifrån till köket, jag vet inte om det är dumsnålt eller rimligt. Sen ska vi väl inte ha vatten på något mer ställe, jo, ett litet handfat i garaget som kanske aldrig kommer användas.
Känns det som att jag hobbyprojekterar det bra nog eller kommer något bli spännande på sikt?
Klicka här för att svara