Hejhopp i midsommar firandet. Arbets narkoman som man är så sitter jag och funderar över mitt avlopp. Håller på att fixa in en ny stamm i en torpargrund som vi ska gjuta platta i. Berget ligger i princip precis under marknivån i grunden. Borde jag bygga en låda av mark isolering och lägga avlopp och ink vatten i? Känns sådär att lägga det dikt mot berg. Eller ska jag bara böja upp stammen och lägga den på singlet före isoleringen?

Glad midsommar.

Ps ev. Stavfel beror inte på för mycket nubbe, utan för stora fingrar på för små."knappar" :p

Inga ideer?

Kanske en tanke, men många andra kan nog detta bättre :o

Just under stugan är det ju ingen frysrisk, så länge stugan får underhållsvärme när den står oanvänd på vintern.
Men utanför grunden? Blir det någon förändring där mot hur det har varit tidigare?

Är det förresten kanske en året-runt-bostad?
Fick för mig att det är ett fritidshus.

Och ja, jag har haft fruset avlopp i ett hus med otät torpargrund.
Fruset ända upp i toastolens vattenlås, i kröken alltså :p

Men det var en mycket otät grund med stora springor mellan stenarna.
Badrummet låg mot nordost, och vid en nordostlig vinterstorm frös det faktiskt.

Redigerat:
Nu blir det ju inte torpargrund, utan gjuten platta i torpargrunden, (hur man nu förklarar det lättast)
Det kommer bli året runt boende:)

Vill helst slippa frusna avlopp:p konstigt va? :p

Hur menar du med förändringar utanför grunden? Avlopps djup?

ViG skrev:
...
Hur menar du med förändringar utanför grunden? Avlopps djup?
Jo, det är ju inte bara direkt under huset som avlopp och vatten kan frysa.
Det kan ju ske även utanför grunden.
Utanför huset, skall väl avlopps- och vattenrör ligga på frostfritt djup.
Hur har ni ordnat det? Är det frostsäkert även utanför huset?

Ah du menar så . Det nya avloppet går ut på samma ställe som det gamla och kommer ut på ca 70 cm djup tilsammans med befintligt inkommande vatten . Det går inte att koma djupare pga berg(klart det går, men är inte så sugen på att börja spräcka berg). Hur det ser ut neröver för vattnet vet jag inte, förutom att det är bytt till pem slang för inte allt för länge sen. Och vid avstängningen för vattnet sitter ventilen på 130 djup ca. Avloppet ska grävas vidare ifrån huset. Och går det nu inte att komma ner till frostfritt så får det ju bli nån form av mark isolering. (Ska bara få ut avloppet genom grunden, sen har jag lejt bort resten på utsidan.)

Betr. avloppet under huset:
Du skall gjuta en platta förstår jag, och då skall du väl fylla upp med något isolerande under plattan, där rören kan ligga och ha det bra :)

Utanför grunden blir det alltså ingen skillnad mot tidigare?
Lite cellplast över rörgraven skadar nog inte, som du skriver.
Lycka till!

Om du ska bygga en låda för isolering, använd cellplast och limma med fogskum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.