13 649 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Avlopp genom bjälklag
Det jag funderar på är om de branschstandars som man hittar på svenskt trä etc tar höjd för håltagning i bjälklaget. Det känns spontant som om ingen kommer undan detta problem, och ändå är det ju många som väljer bjälklag som är på gränsen.
Det tas inte hänsyn till det i tabeller, men däremot finns det gott om säkerhetsmarginal.
Bostadsbjälklag dimensioneras för 200 kg/m2 vilket väl sällan uppnås i praktiken. Man tar heller inte hänsyn till effekten av skruvlimmade skivor eller den belastning som flyttas till bjälken bredvid pga golvets styvhet. Dessutom är max nedböjning oftast före brottgräns.
Bostadsbjälklag dimensioneras för 200 kg/m2 vilket väl sällan uppnås i praktiken. Man tar heller inte hänsyn till effekten av skruvlimmade skivor eller den belastning som flyttas till bjälken bredvid pga golvets styvhet. Dessutom är max nedböjning oftast före brottgräns.
Jag förstår, kanske vore en övermäktig uppgift för sveriges byggare om man behövde räkna på varenda genomförande. Men det känns ändå som om det borde finnas en fingervisning på hur mycket man ska överdimensioner bjälklaget.
Jag har tidigare ritat på 220 med 300 cc men funderar nu på att gå ner till 195. Men det kanske är dumt i och med att jag kommer behöva en ventilationskanal a 125mm som går på tvären med nästa halva bjälklaget?
Jag har tidigare ritat på 220 med 300 cc men funderar nu på att gå ner till 195. Men det kanske är dumt i och med att jag kommer behöva en ventilationskanal a 125mm som går på tvären med nästa halva bjälklaget?
Klicka här för att svara