Har snokat rundor här och försökt läsa mig till ang problem med pumpen till vattenbrunnen.
Dilemmat har varit nu under en tid att så fort man öppnar vattenkranen så börjar motorn att jobba för att pumpa nytt vatten. Dock också bara i korta intervaller. Likaså då man spolar toaletten så kan motorn jobba korta intervaller under 3-5 gånger.
Har fåtal gånger provat att tömma ur hydrofortanken för att sedan fylla på vatten igen.
Vid påfyllnad igen så pumpar det upp på 3,5-4 bar (enligt mätare på tanken).
Mer vatten har kommit i, under dessa stunder så det dröjer betydligt längre innan motorn börjar pumpa igen. Dock är problemet att då trycket sjunkit och motorn börjar jobba igen så låter det precis som att det slirar ur motorn innan den får fart och snurrar. Den kan köra en liten stund sedan låter det ansträngt igen ifrån motorn. Det slirar åter, ibland som att den har fastnat och slutligen så klarar inte motorskyddet mer och slår ifrån motorn helt.
Kan det vara så att det är tryckbrytaren som är knasig??? Rengöras? Kontaktorerna?
Det ställs till och från tryck på denna då motorn ska jobba.
Någonting som glappar mellan faserna?
Motorn är en 3-fas historia...
Dilemmat har varit nu under en tid att så fort man öppnar vattenkranen så börjar motorn att jobba för att pumpa nytt vatten. Dock också bara i korta intervaller. Likaså då man spolar toaletten så kan motorn jobba korta intervaller under 3-5 gånger.
Har fåtal gånger provat att tömma ur hydrofortanken för att sedan fylla på vatten igen.
Vid påfyllnad igen så pumpar det upp på 3,5-4 bar (enligt mätare på tanken).
Mer vatten har kommit i, under dessa stunder så det dröjer betydligt längre innan motorn börjar pumpa igen. Dock är problemet att då trycket sjunkit och motorn börjar jobba igen så låter det precis som att det slirar ur motorn innan den får fart och snurrar. Den kan köra en liten stund sedan låter det ansträngt igen ifrån motorn. Det slirar åter, ibland som att den har fastnat och slutligen så klarar inte motorskyddet mer och slår ifrån motorn helt.
Kan det vara så att det är tryckbrytaren som är knasig??? Rengöras? Kontaktorerna?
Det ställs till och från tryck på denna då motorn ska jobba.
Någonting som glappar mellan faserna?
Motorn är en 3-fas historia...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt skrot?
Misstänker att det är en sugpump...
Står inne i huset, 15-20 m till grävd brunn.
Matar in i hydroforen, enligt bild.
Matar ut i systemet på andra sidan hydroforen...
Hur mycket luft vågar jag inte svara på...
Har idag gjort en ordentlig tömning av vatten på tanken. Lossat ventilen i toppen av tanken och känt hur det verkligen suger in då man lägger på handen samtidigt som man tappar ut vattnet...
Fenomenet att pumpen startar så fort du öppnar kranen beror på att det är för lite luft i tanken. Du har ingen möjlighet att blåsa in luft? Ibland sitter det som en däcksventil i toppen på tanken.
Om du tömt tanken helt och sedan fyller den igen borde det vara en tillräcklig luftbubbla, och den borde också hålla ett bra tag. En sån operation ska du inte behöva göra mer än en gång om året. Om luften försvinner snabbare är det förmodligen en läcka nånstans.
När pumpen är tom på vatten låter det annorlunda när den går igång. Lite kvidande, liksom.
Om du tömt tanken helt och sedan fyller den igen borde det vara en tillräcklig luftbubbla, och den borde också hålla ett bra tag. En sån operation ska du inte behöva göra mer än en gång om året. Om luften försvinner snabbare är det förmodligen en läcka nånstans.
När pumpen är tom på vatten låter det annorlunda när den går igång. Lite kvidande, liksom.
Det ska som sagt vara luft i hydroforen. När du tömt hydroforen ska du sätta i topp-pluggen före du startar pumpen igen. Då blir det lagom mycket luft. Om du har ett indikatorrör på utsidan av hydroforen kan du se vattennivån där. Vid fullt tryck ska hydroforen innehålla c:a 1/3 luft.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Det kan vara en bra ide' att sätta dit en luftventil så du kan fylla på luft utan att behöva tappa ur tanken. Jag brukar fylla på med vatten tills det når över inloppsröret och sedan pumpa i luft så trycket blir strax under starttrycket, då blir det längsta möjliga gångtid på pumpen.
Funkar det bättre nu efter att du tömt hydroforen ordentligt?monostump skrev:[bild]
Gammalt skrot?
Misstänker att det är en sugpump...
Står inne i huset, 15-20 m till grävd brunn.
Matar in i hydroforen, enligt bild.
Matar ut i systemet på andra sidan hydroforen...
Hur mycket luft vågar jag inte svara på...
Har idag gjort en ordentlig tömning av vatten på tanken. Lossat ventilen i toppen av tanken och känt hur det verkligen suger in då man lägger på handen samtidigt som man tappar ut vattnet...
Nej, jag upplever inte att det blivit något bättre.
Pumpen fyller på upp till inställt tryck. Man börjar nyttja sig av tappvattnet och då trycket sjunkit ett tag så drar motorn igång igen. Dock burrar det ordentligt ifrån motorn och efter ett tag så låter det normalt. Men motorn burrar igen efter ett tag. Och i mestadels av fallet så slår motorskyddet ifrån.
Så när det burrar ifrån motorn så roterar det inte alls.
Har som sagt provat att skruva på axeln i motorn och inga problem alls.
Är det så att det skulle kunna vara taskiga kontaktytor på tryckbrytaren???
Att då tryckbrytaren tillåter motorn att köra så är det bara 2 faser som kopplas in???
Funderar på om man skulle prova att köpa tryckbrytaren 3-fas på Jula och få detta nytt och fräscht. (Det är i allafall en Schnieder)
Pumpen fyller på upp till inställt tryck. Man börjar nyttja sig av tappvattnet och då trycket sjunkit ett tag så drar motorn igång igen. Dock burrar det ordentligt ifrån motorn och efter ett tag så låter det normalt. Men motorn burrar igen efter ett tag. Och i mestadels av fallet så slår motorskyddet ifrån.
Så när det burrar ifrån motorn så roterar det inte alls.
Har som sagt provat att skruva på axeln i motorn och inga problem alls.
Är det så att det skulle kunna vara taskiga kontaktytor på tryckbrytaren???
Att då tryckbrytaren tillåter motorn att köra så är det bara 2 faser som kopplas in???
Funderar på om man skulle prova att köpa tryckbrytaren 3-fas på Jula och få detta nytt och fräscht. (Det är i allafall en Schnieder)
Ja, det låter som om tryckströmbrytaren har dålig kontakt på en fas. Prova som du skriver att byta den.
Tänk på att behålla fasföljden till motorn, annars kommer den rotera åt fel håll.
Bryt strömmen och kontrollmät innan du börjar bytet.
Tänk på att behålla fasföljden till motorn, annars kommer den rotera åt fel håll.
Bryt strömmen och kontrollmät innan du börjar bytet.
För att slippa problemet med "glapp" i tryckbrytaren brukar man sätta et kontaktormotorskydd som styrs av tryckbrytaren, då belastas tryckbrytaren bara med manöverströmmen och håller i all evighet. Lika så är kontaktorns livslängd mångdubbelt en tryckbrytares (om dom belastas med motorströmmen).
Jag hade ett liknande problem en gång i tiden. Det var just att tryckströmbrytaren bröt ojämnt, så att det ibland bara blev två faser. Så det är nog klokt att kolla den.monostump skrev:Nej, jag upplever inte att det blivit något bättre.
Pumpen fyller på upp till inställt tryck. Man börjar nyttja sig av tappvattnet och då trycket sjunkit ett tag så drar motorn igång igen. Dock burrar det ordentligt ifrån motorn och efter ett tag så låter det normalt. Men motorn burrar igen efter ett tag. Och i mestadels av fallet så slår motorskyddet ifrån.
Så när det burrar ifrån motorn så roterar det inte alls.
Har som sagt provat att skruva på axeln i motorn och inga problem alls.
Är det så att det skulle kunna vara taskiga kontaktytor på tryckbrytaren???
Att då tryckbrytaren tillåter motorn att köra så är det bara 2 faser som kopplas in???
Funderar på om man skulle prova att köpa tryckbrytaren 3-fas på Jula och få detta nytt och fräscht. (Det är i allafall en Schnieder)
Jahapp, har dessvärre inte gjort något ingrepp än utan väntar väl snarare på att det ska bli lungt i skutan runt en så det inte drabbar någon annan då man ska försöka ge sig på tryckströmbrytaren för att förhoppningsvis få bukt på problemet.
Har nu tömt ut tanken igen med tappra försök att få till något vettigt av det igen...
Då motorskyddet slagit ut och man slår på det hela igen så börjar motorn pumpa igen och upp till givet tryck (ca 4 bar).
När man sedan börjar nyttja sig av vattnet igen och pumpen börjar pumpa så kämpar det hela rejält. Motorn slirar en aning, börjar pumpa för att sedan slira till igen.. Har nu provat att banka på tanken och tryckströmbrytaren under tiden den "slirar"... Har för mig att det hjälper litegrann och så håller man på litegrann men slutligen så löser motorskyddet ut igen... Det lyckas inte ens pumpa upp i närheten av de 4 bar som görs i det sk uppstartsfasen... :/
Man svär en liten ramsa och slår slutligen till motorskyddet igen och allting startar direkt och pumpar upp till de 4 baren... Så här håller det på...
Varför funkar tryckbrytaren klanderfritt då man slår till motorskyddet vid uppstart men inte då den ska upprätthålla driften under sedvanlig användning???? *klurar*
Har nu tömt ut tanken igen med tappra försök att få till något vettigt av det igen...
Då motorskyddet slagit ut och man slår på det hela igen så börjar motorn pumpa igen och upp till givet tryck (ca 4 bar).
När man sedan börjar nyttja sig av vattnet igen och pumpen börjar pumpa så kämpar det hela rejält. Motorn slirar en aning, börjar pumpa för att sedan slira till igen.. Har nu provat att banka på tanken och tryckströmbrytaren under tiden den "slirar"... Har för mig att det hjälper litegrann och så håller man på litegrann men slutligen så löser motorskyddet ut igen... Det lyckas inte ens pumpa upp i närheten av de 4 bar som görs i det sk uppstartsfasen... :/
Man svär en liten ramsa och slår slutligen till motorskyddet igen och allting startar direkt och pumpar upp till de 4 baren... Så här håller det på...
Varför funkar tryckbrytaren klanderfritt då man slår till motorskyddet vid uppstart men inte då den ska upprätthålla driften under sedvanlig användning???? *klurar*
Klicka här för att svara