Hej, jag har kämpat väldigt länge med mitt köksavlopp. Detta kommer nog att göra mig gråhårig i förtid..

Problemet är att avloppsröret som kommer ut från golvet är inte helt 90 grader rak, vilket skapar lite spänningar som får rören att lossna efter ett tag.

Först använde jag rör som kom med diskhon från Bauhaus. De bajsade till sig efter några veckor (ville inte sitta i varann). Sedan köpte jag ett separat vattenlås med teleskoprör och ett rör som är böjbar, den på bilden:

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den böjliga röret och alla justeringsmöjligheter gjorde så att spänningen knappt märktes. Så jag var glad i ett halvår och nu idag såg jag att hela konstruktionen såg sned ut och plastbultarna som håller fast till diskhon inte håller tätt. Man kan inte heller dra åt de för att de hoppar ut från gängan..

Är det nåt fel på mig, eller köper jag kassa saker? Kan någon hjälpa med råd?

Jag har förut aldrig haft sån problem i mitt förra kök. Där hade jag en diskho från Bauhaus, dock behöll jag gamla plaströr och kopplingar som var där från början i det gamla köket.

Med vänliga hälsningar

/Nedslagen krabba :(

Krilleman
Som du ser så är vattenlåset lätt vridet. Detta beror antagligen på att du inte har satt fast avloppsslangen från diskmaskinen under bänkskivan. Så all vikt av vattnet som pumpas läggs på vattenlåsets muttrar i ovankant.

Samt att i kombination med att du har köpt ett vattenlås med flexi-rör. Hade du köpt ett vattenlås med vanliga rör hade det fått mera stöd.

Vattenlåset är tillverkat av JAFO och det skulle jag inte klassa som skräp.

http://www.jafo.eu/produkter/index.php/vattenlas/diskbanksvattenlas.html

bild_117_8086499_1.jpg
Skapa konto

bild_117_8086498_1.jpg
Skapa konto

Edit: jag bifogade tydligen bilder på vattenlås med bara enkel anslutning och efter ändring till dubbla ligger dom tydligen fortfarande kvar...

• bild_117_8086566_1.jpg
    Skapa konto
  • bild_117_8086531_1.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Tack för ett snabbt svar!
Aha, då inser jag felen.. Ska sätta fast diskmaskinsslangen.

Anledningen att jag valde flexi-rör var att just undvika spänningen från golvröret som inte står helt rakt.
Om jag väljer den andra modellen (med fast rör), kan man anpassa den efter svagt lutande golvrör?

Jag borde kanske anlitat en rörmokare från första början, men försökte spara pengar :(
Skulle sånt kosta mycket om man har all material hemma?

Krilleman
Lite snett från golvet är inga problem det finns gott om "leder" som syns på bilderna för att luta utloppsröret lite.

Detta har du inget behov av en röris för.

Visserligen ett enkelt vattenlås på bilden (igen) men du ser principen på utloppsröret.

DB2-Vattenlaas-enkelt-383006.jpg

Redigerat:
(...plastbultarna som håller fast till diskhon inte håller tätt. Man kan inte heller dra åt de för att de hoppar ut från gängan..)

Det ska de inte göra! Då har du för tjocka tätningar eller lite otur!
Lite teflontape eller änglahår löser just detta problem! Det ska sitta fast och täta!!!
Annars riskerar du litet läckage. Limma dock inte dessa.
Men se till att det håller tätt!
Du kan skydda lite skåpet genom att dra en sträng silicon i botten. Så att vattnet rinner bara rakt ut på golvet. Inte i skåpets skarv eller bak. Då ser du detta omgående och vet att det droppar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.