1 843 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Jordanslutning i Jetpump
Hej,
Tidigare veckan hade jag en vvs firma hemma för att tryckströmbrytaren strulade. Eftersom den var 12-14 år så bad jag honom att sätta dit en ny istället.
Men då såg killen att jorden från pumpen inte var ansluten. Konstigt tyckte jag, antingen den förra vvs killen eller en miss från fabrik...?
Hursomhelst så satte han dit en ny tryckströmbrytare, kopplade in jord osv. precis som man skall men nu har jordfelsbrytaren slagit ifrån vid ett par tillfällen och jag misstänker att det har med pumpen att göra. För båda gångerna har pumpen varit igång och det är också den enda "elförändring" som gjorts sista veckan.
Då börjar man ju undra om den "uteblivna" jordsladden var medveten och i så fall, skall det vara så?!
Tänkte ifall någon här har någon idé på vad som kan vara felet. Tänkte kontakta VVS firman på måndag men känns som jag även borde ta hem en elektriker....
Tidigare veckan hade jag en vvs firma hemma för att tryckströmbrytaren strulade. Eftersom den var 12-14 år så bad jag honom att sätta dit en ny istället.
Men då såg killen att jorden från pumpen inte var ansluten. Konstigt tyckte jag, antingen den förra vvs killen eller en miss från fabrik...?
Hursomhelst så satte han dit en ny tryckströmbrytare, kopplade in jord osv. precis som man skall men nu har jordfelsbrytaren slagit ifrån vid ett par tillfällen och jag misstänker att det har med pumpen att göra. För båda gångerna har pumpen varit igång och det är också den enda "elförändring" som gjorts sista veckan.
Då börjar man ju undra om den "uteblivna" jordsladden var medveten och i så fall, skall det vara så?!
Tänkte ifall någon här har någon idé på vad som kan vara felet. Tänkte kontakta VVS firman på måndag men känns som jag även borde ta hem en elektriker....
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Låter mer som du behöver en elektriker.
MIn första gissning av det du skriver är att du inte har separat nolla och jord till pumpanslutningen. Utan att jorden han kopplade in är ansluten till nolla vid pumpen. Felet kan ju finnas lite tidigare i någon kopplingsdosa mellan centralen och pump.
Men man kan tänka sig flera andra felscenarior.
Det kan behövas någon ganska kunnig, och framförallt någon med tillgång till mätinstrument.
MIn första gissning av det du skriver är att du inte har separat nolla och jord till pumpanslutningen. Utan att jorden han kopplade in är ansluten till nolla vid pumpen. Felet kan ju finnas lite tidigare i någon kopplingsdosa mellan centralen och pump.
Men man kan tänka sig flera andra felscenarior.
Det kan behövas någon ganska kunnig, och framförallt någon med tillgång till mätinstrument.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Till en pump behövs normalt ingen nolla så kortis mot nollan är nog inte problemet.
Isolationen i pumpen är nog mera misstänkt.
Protte
Isolationen i pumpen är nog mera misstänkt.
Protte
Tack båda för era svar!
Det konstiga är att det aldrig hänt tidigare (12-13 år sen pumpen sattes in) men nu när han anslöt båda jordsladdarna har det hänt två gånger.
Den har alltid suttit i en grenkontakt så jag har nu bytt ut den mot en ny i tron om det kanske var något knas med den.
Hittills har allt fungerat men jag ringer elektrikern på måndag så borde han/hon kunna mäta pumpen.
Det konstiga är att det aldrig hänt tidigare (12-13 år sen pumpen sattes in) men nu när han anslöt båda jordsladdarna har det hänt två gånger.
Den har alltid suttit i en grenkontakt så jag har nu bytt ut den mot en ny i tron om det kanske var något knas med den.
Hittills har allt fungerat men jag ringer elektrikern på måndag så borde han/hon kunna mäta pumpen.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Grenkontakt? Är det en enfaspump?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Det är inte ovanligt att en pump läcker både vatten och ström så det är troligen där felet ligger. Är det en enfaspump med stickpropp kan du prova att vända på stickproppen. Med lite tur flyttas då felet närmare nollan och förhindrar att JFBn löser. Pumpens läckströmmar kan också ligga inom gränserna, men tillsammans med alla andra apparater vara droppen som får JFBn att trippa. Så en elektriker som får se över och mäta lite är bra.
Du har ett isolationsfel i motorn, i ditt fall med enfasmotor behöver det inte vara i lindningarna om det finns kondensator kan det vara den också. Är det i motorn får man byta hela annars bara kondingen, men det får ni mäta upp när du får dit någon med instrument och rätt kunskaper. Det positiva med att du kan köra nu med jorden ansluten är att risken för farliga fel minskat, men man ska givetvis inte köra med ett känt fel i onödan och de har dessutom en tendens att förvärras när det passar som sämst.
Har haft elektrikern hemma idag och mkt riktigt kunde han mäta sig till ett jordfel i motorn. Så det blir ny pump på torsdag.
Känns inte som någon större vits att börja reparera en 12-13 år gammal pump.
Tipset med att vända kontakten funkar för det mesta men ibland av någon anledning så utlöser den Jfb ändå.
Tack alla för hjälpen!
Känns inte som någon större vits att börja reparera en 12-13 år gammal pump.
Tipset med att vända kontakten funkar för det mesta men ibland av någon anledning så utlöser den Jfb ändå.
Tack alla för hjälpen!
Klicka här för att svara