1 367 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Nytt PEX-system
Hej, Håller på att byta ut mitt gamla vattensystem i samband med renovering. Har inkommande kallvatten i kallkällaren, min fundering är om man kan dra matningen med PEX om man isolerar slangen med tillhörande skyddsrör? Har en Kall potatiskällare där det kan närma sig 0 på vintrarna. har ett värmeelement där stamledningen kommer upp.
Finns det några klara nackdelar med att dra med PEX jämfört med koppar?
Hälsningar David
Finns det några klara nackdelar med att dra med PEX jämfört med koppar?
Hälsningar David
Hej och tack för svaret 
Njae men så länge man håller några plusgrader där nere så borde ju inte ledningarna frysa sönder. Nä Självklart är inte skyddsröret någon isolering men tänkte isolerade slangar. Plaströr borde ju ta frysning bättre än koppar eller är jag ute å cyklar? Finns det anledning att använda koppar iställer för pex?
Njae men så länge man håller några plusgrader där nere så borde ju inte ledningarna frysa sönder. Nä Självklart är inte skyddsröret någon isolering men tänkte isolerade slangar. Plaströr borde ju ta frysning bättre än koppar eller är jag ute å cyklar? Finns det anledning att använda koppar iställer för pex?
PEM klarar viss frysning, men inte PEX. Jag tycker du skall förebygga frysning med en frostvakt av något slag, oavsett plast eller koppar kan frysning ställa till det ordentligt. Och som sagt, isolering hjälper föga.
Jag hade valt pex eller alu-pex framför koppar, för att det är det jag är van vid
Jag hade valt pex eller alu-pex framför koppar, för att det är det jag är van vid
Okej, Tack för hjälpen 
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag tycker mig ha läst att PEX klarar frysning.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Men hur är det med kopplingarna?
Enligt tillverkaren LK ska deras universal PEX klara frysning bättre än koppar. vet inte hur mkt det kan skilja mellan olika plastslangar men kan inte tänka mig att det är allt för mkt. Kopplingarna borde hålla förutsatt att det inte blir massa minusgrader och vattnet står still under en längre period. Ska man åka bort kanske man måste stänga av vattnet vid stamventilen.
Klicka här för att svara