Har ett gammalt handfat och blandare som själva blandaren har gett upp.

Köpte då en ny blandare på biltema men som jag misstänkte var det inget som passade.

Enligt bilden så är själva kopplingen från väggen där ink vatten kommer är 12mm inv det har ja lyckats luska fram heter R8 på VVS språket ?
Själva slangen som ska till blandaren är inv gänga 15mm som är R10 ?

Det gamla som syns på bilden är den gamla blandarens rör och det ser som sagt inte likadant ut.

behöver nån koppling mellan ink vatten och nya slangen till blandaren.
Är det typ en sån här fast R8 R10 som gäller ?
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/small/87981
Verkar vara udda just R8 R10 får nog gå till nån VVS firma och kolla om det är en sån jag ska ha ?

Det här är inga dolda vatten installationer eller nått som ska vara kvar länge, snart blir det total renovering av rummet men måste ha en fungerande blandare där tills dess.

IMG_0595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Lättast och säkrast är att behålla kopplingen som den är och kapa ca 5cm ut på det kromade röret och montera en lämplig vinkel upp till slät ända R10 så packningen tätar som det ska!

Vad har du för dimension på dina kromade rör som syns på bilden?

Tack ja det låter bra om det är enklare och säkrare en ny sån där annan koppling jag länkade kanske inte håller tätt i det gamla

Dom kromade rören som syns på bilden är 8mm när jag mäter med skjutmått.

Tack
fick på comfort en sån som jag länkade till tidigare fast R8 till R10. Dom hade inga såna lösa utan fick slakta en annan koppling för att ta just den delen.
dock så verkar den inte alls sitta lika tight i hålet i väggen som låsskruven på det kromade röret

Ska ta och testmontera med ny blandaren på sidan om och behöver nog sätta nån packning och gängtejp om det ska vara riktigt tätt, får jag inte det att funka får jag ta och köpa dom där delarna och göra så som du beskrev.

Krilleman
hmmmm en 8x10 sexkantnsippel, fast dom "slaktade" en annan koppling?

Vad har du fått?

Ja, någon form av tätning behöver du då! Men är du säker på att det är R8 gänga på tryckmuttern?

Nej jag är inte säker.
det inv hålet är 12mm då enligt comfort R8 gänga, men en R8 utvändig ska vara 13mm som den jag fick är men den där tryckmuttern är 14mm det verkar vara en helt annan gänga.

Sexkant 8x10 som jag fick ser ut som det jag länkade till fast den är mässing och inte kromad dom sa att dom fick slakta en koppling och ta just den delen.
Den passar när jag testade men var just inte lika tight som tryckmuttern när man skruvade på, tryckmuttern krävde ganska mycket kraft när skruvade tillbaka.

Krilleman
Jag tycker inte du ska chansa om det inte är samma gänga.

nej därför jag tänker prova på sidan om dvs bara lossa dom gamla kromade rören dra dit nippeln och koppla ihop med nya blandaren på sidan om, läcker det sprutar och har sig så kör jag på din metod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.