E
erber: Helt vanlig. Finns det inbyggda Ifö Sign?
2 svar · 2,5k läst
Nynaeve
Nynaeve: Har i nuläget enkammarbrunn och måste alltså göra helt nytt. Är inte särskilt tilltalad av en infiltration eftersom det känns som en kort livslängd med 15 år. Jag funderar på en Biorock för att få en längre tid för användning. Och vad kostar den? Någon som har Biorock installerad? Vad tycker ni? Måste man ha fosforfälla? Jag har ett dike ca 50 m från den tänkta platsen och det
0 svar · 2,1k läst
C
corre: Du kan alltid pumpa. Det kostar runt 15-20k för en pumpgrop och pump avsedd för avloppsvatten. En septiktank kostar mellan 10-15k, och grävs ned. Varje tömning kostar runt 2-4k, och behöver göras 2 1-4ggr om året, beroende på storlek på tank och hur mycket vatten du spolar ned i den. Allt kan såklart göras billigare och dyrare, beroende på egen insats och storleken på samvetet. Det
7 svar · 1,8k läst
C
corre: Järn före koppar går bra, men inte tvärtom. Vissa filter är annonyma, men ta annars ett par kort så brukar forumet lösa sånt.
13 svar · 3,0k läst
·
G
SBH: [citat] surt.
12 svar · 1,9k läst
G
goerana: Hej! men finns det ingen ritning på infiltriationsanläggningen ? finns en skock tillverkare , Fann osv... //Goerana
4 svar · 4,0k läst
Krilleman
Krilleman: Tumregeln för alla rörinstallationer är att läsa monteringsanvisningen för respektive produkt som man installerar! ;)
13 svar · 7,6k läst
Krilleman
Krilleman: Kolla bara så det verkligen är slät ände mot blandaren! Ett bra tips här (men dock kanske för sent) är att köpa en rak koppling med 10mm klämringsände (alltså inte förminskad) från vatette. Då kan du helt sonika bara kasta mutter och klämring så har du R10 gänga med slät ände! Och glöm inte stödhylsor då du verkar ha mjuka rör!
13 svar · 3,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Du tömmer inte rören alltså? Vad har du för typ av rör? Har svårt att tänka mig att exempelvis min blandningsventil eller säkerhetsventil skulle må bra av att frysa vattenfylld. Eller för den delen att något kopparrör/metallrör skulle göra det. Eller någon typ av blandare...
12 svar · 9,7k läst
L
lordi: Har det funnits en brunn där tidigare som fungerat. Isåfall skulle jag gissa på, antingen begynnande stopp, eller bakfall på röret.
3 svar · 4,8k läst
K
kraft1: Mycket beklagligt, men många gånger är det just därför man fortf. använder och det fortfarande säljs ejektorpumpar. Detta skall man ta reda på i förväg. Går det att använda den gamla ejektorn och bara byta pumpen? Ejektorn kan dessutom förses med en sugpipa (
3 svar · 4,4k läst
N
norddal: Tack för info om rörspetsbrunn, visste inte ens att de fans något sådant. Det blir ju helt klart det enklaste och billigaste brunnen, om nu det går att få ner rören i backen där jag har stugan förstår att det inte får vara stenigt, skall försöka kolla detta, Tänkte lägga brunnen alldeles vid sjöstranden så då beror det ju förstås på om jag får nog med vatten så en jetpump
4 svar · 9,7k läst
Patrick E
Patrick E: Jag har bra erfarenhet av Aquaexpert i Växjö. Jag hade ett Göingefilter samt ett kolfilter eftersom mitt vatten hade höga halter järn, mangan och humus.
6 svar · 6,8k läst
hahalj
hahalj: Vår 3-kammarbrunn består enbart av en gammal slamavskiljare, en sån där gammal betongcylinder med ett stort lock ovanpå. Brunnen ligger precis vid tomtgränsen och utanför är det kommunal mark. Det finns ingen infiltrationsanläggning kopplad efter brunnen, enligt vår 90-årige granne som var med och hjälpte till när avloppet anlades är markförhållandena så pass bra runt platsen
0 svar · 1,8k läst
C
corre: Det spelar ingen större roll tror jag, utan det är mer som du är inne på, vad är mest praktiskt.
1 svar · 1,8k läst
C
corre: 20l/min vid 2.5Bar är nog rätt lagom för ditt behov. Ett alternativ med bra och prisvärda pumpar är EMSpumpen. http://www.emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/856 Pumpautomat 100M/ 60 l är ju prisvärd och lagom kraftfull tex.
3 svar · 1,2k läst
C
corre: Du skulle kunna sätta en plåtskiva på väggen, eller en mineritskivka. Båda skulle kunna målas.
1 svar · 4,0k läst
N
Nerre: 31-1049 hos Clas O och 711184 hos Jula. Hittar ingen 4-pack hos nån av dem?
15 svar · 6,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Står det bara 110 så är det 110 i alla ändar.
6 svar · 3,4k läst
D09
D09: [citat] Man brukar väl få sådant med när man köper nya golvbrunnar Någon borde väl ha ett liggandes över hemma :) Tror jag sett sådant på hornbach
1 svar · 2,0k läst
V
VillaAnna: Verkar funka bättre, verkar som tillslagstrycket var en bit under 2bar! Tog även bild på borrhålet. [bild]
13 svar · 4,9k läst
·
thomas33
thomas33: Det skall kunna svälja 0,6 liter i sekunden och jag vet att ett 40mm rör klarar 0,5 så din idé skall fungera.
1 svar · 2,0k läst
N
Norrsken_62: Testa att montera bort backventilen. Finns en viss risk att pumpen kaviterar med denna monterad. Vid kavitation bildas små luftblåsor i pumphuset. Kavitation uppstår om pumpen inte kan suga ordentligt dvs om tex flödet på sugsidan blir strypt. I detta fall kan det vara backventilen som orsakar detta.
21 svar · 3,2k läst
·
Claesk
Claesk: [citat] Trist om det händer igen!
12 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: R25 = 1" du kan ju ta en bit gängat rör i den dimensionen så är allt klart, ev dit med något handtag också.
8 svar · 2,0k läst
B
b_hasse: Kolla att inte ventilkopplet är felmonterat 180 grader så att in- och utlopp till tanken blivit omkastade.
3 svar · 1,5k läst
T
tlundberg: Så var slangen fixad också, så nu kan vi spola på toa, diska, tvätta osv igen! Skönt! Behövde aldrig kliva ner i brunnen, räckte att jag hängde ner med huvud och en arm så nådde jag ner till den spruckna slangen. Var lite äckligt när jag kände håret komma mot innerväggen på brunnen, men nu kan vi ju duscha igen, så det ordnar sig! :) Lite tips till framtida "kloakdykare": * Knyt
11 svar · 3,3k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, även om det skulle vara asbest i krypgrunden så skulle jag nog också ta mig en rejäl tankeställare innan jag nödvändigtvis gjorde något åt det. Man vill naturligtvis då se till att man inte får upp luft från krypgrunde i huset, MEN det vill man ju ändå inte av en massa andra skäl så jag skulle i så fall skjuta in mig på det. Och även *jag* lever faktiskt med asbest
15 svar · 14,9k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Jodå, lita på det. Bygger just ett nytt avlopp som klarar två bostäder.
3 svar · 3,3k läst
S
spekerök: Om du inte skall använda röret kan du proppa det så nära löd t röret som möjligt för att slippa en blindtarm med dö vatten i som bakterierna frodas. Mvh
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.