13 568 läst ·
14 svar
14k läst
14 svar
Pumpstation avlopp
Hej
Har haft problem med mitt avlopp och ska nu gräva kommunalt. Avloppet jag ska ansluta mig mot är ett tryckavlopp och jag måste ha en pumpstation. Offerten jag har fått är på 97000 exlusive elinstalation och avgifter. Detta känns ganska saftigt. Pumpstationen grävfirman har föreslagit kostar 51000 på dinvvsbutik. En snabbt check på rinkabyror visar att de säljer en Flygt Compit för 32000.
Jag betalar gärna 20000 mer för en pump som bara fungerar och aldrig krånglar men är det verkligen en så stor skillnad? En titt på konstruktionen av pumpstationen visar att detta är ju inte direkt raketteknik. Är det motiverat med denna prisskillnad?
Har haft problem med mitt avlopp och ska nu gräva kommunalt. Avloppet jag ska ansluta mig mot är ett tryckavlopp och jag måste ha en pumpstation. Offerten jag har fått är på 97000 exlusive elinstalation och avgifter. Detta känns ganska saftigt. Pumpstationen grävfirman har föreslagit kostar 51000 på dinvvsbutik. En snabbt check på rinkabyror visar att de säljer en Flygt Compit för 32000.
Jag betalar gärna 20000 mer för en pump som bara fungerar och aldrig krånglar men är det verkligen en så stor skillnad? En titt på konstruktionen av pumpstationen visar att detta är ju inte direkt raketteknik. Är det motiverat med denna prisskillnad?
Jag har ingen direkt erfarenhet av just dessa pumpstationer men att skillnaden skulle vara stor tror jag inte. Flygt har väldigt bra pumpar och framförallt för avloppsvatten tycker jag. Med den prisskillnaden skulle jag tagit flygt utan att tveka.
Dock är jag inte så insatt i avloppsfrågor så någon annan kanske kan ge ett bättre svar men flygt är i alla fall ett erkänt bra märke som inte har några skitsaker ;-) (eller nu var det ju just det dom hade;-))
Dock är jag inte så insatt i avloppsfrågor så någon annan kanske kan ge ett bättre svar men flygt är i alla fall ett erkänt bra märke som inte har några skitsaker ;-) (eller nu var det ju just det dom hade;-))
när det gäller pumpstationerna så fins det många olika tillvärkare på marknaden.
flygt är en av dem bättre tycker jag då vi sköter om ca 52avlopps pump station.
men mitt tips är att du åker/ringer till det lokala reningsverket och frågar efter tipps för det är endå dem som är experter på om rådet om man säger så för dem har olika anlägningar som dem får åka till och har många många års erfarenheter av det.
flygt är en av dem bättre tycker jag då vi sköter om ca 52avlopps pump station.
men mitt tips är att du åker/ringer till det lokala reningsverket och frågar efter tipps för det är endå dem som är experter på om rådet om man säger så för dem har olika anlägningar som dem får åka till och har många många års erfarenheter av det.
Det man skall tänka på när man kopplar på sig på ett tryckavlopp är att veta vilket tryck som krävs från pumpen i din station.
Här i götebor tror jag de kräver 32Meters tyck vid anslutningspunkt, och så får man ofta gå upp på en pump som är mycket kraftigare än om du skulle pumpa till en "vanlig" komunal ledning.
Annars är Flygt och ABS/Pumpex det bästa du kan montera
Emil
Här i götebor tror jag de kräver 32Meters tyck vid anslutningspunkt, och så får man ofta gå upp på en pump som är mycket kraftigare än om du skulle pumpa till en "vanlig" komunal ledning.
Annars är Flygt och ABS/Pumpex det bästa du kan montera
Emil
Priserna varierar något hemskt i den branchen, det verkar vara en dåligt fungerade marknad.
Flygt compit finns i enfasutförande (DXGM). Den har inbyggd pumpstyrning och inget larm. Ett enkelt batteridrivet larm kan köpas till för c:a 2000. Den pumpen drar dock 7A vilket kan vara mycket i en sommarstuga med 16A abonemang. Då finns samma pump i trefasutförande som drar 2,7A (per fas). Den blir dyrare därför att den kräver en separat pumpstyrning som inkluderar larm. Det verkar göra en priskillnad på c:a 10 000:-
Priset kan ligga mellan 25' och 30' för enfasversionen.
Flygt compit finns i enfasutförande (DXGM). Den har inbyggd pumpstyrning och inget larm. Ett enkelt batteridrivet larm kan köpas till för c:a 2000. Den pumpen drar dock 7A vilket kan vara mycket i en sommarstuga med 16A abonemang. Då finns samma pump i trefasutförande som drar 2,7A (per fas). Den blir dyrare därför att den kräver en separat pumpstyrning som inkluderar larm. Det verkar göra en priskillnad på c:a 10 000:-
PS. det finns uppenbarligen billigare pumpstyrningar från andra leverantörer. T.ex. MJK 501 som bygger på stela elektroder som kapas till rätt längd. C:a 4000:- Det låter dessutom i mina oerfarna öron som en säkrare lösning än vippor som kan flyta i upprätt läge i stelnat stekflott, och tryckgivare som kan dingla omkring i smeten när pumpen går?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
men jag tycker mig ha läst i en annan tråd här att vissa av dessa pumpar inte är gjorda för avloppsvatten en del av dem är avsedda för dagvatten, men hamnar tydligen ibland i snikbyggda avloppslösningar.
Elektroder är inte att rekommendera då det har en dendens att fastna blött toalettpapper på dom och pumpen går "torrt". Har försökt bygga bort detta genom att skydda dom med ett plaströr med det fungerar inte 100 %.
Vippor är alltid bra, har man en liten brunn är det vettigt med en nivågivare, nackedelen är om den skulle gå sönder så är man körd. har man vippor kan man alltid koppla om och få stationen att fungera.
Vippor är alltid bra, har man en liten brunn är det vettigt med en nivågivare, nackedelen är om den skulle gå sönder så är man körd. har man vippor kan man alltid koppla om och få stationen att fungera.
Vi har enfasversionen av flygt compit. Har funkat klanderfritt i två år. Vi har drygt 100m och ca 4m höjdskillnad till den kommunala ledning som vi pumpar till. Han som hjälpte oss att gräva tyckte att det viktigaste var att ha så grov slang som möjligt för att göra det lätt för pumpen. Så vi fick efter viss övertalning kommunen att leverera 63mm slang. Vi betalade strax under 25000 för pumpstationen via kontakter.
Lyfter denna tråd då jag har frågor om pumpar/pumpstationer.
Vad är att föredra när man skall installera en pumpstation som nämns i citatet nedan?
Flygt DXG (trefaspump) eller DXGM (enfaspump).
Är det bättre med trefaspump? Driftsäkrare? Billigare in drift?
Har det någon praktisk betydelse med avseende på elen? Någon nämnde att det kan bli snedbelastning i vårt elnät om vi kopplade in en enfaspump. Någon som vet och kan guida mig?
Vad är att föredra när man skall installera en pumpstation som nämns i citatet nedan?
Flygt DXG (trefaspump) eller DXGM (enfaspump).
Är det bättre med trefaspump? Driftsäkrare? Billigare in drift?
Har det någon praktisk betydelse med avseende på elen? Någon nämnde att det kan bli snedbelastning i vårt elnät om vi kopplade in en enfaspump. Någon som vet och kan guida mig?
Than skrev:Priserna varierar något hemskt i den branchen, det verkar vara en dåligt fungerade marknad.
Beroende på vad du har för normalbelastning i huset så fungerar 1fas modellen bra.
Tex elpanna så kan det vara vanskligt, eftersom huvudsäkringarna kan gå när du inte är hemma pga pumpning och mindre läckage på vattenkran.
Då kan 3fas vara vettigt. för att fördela lasten jämnare.
Effektstyrning på pannan kan motverka problem och jämna ut lasten lite så pumpen klarar att gå.
Billigare drift blir det inte, samma effekt behövs ändå.
Driftsäkrare kan jag tänka mig, iom bättre styrning och larm.
Tex elpanna så kan det vara vanskligt, eftersom huvudsäkringarna kan gå när du inte är hemma pga pumpning och mindre läckage på vattenkran.
Då kan 3fas vara vettigt. för att fördela lasten jämnare.
Effektstyrning på pannan kan motverka problem och jämna ut lasten lite så pumpen klarar att gå.
Billigare drift blir det inte, samma effekt behövs ändå.
Driftsäkrare kan jag tänka mig, iom bättre styrning och larm.
Ett vanligt fel på enfasmotorer är att kondensatorn ger upp. Det kan ge allt från startproblem och svag motor till att den inte startar alls. Enfaspumpen har en inbyggd vippa för styrning. Om den hänger sig åt ena eller andra hållet så går det mer eller mindre dåligt. Jag har en granne som brände sin pump ganska omgående av den anledningen. Den stängde aldrig av.
Med ett styrskåp och två vippor ställer man in hur länge pumpen ska gå, och man har en larmvippa högre upp i brunnen som kör pumpen längre inställd tid, samtidigt som det indikeras problem på styrskåpet. Risken är naturligtvis att styrskåpet slås ut av överspänning från åsknedslag och då sitter man i skiten i alla fall. Tillverkaren rekommenderar naturligtvis överspänningsskydd, jordfelsbrytare, arbetsströmbrytare och trefassäkring. Om man inte redan har dessa saker så kan det gå på en bra slant till, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. Överspänningsskydd kostar kanske 5000 ink moms men det kan ju skydda annan elektronik också.
Med ett styrskåp och två vippor ställer man in hur länge pumpen ska gå, och man har en larmvippa högre upp i brunnen som kör pumpen längre inställd tid, samtidigt som det indikeras problem på styrskåpet. Risken är naturligtvis att styrskåpet slås ut av överspänning från åsknedslag och då sitter man i skiten i alla fall. Tillverkaren rekommenderar naturligtvis överspänningsskydd, jordfelsbrytare, arbetsströmbrytare och trefassäkring. Om man inte redan har dessa saker så kan det gå på en bra slant till, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. Överspänningsskydd kostar kanske 5000 ink moms men det kan ju skydda annan elektronik också.
Finns det någon som har roat sig med att följa elförbrukningen efter att ha installerat en avloppspump?
Kommunen har precis grävt in en på min tomt men i sann kommunal anda så har dom ju inte berättat något om att man faktiskt måste ringa en elektriker för att koppla in den.
Så nu skulle ju jag vilja veta ungefär hur mycket en LTA-anläggning kan påverka elräkningen i ett hushåll som gör av med ca 130kubik om året.
Kommunen har precis grävt in en på min tomt men i sann kommunal anda så har dom ju inte berättat något om att man faktiskt måste ringa en elektriker för att koppla in den.
Så nu skulle ju jag vilja veta ungefär hur mycket en LTA-anläggning kan påverka elräkningen i ett hushåll som gör av med ca 130kubik om året.
Klicka här för att svara