I
Jaha, då behöver jag råd om vattenanslutningen till tvättställ och wc.
Jag har ju tidigare haft klämringskopplingar och rör där. När vi nu köpte nytt ser jag att det är slangar med en gummipackning under en halvtumsmutter istället.
Är meningen att man ska sätta denna direkt på klämringskopplingen?
Denna är ju fasad invändigt och har ju då en minimal plan tätningsyta, eller ska man byta kopplingen till en 12mm-½tum som har lite större yta?
Hur är det tänkt att fungera?
Känns lite smäck när man är van vid klämring.

I
Hmmmmm.:(

Krilleman
Inte slang på klämrings-ände!

Du ska självklart till en R15 koppling med slät ända!

I
Jag menar kan den här passa direkt på
flex.jpg
den här och bli tätt
klämrkoppel.jpg
eller är det bättre med en sån här
12-½.jpg
eller kanske inget av det?
Jag gillar inte vad jag ser i någon kombination. Jag kan inte byta slangarna i IKEA-blandaren som vi köpte för att den var estetiskt tilltalande, hade jag kunnat hade jag valt slanganslutning för klämring.

Krilleman
Den undra kopplingen för inkommande vatten på blandaren på den lekande muttern.

Den utvändiga gängan på översta bilden är antagligen för diskmaskinen och där monterar du ju bara en bussning om du behöver 20-gänga. Men den brukar medfölja maskinen och är ofta då i plast.

• Gilla
1
  • Laddar…
I
krilleman_215 skrev:
Den undra kopplingen för inkommande vatten på blandaren på den lekande muttern.

Den utvändiga gängan på översta bilden är antagligen för diskmaskinen och där monterar du ju bara en bussning om du behöver 20-gänga. Men den brukar medfölja maskinen och är ofta då i plast.
Tack.
Den översta liknar den som kom med wc stolen. jag har bara plockat bilderna på nätet.
Då menar du att den nedersta med 12mm klämring och R10 gänga ska passa och bli tätt tillsammans med tvättställsblandarens anslutningslangar. och 12mm och R15 gänga på WC-stolen?
Nog tycker jag tätningsytan är liten, men ska det vara så , så ska det.

Det är gummipackningen som klämmer åt slangen när man drar åt ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.