Jag undrar om det har stor betydelse om luftningen av avloppet måste ligga på en anslutning allra längst upp eller om det är ok om förgrening till avluftning ligger lägre än förgrening till handfat f.eks. Se bifogad bild.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Inga problem att göra som du tänkt.

Takk for svar!

Finns det något maximalt avstånd (højd) från førgrening till luftning eller är det ok med ca 1 m?

Det väsentliga är avståndet mellan toan och den avgrening där den får "kontakt" med avluftningen. Finns tabeller hos avloppsrörstillverkarna. Kommer inte ihåg värdet nu men det är ngt. i stil med 6 - 7 meter.

När du spolar på toan, så tryckss en "kolv" av vatten genom rören, framför den blir det övertryck, som fördelas ut över hela ledningsnätet, dvs. inget problem. Men har du stopp någonstans på väg ut till kommunala nätet så gör övertrycket att flödet bromsas, du ser hur toan håller på att svämmas över.

När allt vatten spolats färdigt så uppstår istället ett undertryck bakom spolvattnet som rusar fram i röret. Därför har man avluftningen. när vattenkolven når ut till det avluftade röret så sugs luft in som jämnar ut trycket. Har du då en lång sträcka som vattnet skall igenom innan det når avluftad ledning, så byggs det upp ett stort undertryck som kan suga ur vatten ur vattenlåsen, och även bromsa flödet.

OK, här rär det sig om max en meter i sidled mellan huvudstam och WC, så det borde vara OK. =)

Max tio meter i sidled och fyra meter vertikalt oluftat har jag för mig (för 110-rör).

• Gilla
antohagg
  • Laddar…
Krilleman
Varje förbrukare har ett normtal (tex 1,2) Jag kommer inte exakt ihåg, men det finns reglerat i AMA. Avluftning sbehövs inte först man kommer upp i 5,0 i förbrukare. (eller något sådant)

Utbildning var det länge sen man tog del av, och saker har en tendens att försvinna i takt med att ölen inmundigas! :beer::beer:

Detta är bara ett exempel då jag inte minns 100%, men en enkel WC + TS kan du lätt lufta 1m i sidled under anslutningen enligt bild!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.