Y
Jag har nu letat genom många pärmar efter information om vad för avlopp jag har.
Minns min far sa att det var en fin med många sorters sand, att det var svårt att uppnå.

Men jag hittar bara information om typ allt annat än detta.

(tidigare år hittar jag inte kvitto på tömning men förr var det små handskrivna saker så kan ha missat)

1981-03-20 = godkänd planritning enligt 156
1981-04-01 = kvitto på tömning av slamavskiljare. (kan vara att det fanns sådan innan, utan bädd)
1981-04-21 = endel brev från myndigheter om anlägga gemensamanläggning.
1981-08-13 = räkning på grävning infiltatrionsbädd (kanske jordbruket?)
1981-12-14 = 51 ton slaggmackadam = antar jordbruket?
1982-04-23 = godkänd planritning enligt 188/8 och 135/82
1982-04-30 = slamtömning

Nu har jag förvisso inte kollat 1983 pärmen än men då borde det förekommit mer under resterande 1982.

Har en pärm enbart för huset men hittar bara dessa ritningar som är godkända, men han måste ju ha papper på vad som är köpt och gjort eller hur funkade det förr?

Ritningarna nämner "slamavskiljare typ A" och "12x2 markinfiltration"

Vad har ni gjort för veta mer?
Ringa kommunen och leta i arkiv?
Fortsätt leta bland nyare pärmar?

Vad vill du veta?
Du har en slamavskiljare med en infiltration tillkopplad, som antagligen är 12*2m stor. gissningsvis två rör centrerat.

Kommunen har säkert info om avloppet.

Men det verkar som du har en infiltration från -81 så den är säkert ur funktion.

Har du hittat brunnen ?

I så fall borde det komma upp två ventilationsrör en bit nedanför den och ev även en fördelningsbrunn.

Y
Min tanke är att ringa och fråga vad som krävs för att den ska vara godkänd.
Fast då anar jag att det är en fördel att jag kan säga till honom vad jag har idag.

Nybyggda hus i området har tydligen "låga" krav på hur det är efter kammaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.