T
Hej!

Har ett äldre hus med dusch i källaren där jag bytte ut den gamla duschblandaren från 50-talet till en ny ettgreppsblandare.

Innan jag bytte så var det inget problem med trycket utan när jag vred på kallvatten- och/eller varmvattenkranen så kom vattnet med jämnt tryck och trycket höll sig konstant.

Nu när jag drar på vattnet så kommer det med tryck och sen sjunker trycket långsamt efter 20-30 sekunder tills det bara strilar fram.

Om jag öppnar kranen mer så ökar trycket och håller sig konstant men jag undrar vad det är som gör att det sjunker från början och inte håller sig konstant?

Inkommande vatten kommer i källaren, VVB är inbyggd i BVP och det är inga rör bytta fram till blandaren. Jag har bara bytt blandaren och munstycket/duschhandtaget.
Det finns inga vattenbesparande brickor som stryper flödet eller liknande utan det är bara blandaren och en dryg meter slang till duschhandtaget.

I de andra tappställena i källaren är det inte samma problem(kallvatten i garage och pannrum, varm- och kallvatten i tvättstuga) och inte på boplanet heller(ettgreppsblandare i kök och badrum, både handfat och badkar) utan där öppnar jag kranen och trycket är konstant.

Vad kan det bero på? Har jag missat något...?

Kan det bero på att du har bytt duschmunstycke som kräver mer tryck för att kunna ge en bra stråle? Däremot är det konstigt att trycket sjunker efter en stund.
Jag själv har upptäckt att det är stor skillnad på strålen med duschmunstycken. Är den reglerbar i olika inställningar så byt till en som ger högre tryck.

Redigerat:
T
Tack för svaret.

Jag har ju bytt blandaren och den gamla hade ett fast rör från blandaren till duschuvudet som var "fast" i höjd och placering till skillnad från den nya där det sitter en plastslang från blandaren till ett duschhandtag.

Det nya duschmunstycket/-handtaget har inga inställningsmöjlighter utan är av enkel typ så att det kan krävas större mängd vatten för att hålla samma tryck som det föregående är inte omöjligt men inte troligt i min värld då det gamla var en stor rund sil med stora hål och från 50-talet så det var inte rikitigt samma vatten-/energibesparande tänk som idag.

Det som är konstigt är att vattentrycket är OK när jag öppnar kranen och sedan långsamt sjunker tills vattnet bara sipprar fram. Om jag då öppnar kranen mer så får jag bättre tryck och det hålls kvar tills jag duschat klart.

Inget annat tappställe i hela huset beter sig på det här viset, vilket är märkligt. Vore det likadant på alla andra ställen så känns det som om det finns en gemensam orsak men när det bara är på ett ställe så antar jag att det har en enskild förklaring som har med bytet av blandaren att göra - det är ju enda förändringen som gjorts.

Jag undrar bara om det kan vara blandaren som är defekt, om det finns någon inställning/justering som kan göras i blandaren eller om en flödesbegränsare i slangen kan hjälpa. Kanske byta munstycke/handtag eller liknande?

Det är ju lite av ett I-landsproblem men det stör mig lite att det blev så här bara för att jag bytte till en ny blandare :)

Du skriver : "Nu när jag drar på vattnet så kommer det med tryck och sen sjunker trycket långsamt efter 20-30 sekunder tills det bara strilar fram.

Om jag öppnar kranen mer så ökar trycket och håller sig konstant men jag undrar vad det är som gör att det sjunker från början och inte håller sig konstant?"

Kan det vara så att du har ett ganska högt tryck normalt och att du bara öppnar kranen lite grann ? I så fall kan det vara en typ av självstängande blandare du installerat. De släpper lite vatten på omväg, så att ventilen sakta stänger helt. Bekvämt att aldrig riskera att dra åt ventilen för hårt utan att det normalt räcker med "lätt" avstängning och resten sköter den själv. Prova att öppna helt från början och se om problemet kvarstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.