Som rubriken lyder, vill ha vatten i vintern i stugan och måste då byta rör. Det handlar om 5-6 meter rör gissar jag. Någon som gjort och kan uppskatta kostnaden? och vad för företag gör detta?
Mvh nollställd

Jag tror du måste beskriva lite bättre. Vad är det för rör du måste byta? Vad sitter i ändarna av röret? Varför måste det bytas? Är det synligt, inbyggt eller kanske nergrävt?

Beskriv lite mer fullständigt kommer du nog att få hjälp.

Hej Alfredo och tack.
Det är alltså de nedgrävda rören som, enligt killen som ansvarar för vattnet, behöver bytas (eller kanske isoleras? obs. min tanke)
Enligt samma kille skulle inte de nuvarande rören klara minusgrader utan gå sönder.

Vad menar du vad som sitter i ändarna..?

Kommer du att tömma systemet på vatten när det inte används?
Om man gräver djupare och kanske isolerar måste man får ner det även i anslutningspunkter till brunn/anslutningspunkt till vaten och hus, dvs kanske ansluta på ett annat sätt.
En lösning beroende på hur det är gjort kan vara värmekabel i slangen.
Så det finns lite frågetecken för vad som behöver bytas och åtgärdas.

sarah9 skrev:
Vad menar du vad som sitter i ändarna..?
Ja vad går röret ifrån och till vad. Exempelvis nergrävt från en brunn och in i stugan. Eller går det inomhus från exempelvis "slangen där vattnet kommer in" och till köket.

Kort och gott behöver vi nog en bättre helhetsbild av hur det ser ut hos dig och vad "problemröret" är.

När det gäller firma så är det nog en VVS-firma/rörmokare du bör vända dig till. Kanske "killen som ansvarar för vattnet" har några bra kontakter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.