Ballofix 12, muttern går fint när inget är i den.
Sätter på mutter och hylsa på röret, gängar på den, börjar dra och muttern vrider sig snett.
Lossar, en långsmal gängspåna trillar ur.
Allt verkar ju rätt men ändå så envisas det på båda rören att krångla såhär.
Är det fel hylsor jag har?
Sätter på mutter och hylsa på röret, gängar på den, börjar dra och muttern vrider sig snett.
Lossar, en långsmal gängspåna trillar ur.
Allt verkar ju rätt men ändå så envisas det på båda rören att krångla såhär.
Är det fel hylsor jag har?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smörj med locherpasta så att inte grejerna skär för dig.
Håller med. Det känns som det är fel förminskningshylsa.
Hade själv ett liknande problem för ett par år sedan när jag monterade en blandare, fast i mitt fall var problemet att jag hade svårt att få det tätt mellan förminskningshylsan och slätändan på anslutningsslangen.
Krilleman, en fråga av ren nyfikenhet. Vad är risken med att smörja vissa klämkopplingar och hur vet man vilka som får smörjas och inte? Jag fick tipset en gång av en rörmokare att lägga en liten klick Locherpasta vid själva klämringen, smeta ut det och sedan skruva dit muttern och dra åt.
Hade själv ett liknande problem för ett par år sedan när jag monterade en blandare, fast i mitt fall var problemet att jag hade svårt att få det tätt mellan förminskningshylsan och slätändan på anslutningsslangen.
Krilleman, en fråga av ren nyfikenhet. Vad är risken med att smörja vissa klämkopplingar och hur vet man vilka som får smörjas och inte? Jag fick tipset en gång av en rörmokare att lägga en liten klick Locherpasta vid själva klämringen, smeta ut det och sedan skruva dit muttern och dra åt.
Risken är att man överdrar kopplingen och får en deformation som inte tillverkaren har tänkt sig.Patrick E skrev:
Man ska alltid följa respektive tillverkares monteringsanvisning!!!!
Problemt i detta fall är att förminskningen är för "lång" till denna ballofix så krävs en kortare variant av förminskning
Den som visas på bilden passar till vatette mfl men inte ballofix
Vatette skall endast användas till vatette! Inte "mfl"!Slaktarn82 skrev:
Yrrol: vet du vilket rsk det är på förmiskningen. Vad står det på kvittot när du handlade?
Vatette brukar vara duktiga att skriva på deras delar, typ va eller vatette.
Kuterlite är ju den korrekta förminskningen till ballofix!