Y
Ballofix 12, muttern går fint när inget är i den.

Sätter på mutter och hylsa på röret, gängar på den, börjar dra och muttern vrider sig snett.

Lossar, en långsmal gängspåna trillar ur.

Allt verkar ju rätt men ändå så envisas det på båda rören att krångla såhär.

Är det fel hylsor jag har?

DSC_0056.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smörj med locherpasta så att inte grejerna skär för dig.

Y
vågar jag använda ballofixen som krånglat mest, såpass att en metallremsa lossnade, eller bör jag byta ut den mot en ny?

Krilleman
Yrrol skrev:
vågar jag använda ballofixen som krånglat mest, såpass att en metallremsa lossnade, eller bör jag byta ut den mot en ny?
Har du köpt korrekt förminskning?

Om ja, så skruva på muttern helt utan förminskningen, smörj lätt, dra åt med förminskningen

Y
Vet inte om jag har rätt,det känns inte glappigt när sakerna är ihop.
Kan ju fått fel i butik med. Kanske bäst att börja om med nya saker man vet vad det är.

Krilleman
Dessutom har jag ju helt fel här.

Ballofix/kuterlite får inte smörjas!

Förminskningen ser lite ut som en vatette. Bottnar den ordentligt?

Y
när förminskningen är i, sätter muttern mot gängan, så kan jag vrida 90% av ett varv på muttern tills det stoppar.

vilket ger mig dåliga vibbar att man ska börja dra så tidigt på gängorna

Yrrol skrev:
när förminskningen är i, sätter muttern mot gängan, så kan jag vrida 90% av ett varv på muttern tills det stoppar.

vilket ger mig dåliga vibbar att man ska börja dra så tidigt på gängorna
Låter fel, du får ingen styrka i 1varv.
Fel förminskning eller så är den it kompatibel

Håller med. Det känns som det är fel förminskningshylsa.

Hade själv ett liknande problem för ett par år sedan när jag monterade en blandare, fast i mitt fall var problemet att jag hade svårt att få det tätt mellan förminskningshylsan och slätändan på anslutningsslangen.

Krilleman, en fråga av ren nyfikenhet. Vad är risken med att smörja vissa klämkopplingar och hur vet man vilka som får smörjas och inte? Jag fick tipset en gång av en rörmokare att lägga en liten klick Locherpasta vid själva klämringen, smeta ut det och sedan skruva dit muttern och dra åt.

Risken är att det blir ett perfekt montage, dessutom tätt. :)

Krilleman
Patrick E skrev:
Krilleman, en fråga av ren nyfikenhet. Vad är risken med att smörja vissa klämkopplingar och hur vet man vilka som får smörjas och inte? Jag fick tipset en gång av en rörmokare att lägga en liten klick Locherpasta vid själva klämringen, smeta ut det och sedan skruva dit muttern och dra åt.
Risken är att man överdrar kopplingen och får en deformation som inte tillverkaren har tänkt sig.

Man ska alltid följa respektive tillverkares monteringsanvisning!!!!

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Krilleman
Punkt 9.

Googla på "ballofix monteringsanvisning" första träffen en pdf.

Redigerat:
Problemt i detta fall är att förminskningen är för "lång" till denna ballofix så krävs en kortare variant av förminskning

Den som visas på bilden passar till vatette mfl men inte ballofix

Krilleman
Slaktarn82 skrev:
Den som visas på bilden passar till vatette mfl men inte ballofix
Vatette skall endast användas till vatette! Inte "mfl"!

Yrrol: vet du vilket rsk det är på förmiskningen. Vad står det på kvittot när du handlade?

Vatette brukar vara duktiga att skriva på deras delar, typ va eller vatette.

Kuterlite är ju den korrekta förminskningen till ballofix!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.