Sönderfrusna rör strax efter vattenpumpen i sommarstugan har lett till att jag måste köpa nytt.
Systemet är gammalt vilket kanske förtydligas av bilden. Utvändig gäng 33mm och därifrån skall ett rör sträcka sig till pumpen som är någon m bort, modell http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731089/#
VVS är inte min grej så om någon kan vägleda mig till vad jag behöver för rördelar och kopplingar som är lämpliga att använda tillsammans med det som syns på bilden samt jula-pumpen vore jag ytterst tacksam!
Systemet är gammalt vilket kanske förtydligas av bilden. Utvändig gäng 33mm och därifrån skall ett rör sträcka sig till pumpen som är någon m bort, modell http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731089/#
VVS är inte min grej så om någon kan vägleda mig till vad jag behöver för rördelar och kopplingar som är lämpliga att använda tillsammans med det som syns på bilden samt jula-pumpen vore jag ytterst tacksam!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag moderniserar gärna den del som nu skall bytas. En toalett och två diskhoar nyttjas så rördimensionen behöver inte vara enorm. Vilka delar är lämpliga att använda vid kopplingen på bilden i mitt ursprungliga inlägg för att kunna övergå till t.ex pexrör & kopplingar?
Fixade en estetiskt tilltalande bild som kanske kan hjälpa den som förmår sig att hjälpa mig! Tack på förhand.
Fixade en estetiskt tilltalande bild som kanske kan hjälpa den som förmår sig att hjälpa mig! Tack på förhand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker själv det är svårt att hitta något med rätt gänga. Istället är det ibland lättare att såga av röret längre in, mäta diametern, och sätta en klämringskoppling på. Se om den möjligheten finns, gå sen till Hornbach(om möjligt) så får du massor av (gratis) hjälp.
Tack för tipset, jag tar nog med mig telefonen med bild dit och hör vad de har att rekommendera.
Varför det vore guld att få hjälp här på nätet är för att jag strax ska lägga en beställning från rinkabyrör och det vore smidigt att baka in dessa delar i den beställningen, frågan är ju bara vad som är lämpligt att använda till min äldre befintliga koppling åt ena hållet och nya rör (pex?) åt det andra (dvs mot pumpen).
Edit: eller just hornbach är uteslutet, över 70 mil dit..
Varför det vore guld att få hjälp här på nätet är för att jag strax ska lägga en beställning från rinkabyrör och det vore smidigt att baka in dessa delar i den beställningen, frågan är ju bara vad som är lämpligt att använda till min äldre befintliga koppling åt ena hållet och nya rör (pex?) åt det andra (dvs mot pumpen).
Edit: eller just hornbach är uteslutet, över 70 mil dit..
Redigerat:
22mm PEX räcker då gott och väl!
Pumpen ser ut att ha invändig 25 gänga (1") då passar 22x25R utvändigt gängad:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-rak-22x25r-utv/?select=true
Gängan på bild är R25 (1") och då passar en invändigt gängad 22xR25:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-rak-22x25r-inv/?select=true
Stödhylsa att använda i PEX:en:
http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-pex-22-x-3-0/?select=true
22mm PEX i lagom längd:
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combipex-22/?select=true
Blir det för skarpa böjar så sätt en 22mm vinkel på lämplig plats. Glöm inte extra stödhylsor!
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-vinkel-22/?select=true
Täta gängorna med lin+locher!
Pumpen ser ut att ha invändig 25 gänga (1") då passar 22x25R utvändigt gängad:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-rak-22x25r-utv/?select=true
Gängan på bild är R25 (1") och då passar en invändigt gängad 22xR25:
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-rak-22x25r-inv/?select=true
Stödhylsa att använda i PEX:en:
http://www.rinkabyror.se/artikel/stodhylsa-pex-22-x-3-0/?select=true
22mm PEX i lagom längd:
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-combipex-22/?select=true
Blir det för skarpa böjar så sätt en 22mm vinkel på lämplig plats. Glöm inte extra stödhylsor!
http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-vinkel-22/?select=true
Täta gängorna med lin+locher!
Mången tack för att du tog dig tid att hjälpa mig! Guld värt. Nu kan jag i lugn och ro klicka hem det jag behöver! Jag ska passa på att köpa på mig en del material till framtida byte av vvb samt blandarbyte så det blir perfekt att lägga allt i samma beställning!krilleman_215 skrev:22mm PEX räcker då gott och väl!
Pumpen ser ut att ha invändig 25 gänga (1") då passar 22x25R utvändigt gängad:
[länk]
Gängan på bild är R25 (1") och då passar en invändigt gängad 22xR25:
[länk]
Stödhylsa att använda i PEX:en:
[länk]
22mm PEX i lagom längd:
[länk]
Blir det för skarpa böjar så sätt en 22mm vinkel på lämplig plats. Glöm inte extra stödhylsor!
[länk]
Täta gängorna med lin+locher!
Klicka här för att svara