Akahigi
Kontaktade Hafa (service@hafabg.com) då min Rain Square duschblandare börjat droppa ur vredet. Först frågade de om kvitto, vilket jag inte har (förre ägaren till huset satte in den). Den fick jag inget svar på en vecka. Mailade och sade att det (fortfarande) droppar, fick då följande som svar:

"Då du inte har något kvitto eller är ursprungsköparen så får måste du tyvärr köpa en ny blandare. Då vi har inte har några reservdelar till den blandare."

Den där blandaren kostar ju ändå nästan 5000 kr. Och så finns det inga packningar, och de har inga insatser heller. Ska det vara så?

Har ändå för mig att det finns packningar till Mattsson och Mora. ?

Jag skrev då:
"Hur kommer det sig?

Det är ju inte så svårt för mig att visa att jag äger en blandare köpt av er (ni tillverkar den) och garantin går väl över till den nya husägaren?

Det blir ju väldigt svårt att köpa en HAFA-produkt i framtiden annars. Ni kan inte tänka er att göra en goodwill-reparation/skicka ut en ny innerdel?"

Och fick som svar:

"Hej,
Nej tyvärr så gäller bara garantin för den som köper blandaren den går inte över i husköp. Vi har inga lösa delar till den blandaren, utan det är en ny man får köpa."

De säljer ju den modellen fortfarande. Jag tänkte mig en packningssats för 100kr. Är jag en antikvitet själv eller vad är det som händer? :)

Akahigi
Nefcairion skrev:
[länk]

Bör finnas reservdelar där?
Nix pix. Det är ju dem jag mailat.

Såg sprängskissen och antog att de skulle ha reservdelar. Men icke.

Insatsen har ett nummer och allt.

Trist bemötande, Det stämmer dock att garantier bara gäller mellan avtalsparter, kan vara bra att komma ihåg när man köper ett nytt hus, eller nyrenoverat, alla garantier försvinner. Kan vara bra att ha god relation med säljaren så att den kan reklamera åt en vid behov.

• Gilla
Belaruz
  • Laddar…
Vad gäller garantin och att den endast gäller första ägaren, så har de tyvärr rätt. Det är så konsumentköplagen är konstruerad.
Därför är det dumt att ha namn på kvitton (oavsett produkt), då det blir starkt kopplat till den personen. Sen väljer många företag att strunta i det och behandla det som goodwill även ifall någon annan person har kvittot...

Det du råkat ut för är också ett skäl att undvika fabrikat som Hafa (å Westerbergs) med flera som inte tillverkar blandare i egen regi, utan mer eller mindre säljer "kinablandare med eget varumärke". Gäller för övrigt även gäller deras andra vvs-produkter...

Vill man slippa slit och släng, satsa på Mora, FMM, Grohe och Damixa på blandare...
Liksom IFÖ, IFO, Gustavsberg (V&B), Svedbergs med några till när det gäller porslin.

Redigerat:
Akahigi
Misstänkte att det var generic kina-crap när de säger att de inte har reservdelar. Trist, hade ingen lust med den utgiften nu. Särskilt inte typ 5000 för att få en likadan dusch fast som inte droppar :)

Villa vista skrev:
Trist bemötande, Det stämmer dock att garantier bara gäller mellan avtalsparter, kan vara bra att komma ihåg när man köper ett nytt hus, eller nyrenoverat, alla garantier försvinner.
Nej. Det beror på. Vår Electrolux-reparatör reparerade i alla fall glatt våra vitvaror trots (!) att jag tydligt berättade att det inte var vi som köpt dem.

Jag kommer aldrig mera köpa hafa grejer. Vi köpte duschdörrar som hjulen rostade ihop på mindre än 1år och en kran som läckte från en packning redan efter 1 månad. Nu är det bara fm. Mattson som gäller.

Nyfniken skrev:
Nej. Det beror på. Vår Electrolux-reparatör reparerade i alla fall glatt våra vitvaror trots (!) att jag tydligt berättade att det inte var vi som köpt dem.
det är nog som plv skrev, dvs goodwill

@plv
Vad gäller garantin och att den endast gäller första ägaren, så har de tyvärr rätt. Det är så konsumentköplagen är konstruerad.
Är du säker på att KKL reglerar garantier? Jag trodde att garantier var en producentprodukt/tjänst och ej är reglerad i KKL. däremot reklamationsrätt.

Men vänta nu...

Hafa erbjuder 5 års garanti där dom bla skriver
GarantivillkorGarantin gäller från produktens ursprungliga inköpsdatum. Inköpskvittot måste uppvisas för att garantin ska gälla. Garantin gäller endast produktens ursprungliga köpare och kan inte överlåtas.

Det är ju trevligt, men reklamationsrätten gäller ju 3 år och den följer väl produkten och inte köparen...??

garantin är ju som påpekats helt frivillig men får aldrig ge sämre villkor än vad reklamationsrätten ger.

Villa vista skrev:
det är nog som plv skrev, dvs goodwill

@plv

Är du säker på att KKL reglerar garantier? Jag trodde att garantier var en producentprodukt/tjänst och ej är reglerad i KKL. däremot reklamationsrätt.
Ej hundra på det... :)

Har för mig att när man införde tre års rekl. rätt, så infördes även en obligatorisk sex månaders garanti (ev. via KKL), om den ej avtalats bort. Sen fyller ofta "branschen" på med frivillig garanti till ett eller två år...som kutym.

Akahigi
Enligt uppgift finns reservdelen och de har ett gäng i lager... Kanske bara kundservice som inte riktigt har koll.

Akahigi
Nu har de skickat något till mig från Hafa, free of charge. Får se vad som dyker upp :)

• Gilla
vastkustkillen
  • Laddar…
Akahigi
Fick en ny komplett blandare av Hafa på goodwill. Kudos till Hafa alltså...

Modellen jag fick nu har en annan mekanik än den förra, och ett annat duschandtag. Deras Rain är alltså inte densamma genom åren...

Den nya funkar bra!

M
De fick nog nys om denna tråden på BH... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.